Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč.

Po úspěšném výsledku posledního, vánočního kvartálu roku 2023 se i první čtvrtletí roku 2024 dostalo do pozitivních hodnot, konkrétně čtyři procenta nad loňským rokem. Data společnosti Heureka potvrdila, že lidé již nemají takové obavy z nakupování jako tomu bylo, vinou například vysoké inflace a vysoké míry nejistoty kvůli vysokým cenám energií, poslední dva roky. „V lednu jsme navázali na silný závěr předchozího roku, i díky tradičně oblíbeným povánočním výprodejům a online nakupování se dařilo i v únoru. Březen byl pak z celého kvartálu nejslabší. Vidíme přímou souvislost s teplým počasím, které lidi vylákalo na výlety a pobyt v přírodě, proto neměli tolik prostoru k prohlížení nabídek na internetu,”okomentoval uplynulý kvartál David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Jak počasí ovlivnilo nejvíce rostoucí kategorie?

Počasí ovlivnilo i nejvíce rostoucí kategorie za čtvrtletí. Díky lednovým mrazům se skokanem kvartálu staly brusle na led (+104 %), s nástupem vyšších teplot v březnu Češi přesedlali na kola. To se odrazilo ve zvýšeném zájmu o boty na kolo (+25 %) a nosiče kol (+35 %). Brzký nástup jara vylákal i zahradníky a domácí kutily, dařilo se tedy například sekačkám (+52 %), hnojivům (+34 %), zahradním nůžkám (+25 %) nebo zahradním grilům a vysokotlakým čističům (+19 %).

„Stále oblíbené jsou i kosmetické produkty a výrobky z drogerie, jako jsou zubní pasty (+19 %), pleťové krémy (+14 %), nebo parfémy (+14 %) a vlasová regenerace (+35 %). Během pandemických let se navíc na internetu výrazně rozšířila nabídka s veterinárními přípravky (+31 %) a lidé se je naučili hledat na internetu. I tady nám počasí sehrálo roli, díky teplu lidé na internetu hledají antiparazitické výrobky pro své zvířecí mazlíčky,” shrnul trendy předchozích měsíců Jan Mayer, výkonný ředitel Heureka CZ/SK.

Po letech výraznému zájmu a často dlouhé čekací době se nasytil zájem o herní konzole (-56 %). „Připisujeme to tomu, že kdo měl o některou z nejnovějších konzolí zájem, už si ji pořídil, a nyní jednoduše čeká na nový model,” okomentoval propadák kvartálu Mayer. Podobná je situace s grafickými kartami, které byly často během pandemie vyprodané, nyní jsou v téměř 30% poklesu, stejně jako hit pandemických home officů, automatické kávovary (-46 %). S tím, že se rodí méně dětí, se snížil zájem i o kojenecká mléka, za tento kvartál jsme zaznamenali až 36% pokles,” řekl Mayer a dodal: „Dalším propadákem jsou volně prodejné léky (-19 %), v tomto případě to přičítáme výpadku Nurofenu v lékárnách na přelomu roků 2022 a 2023, kdy se tedy zájem o tento typ zboží na internetu výrazně zvýšil.”

Vysoký český standard a péče o zákazníky

„Vidíme, že lidé pomalu začínají s nákupy, které v dobách výrazné inflace odkládali kvůli vysoké pořizovací ceně. Zejména v únoru a březnu začali odesílat objednávky s vyšší pořizovací hodnotou. To ovlivnilo průměrnou cenu objednávky, která se zvýšila o osm procent na aktuální hodnotu 1 512 Kč. Spolu s tím se opět mírně zvýšila i zákaznická spokojenost, přičemž česká e-commerce dlouhodobě poskytuje vysokou kvalitu služeb,” zhodnotil první tři měsíci roku David Chmelař a na závěr dodal: „Samozřejmě na českou scénu vstupují zahraniční hráči, je zde však velmi obtížné uspět. Jedna věc jsou vysoké investice do marketingu, druhou je však důvěra českých zákazníků, kteří očekávají vysoký standard služeb, a proto s pořizováním dražšího zboží volí raději české obchodníky.”

 

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více