Češi si zboží před objednávkou z e-shopu důkladně prověřují

11. 12. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mail Step)
Hitem českých e-shopů zůstává elektro a oblečení. Po internetu je nakupuje 70, respektive 44 % nakupujících. Nepřekvapí, že módu a kosmetiku nakupují nejčastěji ženy, zatímco elektro muži. Vybrané zboží si většinou nekoupí v prvním e-shopu, ale zboží si nejprve prověří ve srovnávači cen a vyrazí si jej prohlédnout či vyzkoušet do kamenné prodejny.

Trendy ukazují, že Češi na internetu nejvíce nakupují elektroniku (70 %) a oblečení (44 %). Právě po oblečení sahají především mladší lidé do 34 let věku. Starší generace preferuje nákupy oděvu v kamenných obchodech, kde si může oblečení rovnou vyzkoušet a lépe zkontrolovat kvalitu. Přes internet si však lidé starší 65 let s oblibou kupují potřeby pro dům a zahradu. Více než 35 % všech respondentů nakupuje online také knihy, hudbu nebo počítačový software, jízdenky či letenky, vstupenky na kulturní akce nebo sportovní potřeby.

I přes oblibu nákupů z pohodlí domova zůstávají Češi nadále konzervativní a moc neriskují – 83 % si běžně vybírá e-shop podle internetových srovnávačů cen a téměř 73 % zákazníků si některé druhy výrobků raději vyzkouší předem v kamenném obchodě, než aby kupovali tzv. zajíce v pytli. To se týká především elektroniky, oblečení a kosmetiky.

„U některého zboží jde o naprosto logický postup – popis vůně na internetu nestačí k rozhodnutí, zda vám bude parfém skutečně příjemný. Dává tedy smysl napřed si ho jít do drogerie vyzkoušet. Na druhou stranu jsou Češi někdy trošku vychytralí – v kamenné prodejně si vše otestují, nechají si poradit od ochotných prodejců a pak si zboží objednají levněji přes internet,“ uvedl Jan Rozlivka, ředitel společnosti Mail Step.

Lidi rozčiluje špatně zabalené zboží, hrozí u něj poškození

To, jakým způsobem a jak kvalitně je zboží zabaleno, hodnotí jako důležité necelých 70 % respondentů. Ti, kteří mají špatnou zkušenost s dodaným zbožím, které jim přišlo poškozené, se domnívají, že škoda vznikla při přepravě – uvádí to více než 68 % lidí, což je alarmující. „Poškození zboží během přepravy může provozovatel e‑shopu snadno předejít. Stačí, aby už i fázi balení svěřil do rukou profesionální logistické společnosti, která zboží pečlivě zabalí a odveze konečnému zákazníkovi. Celý proces od skladování přes kvalitní balení až po zajištění bezpečné a spolehlivé dopravy je relativně složitý dokonce i pro malé e-shopy. Vyžaduje zkušenosti,“ doplnil Jan Rozlivka.

Ekologie? Když to nebude dražší…

Z průzkumu také vyplynulo, že ekologické balení by zákazníci příliš neocenili, pokud by si za něj museli připlatit. Byť by šlo jen o drobný příplatek, neupřednostnila by takový e-shop ani třetina dotázaných. „Znovu se ukazuje, jak důležitým faktorem je pro české klienty cena. Velmi rádi by totiž dostali co nejvíce služeb za co nejnižší částku, nicméně někdy je třeba za vyšší kvalitu zaplatit. Na druhou stranu mohou online obchody ceny snížit tím, že se soustředí jen na marketing a veškeré starosti o skladování, balení a dopravu delegují na specialisty. Tím ušetří a mohou si dovolit získat v českém prostředí to nejdůležitější odlišení od konkurence – nižší cenu,“ podotkl Jan Rozlivka.

Ačkoliv Češi příliš nehledí na ekologii, ohledně výběru e-shopu jsou patrioti. Více než polovina (51 %) jich totiž preferuje tuzemské obchody. Pokud už hledají zboží v zahraničních e-shopech, je to proto, že požadovanou věc nenašli v Česku (14 %), nebo právě kvůli nižší ceně (23 %).

Údaje vyplývají z průzkumu, který si společnost Mail Step nechala zpracovat agenturou Data Collect.

Štítky: 

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více