České e-shopy neuspokojí každou desátou poptávku – chybí jim technologie

17. 6. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Inventoro)
Koronakrize se pro online prodejce stala „Korona-příležitostí“. Z dat společnosti Inventoro je vidět masivní nárůst online prodejů, který se propisuje přes všechny segmenty produktů. Tempo růstu je ale tak vysoké, že se menší a střední hráči nestíhají přizpůsobit. A to jim v budoucnu paradoxně může zlomit vaz.

Průměrná dostupnost zboží v malých a střední e-shopech v České republice je podle interních dat společnosti Inventoro 89 %. Toto číslo říká, že 11 zákazníků ze 100 si chce něco koupit, ale nemohou, neboť prodejce má zboží vyprodané. Přičemž tyto promarněné příležitosti znamenají pro průměrný český online obchod 221 000 Kč v ušlých tržbách každý měsíc. Oproti tomu (a proti logice věci) prodejcům rapidně roste hodnota jejich zásob. Podle údajů Inventoro, měřených na skutečných klientech, je 40 % zásob u online maloobchodníků nadbytečných. Přičemž u některých toto číslo přesahuje i 60 %.

„Zlatá horečka online nakupování v období globální pandemie si začíná vybírat svou daň. Nízká dostupnost zboží a vysoká hodnota zásob: to jsou dva jasné signály, že v českých e-shopech existuje ještě parník příležitostí na zlepšení ziskovosti,” řekl Tomáš Formánek, CEO společnosti Inventoro.

Podle něj je příčinou těchto hodnot skutečnost, že se prodejci snaží kočírovat prudký nárůst prodejů tradičním způsobem, tedy selským rozumem. To je však neudržitelné. „S vyšším počtem prodejů a produktů exponenciálně roste komplexita řízení firmy. V určitý moment majitelé firem už neudrží všechna čísla v hlavě a začne jim to přerůstat přes hlavu. To je úplně jiná praxe oproti velkým hráčům, kteří jsou zvyklí řídit svůj provoz pomocí pokročilé matematické predikce,” vysvětlil Formánek a dodal, že ušlé prodeje většinou zhodnotí právě dominantní hráči na úkor rodinných lokálních prodejců.

Krize z růstu není však jen osudem českých maloobchodníků. Podle dat Inventoro se podobné hodnoty objevují u online prodejců z celého světa. „Stejný trend vidíme napříč všemi kontinenty. Tento vývoj neprospívá kvalitě nabídky a ohrožuje menší prodejce,” uzavřel Formánek.

Štítky: 

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více