dTest: Pojištění zboží nemusí být plus

17. 10. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Sdružení dTest upozorňuje zákazníky, kteří si rádi připlatí za jistotu vyhnout se v budoucnu dalším výdajům třeba při nutnosti vyměnit prasklý displej u nového telefonu, že ne vše tato služba může pokrýt.
Foto: Freeimages.com

Prodejci dnes běžně nabízejí prodloužení zákonné záruky jako placenou doplňkovou službu. Čím dál častěji se lze setkat i s pojištěním pro případ poškození, které záruka nekryje, někdy také i pro případ krádeže. Sice se spotřebiteli trochu navýší účet, ale odchází z obchodu spokojený, že ošetřil všechny nepříjemné situace, které by mohly potkat jeho nově pořízenou elektroniku. Nic víc se ovšem o pojištění z kupního dokladu nedozví.

„Co prodejce, to jiné podmínky této služby. A právě ty určují míru výhodnosti pojištění. Lidé se je ale většinou dozvídají, až když už je pozdě,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu a dodal: „Pojištění sice dopadá na jiné situace než záruka, ale rozhodnutí o postupu je na prodejci. Pojištění škody se tak může snadno proměnit v produkt, který spotřebitelům spíše uškodí.“

Objeví-li se nějaký problém s výrobkem během dvouleté záruky, vypraví se spotřebitel k prodejci. Nedá-li si však pozor, odnese si místo sepsané reklamace doklad o nahlášení pojistné události. Co to pro překvapeného spotřebitele znamená? „Především se prodejce vůbec nezabýval možností, že by se mohlo jednat o vadu, kterou je ze zákona povinen bezplatně odstranit. Problém rovnou vyhodnotí jako mechanické poškození a případ pro pojišťovnu. Spotřebitel se opravy nejspíš dočká, ale zatímco je prodejce při řešení reklamace vázán zákonnou lhůtou 30 dnů, pojistnou událost může pojišťovna řešit i tři měsíce, tj. trojnásobně delší dobu,“ vysvětlil Lukáš Zelený.

Většina nabízených pojištění zboží řeší nemožnost opravy poskytnutím výrobku kvalitou a cenou srovnatelného s tím rozbitým, kdežto v záruce má spotřebitel právo na ten samý výrobek, navíc nový, anebo na vrácení plné kupní ceny, pokud se už nedá dodat. Vracení plné kupní ceny nemůže konkurovat částka ponížená o amortizaci či povinnou spoluúčast. A nakonec v případě opakovaného výskytu stejné poruchy nebude moci spotřebitel od smlouvy odstoupit, protože nešlo o reklamaci vady.

Co radí dTest zákazníkům? Mají trvat na sepsání a vyřizování reklamace, zvláště v prvních šesti měsících od koupě, kdy se vadnost u zboží předpokládá. Dále se mají přesvědčit, že znají podmínky zaplaceného pojištění a hlavně stanovené výjimky. Průzkum u šesti prodejců elektra ukázal, že panují nezanedbatelné rozdíly mezi produkty jednotlivých prodejců.

Štítky: 

Podobné články

dTest vyzkoušel aplikace pro virtuální meetingy: Jak si vedly?

18. 8. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Videokonference mají za sebou nevídaný boom, a i po rozvolnění preventivních opatření zůstávají oblíbeným komunikačním nástrojem. Jedenáct softwarů pro internetové videokonference podrobila praktickým zkouškám nezávislá spotřebitelská organizace dTest. Jak si vedly a jaké byly odhaleny slabiny? Čtěte více

Co přinesly dva roky s GDPR?

27. 5. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů, neboli General Data Protection Regulation (GDPR), nabylo účinnosti 25. května 2018. Kolem tohoto data se zdálo, že nastává naprostá právní revoluce a „nezůstane kámen na kameni“. Dva roky účinnosti nařízení však ukázaly klidnější vývoj, i když rozhodně nelze tvrdit, že se nedělo nic zajímavého. Čtěte více

dTest prověřil antiviry. Nakolik počítač opravdu ochrání?

6. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Spotřebitelská organizace dTest se pravidelně věnuje i zkouškám antivirů. Letos její odborníci otestovali 24 řešení pro Windows a 10 pro macOS. Zjistili přitom, že zatímco na některé bezplatné programy je spolehnutí, u jiných si zaplatíte za nespolehlivou ochranu. Čtěte více

Jak budou vypadat reklamace po očekávané novelizaci občanského zákoníku?

31. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Zapracování dvou nových evropských směrnic z oblasti spotřebitelských smluv do českého práva, které právě probíhá, zruší v občanském zákoníku 24měsíční zákonnou záruku. Spotřebitelům však poskytne nová práva, a to nejpozději do dvou let. Čtěte více