Česká e-commerce ve třetím čtvrtletí meziročně klesla o pět procent

12. 10. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Z pohledu e-commerce slibně se vyvíjející letní měsíce mírně ochladil příchod září. Obrat e-commerce se ve třetím kvartálu letošního roku zastavil 5 % pod úrovní loňského roku, i když ještě srpnová čísla vypadala o něco lépe. Ve srovnání s předchozím kvartálem jde o zlepšení o čtyři procentní body.

Skokanem kvartálu se stala s růstem 283 % kategorie sporáky na tuhá paliva, propadákem jsou testy na koronavirus.

„Ještě koncem srpna to vypadalo, že v meziročním srovnání budou čísla na nule, což by znamenalo návrat obratu e-commerce na loňskou úroveň. V září ale mnoha lidem dorazily nové zálohy, a spolu s citelným ochlazením počasí začalo přemýšlení o následující zimě. Ve srovnání s loňskem lidé své nákupy dočasně utlumili,“ popsal průběh třetího kvartálu v e-commerce Tomáš Braverman, CEO skupiny srovnávačů v regionu CEE Heureka Group.

Nejvíce se tento trend odrazil na kategoriích jako malé bílé elektro a obecně spíše zbytnějších věcí. Meziročně ve třetím čtvrtletí klesaly například robotické vysavače (-42 %), sušičky prádla (-40 %), kávovary (-18 %), myčky (-18 %) nebo kuchyňské roboty (-14 %). „Lidé nákup věcí, které teď nutně nepotřebují, nebo jim bezprostředně neušetří peníze, odložili. Přepočítávají se zálohy a čeká se na to, jak bude vypadat situace po zastropování cen energií,“ vysvětlil Braverman. Propadákem kvartálu s poklesem 86 % oproti loňsku se stala kategorie testy na koronavirus.

Stále roste topení, meziročně se daří mrazničkám i notebookům

Mnoho kategorií navzdory celkovému vývoji e-commerce v tomto kvartálu meziročně rostlo, a některé segmenty velmi významně. „I nadále zažívá na internetu velký boom veškerý topenářský sortiment a jeho příslušenství,“ řekl Tomáš Braverman a dodal: „Ve třetím čtvrtletí se však meziročně dařilo také třeba klimatizacím (+112 %), ložnímu povlečení (+97 %), parfémům (+34 %), mrazákům (+23 %) nebo notebookům (+24 %).“ Skokanem kvartálu se staly sporáky na tuhá paliva s meziročním růstem 283 %.

E-commerce pozvednou Vánoce

I když se lidé zastavili a rozmýšlí, nastartuje online podle odhadů příchod vánoční sezóny, tedy zhruba konec října. „Nákupy se opět rozběhnou ve chvíli, kdy lidé budou mít určitou jistotu v tom, co mohou očekávat, a sílit budou čím více se budou blížit Vánoce. Letos se možná částečně promění způsob, jakým o nákupech nejen před Vánoci budeme přemýšlet, ale nakupovat určitě nepřestaneme,“ odhadl Braverman. To podle něj ukazují i poslední zářijové dny, které vykazovaly meziroční pozitivní trend.

Spokojenost s e-shopy i průměrná hodnota se nezměnily

Ve srovnání s loňskem i předchozím kvartálem se také významně nezměnila spokojenost zákazníků s e-shopy, která byla ve třetím čtvrtletí 95,5 %. „Stabilní spokojenost zákazníků s e-shopy dokládá mimo jiné to, že i nově vstupující hráči na online trh jsou si plně vědomi vysokých nároků, které český zákazník má,” dodal Braverman. Průměrná hodnota objednávky činila 1 517 korun.

Někde ceny rostly i o 100 %, i přesto se dá na internetu ušetřit

V některém sortimentu na internetu už je patrné i zvýšení cen. Jde především o kategorie, o které vlivem vnějších událostí začal být na internetu enormní zájem. Obecně patří k sortimentu s nejvyšším meziročním růstem ceny veškeré vybavení k topenářství, významně zdražily také elektrocentrály (112 %), výčepní zařízení (110 %), jízdní kola (35 %). „Do vývoje cen kromě externích událostí vstupuje také sezónnost produktu, jeho aktuální stav na skladě i cenová politika jednotlivých prodejců. Mezi jednotlivými nabídkami mohou být i propastné rozdíly v ceně, díky kterým se dá leckdy ušetřit i 50 % z ceny produktu. Více než kdy jindy bude důležité nakupovat chytře a neutrácet zbytečně peníze navíc,” uzavřel Braverman.

Porovnání 3. čtvrtletí 2022 oproti třetím čtvrtletí 2021
Vybrané rostoucí kategorie  Vybrané klesající kategorie 
sporáky na tuhá paliva283 %testy na koronavirus-86 %
elektrocentrály234 %zahradní traktory-64 %
krbová kamna221 %výčepní zařízení-54 %
klimatizace112 %infrasauny-52 %
ložní povlečení 97 %robotické vysavače-42 %
bojlery a ohřívače91 %sušičky prádla-40 %
řetězové pily53 %knihy-27 %
parfémy34 %myčky-18 %
notebooky24 %Kávovary a espressa-18 %
mrazáky23 %pračky-17 %
mobilní telefony12 %kuchyňské roboty-14 %

Podobné články

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více