ČOI: E-shopy nejčastěji nedodávají zboží a nevrací peníze

12. 6. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
V 1. čtvrtletí 2014 bylo prostřednictvím České obchodní inspekce (ČOI) zkontrolováno 181 internetových obchodů a nedostatky zjištěny v téměř třech čtvrtinách z nich. Za stejné období bylo uloženo 160 pokut v celkové výši cca 1,2 milionu korun.
Foto: Freeimages

Dílčí výsledky kontrolní akce, zejména vysoké procento kontrol, při kterých inspektoři zjistili porušení obecně závazných právních předpisů, však nemohou být v žádném případě považovány za objektivní obraz stavu elektronického obchodování v České republice - jedná se o výsledky monitoringu nabídky a služeb na síti internet, který provádějí jednotlivé inspektoráty, a skutečnosti, že kontroly jsou prováděny cíleně v obchodech, u kterých lze předpokládat, že při své činnosti nedodržují obecně závazné právní předpisy. Četné kontroly jsou prováděny také na základě informací získaných z podání spotřebitelů, kteří mají s konkrétním e-shopem negativní zkušenost.

Ve sledovaném období přijala ČOI celkem 1 373 podání týkajících se internetových obchodů. Nejvíce si spotřebitelé stěžovali na nedodání zboží poté, kdy je zaplatili nebo ve lhůtě vrátili (odstoupili od smlouvy), a svoje peníze nedostali zpět. Tyto případy však jsou mimo kontrolní pravomoc ČOI a poškození spotřebitelé se mohou domoci svých nároků pouze soudní cestou. Šetřená podání se nejčastěji týkala nekalých obchodních praktik, tj. neposkytnutí všech informací s náležitou odbornou péčí, problémů spojených s reklamačním řízením, ale také neseznámení s cenou, nevydání dokladu o koupi nebo dodání nejakostního výrobku. Šetřením spotřebitelských podnětů byly nedostatky prokázány ve 171 případech (tj. 12,5 % podání), dalším orgánům bylo postoupeno 56 podání a 69 případů je v šetření. Dohledat se nepodařilo celkem 20 prodejců.

Stejně jako v předcházejících sledovaných obdobích bylo při kontrolách internetových obchodů nejčastěji zjišťováno porušení povinností stanovených prodávajícímu zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Většina těchto nedostatků je charakteristická právě pro prodej prostřednictvím prostředků elektronického obchodování.

  • porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik v 99 případech (43,6 %), převážně klamavých obchodních praktik. Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících 
  • nedodržení povinnosti řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (dále jen „reklamace“), tj. ve smyslu nové právní úpravy §§ 2165 až 2174 Občanského zákoníku, spolu s údaji o tom, kde reklamaci uplatnit, včetně informace týkající se „jakosti při převzetí“ (dříve shoda s kupní smlouvou) – dle §§ 2161 až 2164 Občanského zákoníku. Tyto nedostatky byly zjištěny v 68 případech (41 %)
  • porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele již bylo zjišťováno v menším rozsahu: neposkytnutí stanovených informací o nabízených výrobcích nebo poskytovaných službách (§§ 9-11) – ve 12 případech, nevydání dokladu o prodeji se všemi náležitostmi (§ 16) – v 7 případech, neseznámení s cenou (§ 12) – v 6 případech. 
  • Jiný právní předpis než zákon o ochraně spotřebitele porušily kontrolované subjekty pouze v 8 případech.

Kontroly internetového prodeje (1. čtvrtletí 2014)

 

Inspektorát

počet kontrol

kontroly se zjištěním

zjištěná porušení v %

 
 

Středočeský a Hl. město Praha

25

19

76,0 %

 

Jihočeský a Vysočina

29

24

82,8 %

 

Plzeňský a Karlovarský

13

9

69,2 %

 

Ústecký a Liberecký

33

25

75,8 %

 

Královéhradecký a Pardubický

19

15

79,0 %

 

Jihomoravský a Zlínský

19

13

68,4 %

 

Moravskoslezský a Olomoucký

43

28

65,1 %

 

Celkem

181

133

73,5 %

 

 

Uložená opatření a sankce

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo ve sledovaném období pravomocně uloženo kontrolovaným subjektům celkem 160 pokut v hodnotě 1 182 500 Kč. (Počet uložených pokut převyšuje počet kontrol, při nichž byly zjištěny nedostatky, neboť v průběhu 1. čtvrtletí 2014 nabyla právní moci rozhodnutí o pokutách za zjištění v předchozím období).

Závěr

Vysoká míra nedostatků zjištěných při kontrolách provozovatelů internetových obchodů v průběhu 1. čtvrtletí 2014 opět potvrdila, že tato oblast prodeje vyžaduje pozornost jak ze strany České obchodní inspekce jako dozorového orgánu, tak i obezřetnost ze strany jejich zákazníků – spotřebitelů. Ti by měli pečlivě vybírat jen z nabídky ověřených e-shopů, požadovat před uzavřením smlouvy maximum informací o zboží, číst obchodní podmínky, neplatit předem anonymním dodavatelům a posuzovat možná rizika „výhodných“ nákupů zejména ze třetích zemí, tj. mimo EU). Jedná se o formu obchodování „bez hranic“, která získává stále více příznivců, ale také láka podvodníky. Kontrolní pravomoci České obchodní inspekce však své hranice mají – nevztahují se na subjekty se sídlem mimo území České republiky. Cílem kontrolní činnosti inspektorů je efektivně a v co největší míře eliminovat protiprávní jednání prodávajících, v jehož důsledku mohou být poškozena práva spotřebitelů.

Štítky: 

Podobné články

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více