Co by slušní prodejci neměli dělat

6. 3. 2013. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Prodejci by neměli požadovat po zákaznících úhradu svých nákladů a dále by se neměli vyhýbat plnění povinností, které jim ukládá zákon. Alespoň to takto vidí časopis dTest.
Foto: SXC.hu

Příkladem mohou být případy, ve kterých zákazník platně odstoupí od smlouvy, kdy má následně právo na vrácení plné kupní ceny. Praxe však bývá jiná.

Právo na odstoupení od smlouvy vzniká zákazníkovi například tehdy, dodá-li mu podnikatel nefunkční věc, či opakovaně a neúspěšně odstraňuje stále stejnou závadu. Odstoupením od smlouvy vzniká právo na vrácení zaplacené kupní ceny v plné výši.

Právní poradci časopisu dTest zaznamenali opakovaně stížnosti spotřebitelů, kterým prodejce snížil při vracení peněz kupní cenu například o poplatek hrazený bance za platbu kartou. Jiní obchodníci v obdobných situacích požadují uhrazení částky, která náleží slevovému portálu za zprostředkování prodeje, případně si od kupní ceny odečítají částku zohledňující dobu používání a opotřebení výrobku.

Prodejci takovým jednáním porušují zákon. V podstatě sankcionují zákazníky za využití jejich práva odstoupit od smlouvy,“ upozorňuje vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený a dodává: „Veškeré náklady spojené s reklamou, zprostředkováním a realizací prodeje či následné odstraňování vad zboží v záruční době je záležitostí podnikatele. Ten své náklady může zohlednit jedině v ceně zboží či služby.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více