Co bude znamenat nový občanský zákoník pro e-shopy

30. 12. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Shoptet.cz)
Nový občanský zákoník, který začne platit od 1. ledna 2014, přinese změny i provozovatelům e-shopů. Některé úpravy se fungování internetového obchodu dotknou více, v jiných případech se jedná spíše o formalitu. Co konkrétně se pro e-shopaře změní?
Foto: SXC.hu

Kupní smlouva

Od 1. ledna se kupní smlouva při nákupu v e-shopu uzavírá okamžikem odeslání objednávky. Dosud byla tato část sporná, někteří tvrdili, že smlouva vzniká odesláním objednávky, ostatní, že až po jejím potvrzení. V praxi to znamená, že e-shopař musí dodat produkt, který si zákazník objednal. Jedinou výjimkou je vyprodání zásob. Nicméně povinnost potvrdit objednávku stále trvá.

Dodatky a smluvní pokuta

Další změna, se kterou se budou muset e-shopaři vyrovnat, je řešení dodatků (odchylek), které byly zaslány s objednávkou. Podle nového zákoníku je nutné je vyslyšet, pokud objednávku prodávající neodmítne. Příkladem takovéhoto dodatku je objednání produktu v barvě, která není v nabídce. „Jelikož je e-shopař povinen dodat zboží odpovídající objednávce včetně dodatku, pak doporučuji upravit obchodní podmínky. Jen tak nenastanou zbytečné komplikace,“ řekl Miroslav Uďan, CEO služby Shoptet.cz a dodal „Rád bych také upozornil, že od nového roku nebude možné vymáhat smluvní pokutu, která je v současné době většinou uvedena v obchodních podmínkách a kterou provozovatelé požadují po zákazníkovi, když například odmítne převzít objednané zboží. Nově je nutné ji sjednat samostatně telefonicky nebo písemně. Může být například posledním krokem při odeslání objednávky.“

Odstoupení od smlouvy

Zákazník od smlouvy může odstoupit do 14 dní od převzetí zboží, tuto informaci je však nutné sdělit. Pokud není nikde tato doba uvedena, pak se lhůta prodlužuje na 1 rok a 14 dní. O možnosti odstoupení od smlouvy lze informovat i dodatečně, poté běží čtrnáctidenní lhůta, během které musí zákazník odeslat zboží zpět.

Co v praxi znamená odstoupení od smlouvy? Kupující musí ve stanové době vrátit zakoupené produkty, prodávají pak zašle peníze zpět zákazníkovi do 14 dní. Nemusí tak však učinit, pokud nemá zpět své zboží nebo doklad o jeho odeslání. Současně lze nově cenu ponížit o částku, kterou zboží ztratilo běžným používáním. Je však nutné o tomto postupu zákazníka informovat. Prodávající také zákazníkovi hradí náklady na nejlevnější dopravu při doručení. Poštovné při vrácení produktu pak platí kupující, který musí být poučen. V opačném případě to hradí prodávající.

Odstoupení od kupní smlouvy u věcí, které se rychle kazí nebo zastarávají, zůstává. Nově nemůže zákazník vrátit ani zboží, u kterého porušil hygienický obal.

Reklamace

Největšími změnami prošel proces reklamace. Prodávající odpovídá za to, že dodané zboží nemá vady. Pokud dodá kazové zboží, tak má zákazník právo na výměnu nebo opravu. Není-li ani jedno z tohoto možné, lze odstoupit od smlouvy. Nově může prodávající nabídnout při výskytu vady slevu z kupní ceny.

V případě, že se v záruční dvouleté době vyskytla vada, je nutné nově rozlišit mezi podstatným a nepodstatným porušením kupní smlouvy. V prvním případě si zákazník může vybrat, zda chce zboží vyměnit, opravit, úplně odstoupit od smlouvy nebo slevu. U nepodstatného porušení smlouvy pak zákazník může žádat odstranění vady či slevu, odstoupit může, pouze pokud prodejce odmítne závadu odstranit nebo to nestihne včas.

„I když je předvánoční nákupní sezóna téměř u konce, tak provozovatelé e-shopů musí zasloužený odpočinek ještě odložit. Do konce prosince je nutné připravit svůj obchod na nový občanský zákoník, který nabyde účinnosti začátkem roku. Jde především o nastavení procesů a úpravu všeobecných obchodních podmínek,“ upozornil Miroslav Uďan.

Štítky: 

Podobné články

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více