dTest: Záruka na spotřební zboží nekončí

30. 4. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
V médiích se objevila tvrzení, že od ledna 2014 končí dosavadní rozsah zákonné záruky na spotřební zboží a nově se týká pouze vad, které měl výrobek již při převzetí. Podle řady jiných názorů se ovšem záruka nemění a jedná se pouze o výkladový problém.
Foto: Sxc.hu

Debata o délce záruky je otázkou interpretace nového občanského zákoníku. „Budeme-li vycházet z důvodové zprávy, pak rozhodně nebylo záměrem zákonodárce rozsah záruky změnit. Naopak měl být zachován stávající stav,“ řekl Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest a vysvětlil: „Již během legislativních prací se na toto téma vedla debata a § 2165, který záruku upravuje, byl zpřesněn tak, aby nedopadal pouze na vady, které jsou na věci v době převzetí, ale i na takové, které se vyskytnou v průběhu dvouleté záruční doby.“

Podle nového znění je „kupující oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí“. Právnická odborná veřejnost je nyní rozdělena na dva tábory a vedou se spory nad tím, jaký je význam slova „vyskytne se“. Podle právního názoru dTestu pojem „vyskytne se“ neznamená, že výrobek byl vadný již při převzetí. Naopak - reklamovat lze i vady, které se objeví kdykoliv během dvouleté lhůty. 

„Pro spotřebitele ani obchodníky není ovšem nejasná výkladová situace příznivá, protože od nového roku nemají o záruce jistotu. Závazný výklad může podat pouze soud, což bude trvat. Spory ze záruk se většinou týkají malých částek a často tedy není ochota se soudit,“ řekl Miloš Borovička a dodal: „Řešením by mohlo být legislativní zpřesnění, ale obáváme se, že na to již nebude ani čas ani vůle.“

Podstatnou změnu v zárukách však nová úprava opravdu obsahuje, a to v případě výměny zakoupené věci za novou. „Dnes platí, že pokud se věc v záruční době rozbije a prodejce nám zboží vymění, máme novou dvouletou záruku. Od ledna příštího roku záruka skončí dva roky od převzetí původního zboží,“ upozornil Miloš Borovička. V tomto případě už nejde o problém výkladu, ale o záměr tvůrců nového občanského zákoníku, který v odborných debatách potvrzují.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více