Češi v prvním pololetí 2020 utratili na internetu 74 miliard korun

22. 7. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Vlivem opatření souvisejících s koronakrizí, kdy se na čas celý retail přesunul téměř výhradně do onlinu, utratili Češi v e-shopech 74 miliard korun. Nejsilnějším měsícem byl prozatím březen s celkovým meziročním růstem o 40 %. Významně rostly segmenty jako je nábytek, dům a zahrada.

„Mírně vyšší růst než vloni jsme v souvislosti s koronakrizí očekávali. Růst o 28 % je ale velmi pozitivní výsledek,“ uvedl Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz, a doplnil: „Je to ale logické – v jednu chvíli neměli Češi prakticky jinou možnost, než veškeré nákupy obstarávat jen v e-shopech. Díky tomu si online nákup vyzkoušeli i zákazníci, kteří s ním doposud neměli žádné zkušenosti, a část z nich u online nákupů určitě setrvá.“

V některých měsících se do téměř absurdních výšin se meziročně dostal ‚netradiční‘ sortiment. „Bylo zajímavé sledovat, že lidé nejdříve začali řešit teploměry a výbavu domácnosti pro vlastní výrobu a uchovávání potravin (pekárny na chleba a mrazničky), a teprve potom začali šít roušky. Největší meziroční skoky tak zaznamenaly kategorie domácí pekárny, šicí stroje, cívky pro šicí stroje, teploměry, sáčky do vysavačů, mrazničky nebo čističky vzduchu,“ připomněl Tomáš Braverman. Celkově rostl meziročně segment dům a zahrada, nábytek, jídlo a nápoje a také filmy, knihy a hry.

Třetina e-shopů měla Vánoce v březnu

Některé e-shopy dokonce zažívaly špičku přesahující vánoční sezónu. „Zhruba třetina e-shopů zažila nebývale silné období podobné jako během Vánoc, a třetina zůstávala na podobných číslech. Všechno se odvíjelo od sortimentu, který e-shopy nabízely. Dařilo se e-shopům s bílým či dětským zbožím, potravinami anebo filmy, knihami a hrami. Zároveň záleželo také na tom, zda e-shopy disponují kamennou prodejnou,“ řekl Tomáš Braverman.

Dobírka už má jen 25 %

Změny nastaly také v platebních metodách, které zákazníci využívali. „Platby na dobírku se masivně omezovaly, a v jednu chvíli klesla její využívanost na 15 %. Zákazníci si při nákupech online museli, často poprvé, vyzkoušet platbu kartou online. Díky tomu její podíl vzrostl na aktuálních 40 %, dobírka je aktuálně na 25 %,“ prohlásil Braverman.

Co ukážou „pravé“ Vánoce

Už teď se dá říci, že letošní rok bude opět silný – důležitá však i letos, stejně jako každý rok, bude vánoční sezóna. „Uvidíme, jak se krize, kterou celá koronavirová situace vyvolala, promítne do e-commerce. Signály jsou zatím takové, že se e-shopům a obecně online světu bude i nadále dařit,“ uzavřel Tomáš Braverman.

Podobné články

Tech Data rozšířila e-shop pro partnery o vybrané produkty HPE a Lenovo

13. 9. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Tech Data Distribution)
Distributor Tech Data připravil pro partnery flexibilnější, rychlejší a jednodušší způsob objednávání zboží HPE a Lenovo ISG. Nabídka vybraných produktů uvedených výrobců bude nově dostupná prostřednictvím e-shopu InTouch. Čtěte více

Kolik je třeba e-mailů k úspěšnému prodeji?

7. 9. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pipedrive)
Protipandemická opatření od základů změnila způsob práce obchodníků a komunikaci se zákazníky. To, co si obě strany dříve předávaly na osobních schůzkách, se nyní ještě více přesouvá do online světa. Čtěte více

Alza.cz začala doručovat do zaparkovaných automobilů

30. 8. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Alza.cz)
Alza.cz začíná jako první e-shop v Česku ve spolupráci se Škoda Auto doručovat objednávky do kufrů vozidel. Díky využití aplikace MyŠKODA s funkcí Přístup do vozu si mohou zákazníci nechat své nákupy doručit přímo do zaparkovaného vozidla. Čtěte více

CZC.cz hodlá zahýbat se slevovou politikou

24. 8. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: CZC.CZ)
CZC.cz chce zbořit mýtus 80% slev a s reálnými slevami chce jít příkladem. Dvojka na online trhu s elektronikou spouští malou revoluci na poli e-shopového počítání slev. S heslem „Dvojky hrají fér” přináší novou slevovou politiku, ve které sází na maximální transparenci vůči zákazníkům. Čtěte více