Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč.

Po úspěšném výsledku posledního, vánočního kvartálu roku 2023 se i první čtvrtletí roku 2024 dostalo do pozitivních hodnot, konkrétně čtyři procenta nad loňským rokem. Data společnosti Heureka potvrdila, že lidé již nemají takové obavy z nakupování jako tomu bylo, vinou například vysoké inflace a vysoké míry nejistoty kvůli vysokým cenám energií, poslední dva roky. „V lednu jsme navázali na silný závěr předchozího roku, i díky tradičně oblíbeným povánočním výprodejům a online nakupování se dařilo i v únoru. Březen byl pak z celého kvartálu nejslabší. Vidíme přímou souvislost s teplým počasím, které lidi vylákalo na výlety a pobyt v přírodě, proto neměli tolik prostoru k prohlížení nabídek na internetu,”okomentoval uplynulý kvartál David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Jak počasí ovlivnilo nejvíce rostoucí kategorie?

Počasí ovlivnilo i nejvíce rostoucí kategorie za čtvrtletí. Díky lednovým mrazům se skokanem kvartálu staly brusle na led (+104 %), s nástupem vyšších teplot v březnu Češi přesedlali na kola. To se odrazilo ve zvýšeném zájmu o boty na kolo (+25 %) a nosiče kol (+35 %). Brzký nástup jara vylákal i zahradníky a domácí kutily, dařilo se tedy například sekačkám (+52 %), hnojivům (+34 %), zahradním nůžkám (+25 %) nebo zahradním grilům a vysokotlakým čističům (+19 %).

„Stále oblíbené jsou i kosmetické produkty a výrobky z drogerie, jako jsou zubní pasty (+19 %), pleťové krémy (+14 %), nebo parfémy (+14 %) a vlasová regenerace (+35 %). Během pandemických let se navíc na internetu výrazně rozšířila nabídka s veterinárními přípravky (+31 %) a lidé se je naučili hledat na internetu. I tady nám počasí sehrálo roli, díky teplu lidé na internetu hledají antiparazitické výrobky pro své zvířecí mazlíčky,” shrnul trendy předchozích měsíců Jan Mayer, výkonný ředitel Heureka CZ/SK.

Po letech výraznému zájmu a často dlouhé čekací době se nasytil zájem o herní konzole (-56 %). „Připisujeme to tomu, že kdo měl o některou z nejnovějších konzolí zájem, už si ji pořídil, a nyní jednoduše čeká na nový model,” okomentoval propadák kvartálu Mayer. Podobná je situace s grafickými kartami, které byly často během pandemie vyprodané, nyní jsou v téměř 30% poklesu, stejně jako hit pandemických home officů, automatické kávovary (-46 %). S tím, že se rodí méně dětí, se snížil zájem i o kojenecká mléka, za tento kvartál jsme zaznamenali až 36% pokles,” řekl Mayer a dodal: „Dalším propadákem jsou volně prodejné léky (-19 %), v tomto případě to přičítáme výpadku Nurofenu v lékárnách na přelomu roků 2022 a 2023, kdy se tedy zájem o tento typ zboží na internetu výrazně zvýšil.”

Vysoký český standard a péče o zákazníky

„Vidíme, že lidé pomalu začínají s nákupy, které v dobách výrazné inflace odkládali kvůli vysoké pořizovací ceně. Zejména v únoru a březnu začali odesílat objednávky s vyšší pořizovací hodnotou. To ovlivnilo průměrnou cenu objednávky, která se zvýšila o osm procent na aktuální hodnotu 1 512 Kč. Spolu s tím se opět mírně zvýšila i zákaznická spokojenost, přičemž česká e-commerce dlouhodobě poskytuje vysokou kvalitu služeb,” zhodnotil první tři měsíci roku David Chmelař a na závěr dodal: „Samozřejmě na českou scénu vstupují zahraniční hráči, je zde však velmi obtížné uspět. Jedna věc jsou vysoké investice do marketingu, druhou je však důvěra českých zákazníků, kteří očekávají vysoký standard služeb, a proto s pořizováním dražšího zboží volí raději české obchodníky.”

 

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více