DODO prodejcům umožní optimalizovat cenu dopravy a úroveň poptávky v reálném čase
Novinka navíc přispívá i městskému provozu, protože umožňuje poptávku optimálně rozložit do celého dne a zmírnit tak provoz během největších dopravních špiček.
Ačkoli dle dat společnosti Behavio 75 % zákazníků deklaruje, že je pro ně rychlost doručení důležitým parametrem při rozhodování o nákupu, ochota si za rychlé doručení připlatit je stále poměrně nízká. Většina zákazníků je za same-day doručení ochotná zaplatit maximálně 100 Kč a pětina by zaplatila částku od 110 do 150 Kč. Logistické firmy tak musí hledat cesty, jak zajistit co nejlepší službu za co nejatraktivnější cenu. DODO vidí jednu z takových cest v konceptu dynamické cenotvorby. Cenový model, který je již dlouho úspěšně využíván například v oblasti rezervací letenek či hotelů, nově společnosti DODO umožňuje nastavovat ceny svých služeb v reálném čase na základě aktuální poptávky, optimalizovat rozvozové špičky a činit tak rychlé a přesné doručování co možná nejdostupnější.
Jak funguje dynamická cenotvorba
Dynamická tvorba cen je strategie, která využívá sofistikované algoritmy a pokročilé analýzy dat, pomocí nichž optimalizuje ceny produktů a služeb v reálném čase v reakci na dynamiku trhu. DODO při dynamickém naceňování dopravy vychází primárně z interních finančních dat, délky zvoleného časového slotu a náročnosti na pokrytí tohoto časového úseku pro danou objednávku v daném místě. Plně automatizovaný proces následně vyhodnotí hned několik parametrů najednou. Toto dynamické stanovení ceny za dopravu přináší klientům DODO možnost nabídnout svým koncovým zákazníkům kýženou službu rychlého doručení v den objednání za atraktivnější cenu.
„Řekněme, že si chce zákazník objednat dovoz domů ze svého oblíbeného obchodu s farmářskými potravinami, léky, knihami nebo třeba sportovními doplňky. Fixní cena nejrychlejší dopravy je pro něho ale příliš vysoká. Pokud mu však obchod nabídne možnost nechat si doručit zboží téhož dne v době mimo špičku, zato levněji, může to být pro zákazníky rozhodujícím důvodem, proč si objednat,“ popsal novinku komerční ředitel DODO Group Peter Menky.
Výhody dynamické ceny za dopravu
Mezi hlavní výhody dynamického nacenění patří možnost optimalizovat cenu dopravy podle aktuální poptávky a tím přímo ovlivňovat i zájem po doručení v konkrétních časech. V době mimo špičku, kdy je poptávka nižší, lze ceny snížit, což přiláká další zákazníky, které by jinak mohly odradit fixní vyšší poplatky za doručení. Naopak v době největší vytíženosti lze cenu dopravy lehce zvýšit a efektivně tak poptávku regulovat. Tímto způsobem se doručení lépe rozprostře v čase a umožní tak plynulejší odbavení zakázek a menší tlak na interní logistiku firem, kurýry rozvážející zboží a v konečném důsledku i na městský provoz. Zákazníci získají možnost volby mezi dražším doručením v kratším (či exponovanějším) čase, nebo upřednostněním cenově dostupnější varianty s delší čekací dobou, případně v okně mimo rozvozovou špičku.
„V DODO neustále hledáme nové cesty, jak pomocí technologických inovací zlepšovat zákaznický zážitek z nakupování. Kompletní organizaci a plánování objednávek od našich klientů a veškerou komunikaci dispečinku s kurýry řídíme skrze naši vlastní logistickou platformu GAIA, díky AI dokážeme predikovat objednávky zákazníků na dva týdny dopředu a dynamická tvorba cen je další krok k našemu ultimátnímu cíli poskytnout tu nejlepší službu s co nejnižším dopadem na městský provoz a životní prostředí,“ uzavřelMenky.
DODO již spolupracuje s některými prodejci na testování celého konceptu, který bude nabídnut k širšímu využití ještě letos.