ČOI upozornila na to, že internetoví prodejci stále klamou

5. 6. 2013. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: ČOI)
V průběhu 1. čtvrtletí 2013 provedli inspektoři České obchodní inspekce kontrolu 376 e-shopů a nedostatky zjistili ve třech čtvrtinách z nich. Porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno při 286 kontrolách, což představuje 76,06 % z celkového počtu provedených kontrol.
Foto: Sxc.hu

„Počet internetových obchodů i objem jejich tržeb roste. Velmi pomalu se však zvyšuje nízká úroveň právního vědomí prodejců - o dodržování zákonů a plnění povinností vůči spotřebitelům. Naši inspektoři opakovaně zjišťují četné nedostatky. Pokud se situace nezmění, bude třeba přijmout v rámci ochrany spotřebitelských práv příslušná opatření,“ zhodnotil výsledky kontrol za sledované období Vladimír Velčovský, ústřední ředitel ČOI.

K vysokému poměru zjištění přispěla také četná podání spotřebitelů, vycházející z jejich negativních zkušeností s konkrétními e-shopy. Za sledované období jich ČOI přijala celkem 1 346 a v rámci šetření v téměř 20 % kontrol porušení povinností prodávajícím také prokázala.

Vysoké procento kontrol, při kterých bylo zjištěno v průběhu kontrolní akce porušení obecně závazných právních předpisů, nelze považovat za objektivní obraz stavu internetového obchodování v České republice. A to zejména z toho důvodu, že Česká obchodní inspekce se cíleně při svých kontrolách zaměřuje na prodávající, u kterých lze porušení obecně závazných právních předpisů na základě spotřebitelských podnětů nebo na základě vlastní monitorovací činnosti předpokládat. Přesto výsledky kontrol nelze podceňovat a je třeba hledat další řešení současné situace v té oblasti internetových obchodů, jejichž provozovatelé se dopouštějí správních deliktů a porušují spotřebitelská práva.

Uložená opatření a sankce

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo ve sledovaném období pravomocně uloženo kontrolovaným subjektům 242 pokut v celkové výši 1 458 500 Kč.

Výsledky kontrol

Inspektorátpočet kontrolkontroly se zjištěnímzjištěná porušení v %
Středočeský a Hl. město Praha634571,4 %
Jihočeský a Vysočina251768,0 %
Plzeňský a Karlovarský432148,8 %
Ústecký a Liberecký474085,1 %
Královéhradecký a Pardubický342573,5 %
Jihomoravský a Zlínský574477,2 %
Moravskoslezský a Olomoucký1079487,9 %
Celkem37628676,1 %

Struktura porušení

Stejně jako v předcházejících obdobích, zjišťovali inspektoři ČOI při provedených kontrolách v e-shopech nejčastěji porušení povinností stanovených prodávajícímu zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Většina zjištěných nedostatků je charakteristická právě pro prodej prostřednictvím prostředků komunikace na dálku:

- porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik se dopustilo 216 prodávajících, tj. 44,5 % všech zjištění, konkrétně užití klamavých obchodních praktik bylo zjištěno při 209 kontrolách (43,1 %). Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů (mj. o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících)

- povinnost řádně informovat spotřebitele o podmínkách uplatnění práva z odpovědnosti za vady výrobků a služeb (reklamací), včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou porušilo 152 e-shopů (31,3 % kontrolovaných)

- formální náležitosti stanovené zákonem pro přijetí a vyřízení reklamace, včetně dodržování zákonem stanovené lhůty k jejímu vyřízení, porušilo celkem 25 (5,2 %) kontrolovaných subjektů.

- porušování některých práv duševního vlastnictví při prodeji zboží na internetu zjistili inspektoři v 19 případech.

Závěr

Velký počet zjištění České obchodní inspekce nelze považovat za objektivní obraz stavu internetového obchodování v České republice, které představuje stále větší objem trhu.  Cílem celoroční kontrolní akce je soustavně monitorovat stav a vývoj elektronického obchodování prostřednictvím sítě internet a v rámci možností předcházet nežádoucímu jednání prodávajících, které by mohlo negativně ovlivnit zájem spotřebitelů a jejich důvěru v tuto formu obchodování. Výsledky kontrol za 1. čtvrtletí roku 2013 potvrdily, že oblast internetového prodeje stále patří k problémovým formám prodeje v České republice, které je třeba sledovat. V intenzivní kontrolní činnosti bude proto Česká obchodní inspekce ve spolupráci s dalšími dozorovými orgány a profesními organizacemi pokračovat.

Štítky: 

Podobné články

Foto: Freeimages.com

ČOI může pomáhat při řešení sporů

8. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Od prvního února platí nová právní úprava pro řešení spotřebitelských sporů. Kromě České obchodní inspekce pomohou také Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Finanční arbitr. Čtěte více
Foto: Freeimages.com

ČOI: Internetoví prodejci spotřebitele stále klamou

5. 9. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Kontroly České obchodní inspekce (ČOI) prokázaly, že kontrolované e-shopy nejčastěji neposkytly úplné, přesné nebo pravdivé informace o nabízených produktech, o obchodních podmínkách nebo zamlčely důležité informace, které mohly zásadním způsobem ovlivnit rozhodnutí spotřebitele o uzavření smlouvy. Čtěte více
Foto: SXC.hu

ČOI za slevy udělila pokuty za 2,4 milionu korun

28. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Absence regulace výprodejních a slevových akcí umožňuje, aby v českých obchodech byly nabízeny nejrůznější akční slevy a „výhodné nákupy“ po celý rok. Proto je také tento obchodníky oblíbený marketingový trik celoročně Českou obchodní inspekcí monitorován. Čtěte více
Foto: SXC.hu

ČOI: Nové e-shopy porušují práva spotřebitelů

12. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Ve třetím čtvrtletí pokračovaly kontroly České obchodní inspekce (ČOI) u prodeje zboží a služeb sjednávaných prostřednictvím internetu. V tomto období bylo zkontrolováno 250 e-shopů a 188 z nich porušilo obecně závazné právní předpisy. Čtěte více