Češi v prvním pololetí 2020 utratili na internetu 74 miliard korun

22. 7. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Vlivem opatření souvisejících s koronakrizí, kdy se na čas celý retail přesunul téměř výhradně do onlinu, utratili Češi v e-shopech 74 miliard korun. Nejsilnějším měsícem byl prozatím březen s celkovým meziročním růstem o 40 %. Významně rostly segmenty jako je nábytek, dům a zahrada.

„Mírně vyšší růst než vloni jsme v souvislosti s koronakrizí očekávali. Růst o 28 % je ale velmi pozitivní výsledek,“ uvedl Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz, a doplnil: „Je to ale logické – v jednu chvíli neměli Češi prakticky jinou možnost, než veškeré nákupy obstarávat jen v e-shopech. Díky tomu si online nákup vyzkoušeli i zákazníci, kteří s ním doposud neměli žádné zkušenosti, a část z nich u online nákupů určitě setrvá.“

V některých měsících se do téměř absurdních výšin se meziročně dostal ‚netradiční‘ sortiment. „Bylo zajímavé sledovat, že lidé nejdříve začali řešit teploměry a výbavu domácnosti pro vlastní výrobu a uchovávání potravin (pekárny na chleba a mrazničky), a teprve potom začali šít roušky. Největší meziroční skoky tak zaznamenaly kategorie domácí pekárny, šicí stroje, cívky pro šicí stroje, teploměry, sáčky do vysavačů, mrazničky nebo čističky vzduchu,“ připomněl Tomáš Braverman. Celkově rostl meziročně segment dům a zahrada, nábytek, jídlo a nápoje a také filmy, knihy a hry.

Třetina e-shopů měla Vánoce v březnu

Některé e-shopy dokonce zažívaly špičku přesahující vánoční sezónu. „Zhruba třetina e-shopů zažila nebývale silné období podobné jako během Vánoc, a třetina zůstávala na podobných číslech. Všechno se odvíjelo od sortimentu, který e-shopy nabízely. Dařilo se e-shopům s bílým či dětským zbožím, potravinami anebo filmy, knihami a hrami. Zároveň záleželo také na tom, zda e-shopy disponují kamennou prodejnou,“ řekl Tomáš Braverman.

Dobírka už má jen 25 %

Změny nastaly také v platebních metodách, které zákazníci využívali. „Platby na dobírku se masivně omezovaly, a v jednu chvíli klesla její využívanost na 15 %. Zákazníci si při nákupech online museli, často poprvé, vyzkoušet platbu kartou online. Díky tomu její podíl vzrostl na aktuálních 40 %, dobírka je aktuálně na 25 %,“ prohlásil Braverman.

Co ukážou „pravé“ Vánoce

Už teď se dá říci, že letošní rok bude opět silný – důležitá však i letos, stejně jako každý rok, bude vánoční sezóna. „Uvidíme, jak se krize, kterou celá koronavirová situace vyvolala, promítne do e-commerce. Signály jsou zatím takové, že se e-shopům a obecně online světu bude i nadále dařit,“ uzavřel Tomáš Braverman.

Podobné články

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více