Češi v prvním pololetí 2020 utratili na internetu 74 miliard korun

22. 7. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Vlivem opatření souvisejících s koronakrizí, kdy se na čas celý retail přesunul téměř výhradně do onlinu, utratili Češi v e-shopech 74 miliard korun. Nejsilnějším měsícem byl prozatím březen s celkovým meziročním růstem o 40 %. Významně rostly segmenty jako je nábytek, dům a zahrada.

„Mírně vyšší růst než vloni jsme v souvislosti s koronakrizí očekávali. Růst o 28 % je ale velmi pozitivní výsledek,“ uvedl Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz, a doplnil: „Je to ale logické – v jednu chvíli neměli Češi prakticky jinou možnost, než veškeré nákupy obstarávat jen v e-shopech. Díky tomu si online nákup vyzkoušeli i zákazníci, kteří s ním doposud neměli žádné zkušenosti, a část z nich u online nákupů určitě setrvá.“

V některých měsících se do téměř absurdních výšin se meziročně dostal ‚netradiční‘ sortiment. „Bylo zajímavé sledovat, že lidé nejdříve začali řešit teploměry a výbavu domácnosti pro vlastní výrobu a uchovávání potravin (pekárny na chleba a mrazničky), a teprve potom začali šít roušky. Největší meziroční skoky tak zaznamenaly kategorie domácí pekárny, šicí stroje, cívky pro šicí stroje, teploměry, sáčky do vysavačů, mrazničky nebo čističky vzduchu,“ připomněl Tomáš Braverman. Celkově rostl meziročně segment dům a zahrada, nábytek, jídlo a nápoje a také filmy, knihy a hry.

Třetina e-shopů měla Vánoce v březnu

Některé e-shopy dokonce zažívaly špičku přesahující vánoční sezónu. „Zhruba třetina e-shopů zažila nebývale silné období podobné jako během Vánoc, a třetina zůstávala na podobných číslech. Všechno se odvíjelo od sortimentu, který e-shopy nabízely. Dařilo se e-shopům s bílým či dětským zbožím, potravinami anebo filmy, knihami a hrami. Zároveň záleželo také na tom, zda e-shopy disponují kamennou prodejnou,“ řekl Tomáš Braverman.

Dobírka už má jen 25 %

Změny nastaly také v platebních metodách, které zákazníci využívali. „Platby na dobírku se masivně omezovaly, a v jednu chvíli klesla její využívanost na 15 %. Zákazníci si při nákupech online museli, často poprvé, vyzkoušet platbu kartou online. Díky tomu její podíl vzrostl na aktuálních 40 %, dobírka je aktuálně na 25 %,“ prohlásil Braverman.

Co ukážou „pravé“ Vánoce

Už teď se dá říci, že letošní rok bude opět silný – důležitá však i letos, stejně jako každý rok, bude vánoční sezóna. „Uvidíme, jak se krize, kterou celá koronavirová situace vyvolala, promítne do e-commerce. Signály jsou zatím takové, že se e-shopům a obecně online světu bude i nadále dařit,“ uzavřel Tomáš Braverman.

Podobné články

Nová podoba odložených plateb: Skip Pay zavádí balíčky služeb, zvyšuje limity i úroveň zabezpečení

26. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nízká loajalita zákazníků, aktuální odliv zhruba šesti procent obratů od českých zákazníků do zahraničí, ale také rostoucí tlak na bezpečnost a nechuť platit předem za zboží v zabalené krabici. Česká e-commerce se probírá do „nové reality“, v níž by mohla výrazně větší roli hrát i tzv. odložená platba. Čtěte více

Allegro přichází na Slovensko

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Po úspěšném spuštění tržiště allegro.cz přichází největší nákupní platforma evropského původu také na Slovensko. Nabízí přitom i zboží od tisíců českých obchodníků, kteří tak získávají přístup na nový trh s dosahem na téměř 5,5 milionu potenciálních zákazníků. Čtěte více

Češi v únoru nakupovali v e-shopech obdobně jako v lednu, šetřili ale na on-line službách

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V únoru nakoupilo na internetu zboží více než 80 % on-line spotřebitelů, průměrná objednávka činila necelé čtyři tisíce korun. Češi tak nakupovali v e-shopech obdobně jako v předchozím měsíci. Na on-line službách naopak více šetřili, průměrná útrata poklesla z necelých sedmi tisíc na čtyři tisíce korun. Čtěte více

Na internetu nakupuje 69 % Čechů, pravidelně nakupující objedná online více než čtyři balíky měsíčně

13. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD zveřejnila nejnovější e-commerce průzkum E-shopper barometer, který každoročně analyzuje nákupní chování zákazníků napříč Evropou. Průzkum ukázal, že lidé, kteří nakupují na e-shopech pravidelně, jsou zodpovědní za 88 % všech nákupů. Na jednoho nakupujícího pak připadá 4,1 balíku za měsíc. Čtěte více