Češi v prvním pololetí 2020 utratili na internetu 74 miliard korun

22. 7. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Vlivem opatření souvisejících s koronakrizí, kdy se na čas celý retail přesunul téměř výhradně do onlinu, utratili Češi v e-shopech 74 miliard korun. Nejsilnějším měsícem byl prozatím březen s celkovým meziročním růstem o 40 %. Významně rostly segmenty jako je nábytek, dům a zahrada.

„Mírně vyšší růst než vloni jsme v souvislosti s koronakrizí očekávali. Růst o 28 % je ale velmi pozitivní výsledek,“ uvedl Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz, a doplnil: „Je to ale logické – v jednu chvíli neměli Češi prakticky jinou možnost, než veškeré nákupy obstarávat jen v e-shopech. Díky tomu si online nákup vyzkoušeli i zákazníci, kteří s ním doposud neměli žádné zkušenosti, a část z nich u online nákupů určitě setrvá.“

V některých měsících se do téměř absurdních výšin se meziročně dostal ‚netradiční‘ sortiment. „Bylo zajímavé sledovat, že lidé nejdříve začali řešit teploměry a výbavu domácnosti pro vlastní výrobu a uchovávání potravin (pekárny na chleba a mrazničky), a teprve potom začali šít roušky. Největší meziroční skoky tak zaznamenaly kategorie domácí pekárny, šicí stroje, cívky pro šicí stroje, teploměry, sáčky do vysavačů, mrazničky nebo čističky vzduchu,“ připomněl Tomáš Braverman. Celkově rostl meziročně segment dům a zahrada, nábytek, jídlo a nápoje a také filmy, knihy a hry.

Třetina e-shopů měla Vánoce v březnu

Některé e-shopy dokonce zažívaly špičku přesahující vánoční sezónu. „Zhruba třetina e-shopů zažila nebývale silné období podobné jako během Vánoc, a třetina zůstávala na podobných číslech. Všechno se odvíjelo od sortimentu, který e-shopy nabízely. Dařilo se e-shopům s bílým či dětským zbožím, potravinami anebo filmy, knihami a hrami. Zároveň záleželo také na tom, zda e-shopy disponují kamennou prodejnou,“ řekl Tomáš Braverman.

Dobírka už má jen 25 %

Změny nastaly také v platebních metodách, které zákazníci využívali. „Platby na dobírku se masivně omezovaly, a v jednu chvíli klesla její využívanost na 15 %. Zákazníci si při nákupech online museli, často poprvé, vyzkoušet platbu kartou online. Díky tomu její podíl vzrostl na aktuálních 40 %, dobírka je aktuálně na 25 %,“ prohlásil Braverman.

Co ukážou „pravé“ Vánoce

Už teď se dá říci, že letošní rok bude opět silný – důležitá však i letos, stejně jako každý rok, bude vánoční sezóna. „Uvidíme, jak se krize, kterou celá koronavirová situace vyvolala, promítne do e-commerce. Signály jsou zatím takové, že se e-shopům a obecně online světu bude i nadále dařit,“ uzavřel Tomáš Braverman.

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více