dTest podává stížnost na Google kvůli porušení GDPR

29. 11. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Na základě výzkumu publikovaného norskou organizací Forbrukerrådet se dTest rozhodl podat stížnost na společnost Google k Úřadu na ochranu osobních údajů. Nový výzkum ukazuje, že Google porušuje Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) tím, jakým způsobem sleduje polohu svých uživatelů.

„Spolu s námi bude stížnost v následujících dnech podávat dalších šest spotřebitelských organizací z různých částí Evropy. Všechny zapojené subjekty jsou členskými organizacemi Evropské spotřebitelské organizace BEUC,“ uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Mobilní operační systém Android od společnosti Google používají přibližně dvě miliardy zařízení, což z něj činí celosvětově nejrozšířenější operační systém. Systém používá většina výrobců chytrých telefonů, jako je Samsung, Huawei nebo Sony. Skrytou podmínkou smartphonů s tímto operačním systémem však je, že k nim uživatelé de factomusejí mít také Google účet.

Údaje o poloze mohou o lidech odhalit mnohé, včetně náboženského (docházení na bohoslužby) a politického přesvědčení (navštěvování demonstrací), zdravotního stavu (pravidelné návštěvy nemocnice) a sexuální orientace (navštěvování určitých barů). Výzkum ukazuje, že Google shromažďuje data o poloze uživatelů prostřednictvím služeb „Historie polohy“ a „Aktivita na webu a v aplikacích“, jež jsou integrovány do všech Google účtů. „Společnost používá různé triky a praktiky, aby zajistila, že uživatelé budou mít tyto služby zapnuté, a neposkytuje jednoznačné a srozumitelné informace o tom, co to vlastně znamená,“ podotýká Zelený.

Tyto nekalé praktiky nechávají spotřebitele v nejistotě ohledně využívání jejich osobních údajů. Google navíc spotřebitelům reálně neposkytuje ani jinou možnost než tu, že poskytnou své údaje o poloze, které pak mohou být použity k mnoha účelům včetně cílené reklamy.

„Jako spotřebitelská organizace namítáme, že tyto praktiky nejsou v souladu s GDPR, jelikož Google postrádá platný právní základ pro zpracování těchto osobních údajů. Výzkum především ukazuje, že souhlas poskytnutý za uvedených okolností není svobodný,“ řekl Zelený. K tomu dTest dále podotýká, že Google nemůže použít jako právní základ pro získávání a zpracovávání údajů o poloze tzv. oprávněný zájem, který umožňuje zpracovávat některé osobní údaje pro marketingové účely bez souhlasu. Shromažďování údajů o poloze má zcela zásadní dopad na základní práva a svobody jednotlivce, takže je ke zpracování těchto údajů nutný souhlas.

„Díky GDPR mají mít uživatelé kontrolu nad svými osobními údaji, což klamavé praktiky Googlu znemožňují. Pravidla GDPR je potřeba jednoznačně a efektivně vymáhat. Není možné, aby se korporace tvářily, že vše dodržují, a přitom obcházely závazné právní předpisy. A to nehledě na význam nebo globální rozsah dané společnosti,“ uzavřel Zelený.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více