dTest: České mobilní služby stále patří k nejdražším v EU

15. 2. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Průzkumy spotřebitelské organizace dTest opakovaně ukazují, že tarify českých mobilních operátorů patří v evropském srovnání k nejdražším, zejména v oblasti mobilních dat. Jaké mobilní služby a ceny nabízí sousedé ze zemí Evropské unie, kteří nám mohou být v této oblasti inspirací? dTest přichystal přehledné srovnání cen mobilních tarifů.

I z analýzy Evropské komise z roku 2018 plyne, že ceny volání a využívání dat v České republice patří ve srovnání se zahraničím mezi nejvyšší. Od posledního srovnání cen českých a zahraničních mobilních služeb, které dTest provedl v listopadu 2016, se toho bohužel mnoho nezměnilo. „Zatímco zahraniční operátoři mají spíše tendence své služby zlevňovat nebo alespoň nabízet za podobné ceny více dat, u nás takové změny nejspíš nehrozí. Do aktuálního průzkumu jsme zahrnuli takzvané neomezené tarify, tedy tarify s neomezeným voláním, SMS a vyšším objemem dat,“ popsal vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Lukáš Zelený a dodal: „Čeští operátoři drží své ceny stále nad evropským průměrem. Argumentují sice tím, že většina zákazníků neplatí za mobilní služby oficiálně nabízené ceny, ale využívají takzvaných podpultových nabídek. Toto tvrzení nás však příliš neuspokojilo.“

Čeští spotřebitelé, kteří chtějí surfovat na internetu, si mohou z ceníků operátorů vybrat mezi několika nabídkami převyšujícími sedm set korun. Český T-Mobile nabízí tarif se 4 GB dat v základu za 799 Kč. Společnost O2 pak nabízí základní tarif s objemem dat 3 GB za „lidovou cenu“ 749 Kč. Za tarif u společnosti Vodafone s 5 GB dat v základu zákazník zaplatí 777 Kč. Slovenské mobilní služby se cenově sice také pohybují na vyšší úrovni, nicméně této cenové kategorii odpovídá také daleko větší množství dat. Tak například slovenský T-Mobile nabízí tarif za 773 Kč, k tomu ale přidá oproti českému T-Mobilu až o 6 GB dat navíc. A to už je velký rozdíl.

Také Poláci se drží hesla „za málo peněz hodně muziky“. Už za neuvěřitelných 241 Kč si u společnosti Orange pořídí zákazník tarif s objemem dat 5 GB. Pokud se Poláci spokojí s menším objemem dat, jsou tarify ještě výhodnější. Operátor vystupující pod názvem Plus nabízí tarif s 2 GB, neomezeným voláním, SMS a MMS za 181 Kč. Polsko je tak možné zařadit do kategorie zemí s nižšími cenami za poskytované mobilní služby.

Rumunský Vodafone „přidává“ do datového balíčku s 5 GB dat i 200 minut volání do zahraničí, a to už za 309 Kč. Tarify mobilních operátorů nabízené ve Francii jsou řádově výhodnější. Francouzi si totiž za 515 Kč pořídí u společnosti Free Mobile balíček zahrnující 100 GB dat, neomezené volání a také neomezené SMS a MMS. V porovnání s českým operátorem O2 to představuje 33krát více dat.  

„Evropské srovnání ukazuje, že oproti zahraničí je co vylepšovat. Čeští operátoři se vymlouvají na to, že jejich vysoké ceny za služby jsou odvozeny od reliéfu místní krajiny či hustoty zalidnění. Nicméně také tento průzkum dokazuje, že i země s menší hustotou zalidnění či hornatější země, jako je Itálie či Rakousko, poskytují tarify za výrazně výhodnější ceny,“ doplnil Zelený.

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více