Češi si zboží před objednávkou z e-shopu důkladně prověřují

11. 12. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mail Step)
Hitem českých e-shopů zůstává elektro a oblečení. Po internetu je nakupuje 70, respektive 44 % nakupujících. Nepřekvapí, že módu a kosmetiku nakupují nejčastěji ženy, zatímco elektro muži. Vybrané zboží si většinou nekoupí v prvním e-shopu, ale zboží si nejprve prověří ve srovnávači cen a vyrazí si jej prohlédnout či vyzkoušet do kamenné prodejny.

Trendy ukazují, že Češi na internetu nejvíce nakupují elektroniku (70 %) a oblečení (44 %). Právě po oblečení sahají především mladší lidé do 34 let věku. Starší generace preferuje nákupy oděvu v kamenných obchodech, kde si může oblečení rovnou vyzkoušet a lépe zkontrolovat kvalitu. Přes internet si však lidé starší 65 let s oblibou kupují potřeby pro dům a zahradu. Více než 35 % všech respondentů nakupuje online také knihy, hudbu nebo počítačový software, jízdenky či letenky, vstupenky na kulturní akce nebo sportovní potřeby.

I přes oblibu nákupů z pohodlí domova zůstávají Češi nadále konzervativní a moc neriskují – 83 % si běžně vybírá e-shop podle internetových srovnávačů cen a téměř 73 % zákazníků si některé druhy výrobků raději vyzkouší předem v kamenném obchodě, než aby kupovali tzv. zajíce v pytli. To se týká především elektroniky, oblečení a kosmetiky.

„U některého zboží jde o naprosto logický postup – popis vůně na internetu nestačí k rozhodnutí, zda vám bude parfém skutečně příjemný. Dává tedy smysl napřed si ho jít do drogerie vyzkoušet. Na druhou stranu jsou Češi někdy trošku vychytralí – v kamenné prodejně si vše otestují, nechají si poradit od ochotných prodejců a pak si zboží objednají levněji přes internet,“ uvedl Jan Rozlivka, ředitel společnosti Mail Step.

Lidi rozčiluje špatně zabalené zboží, hrozí u něj poškození

To, jakým způsobem a jak kvalitně je zboží zabaleno, hodnotí jako důležité necelých 70 % respondentů. Ti, kteří mají špatnou zkušenost s dodaným zbožím, které jim přišlo poškozené, se domnívají, že škoda vznikla při přepravě – uvádí to více než 68 % lidí, což je alarmující. „Poškození zboží během přepravy může provozovatel e‑shopu snadno předejít. Stačí, aby už i fázi balení svěřil do rukou profesionální logistické společnosti, která zboží pečlivě zabalí a odveze konečnému zákazníkovi. Celý proces od skladování přes kvalitní balení až po zajištění bezpečné a spolehlivé dopravy je relativně složitý dokonce i pro malé e-shopy. Vyžaduje zkušenosti,“ doplnil Jan Rozlivka.

Ekologie? Když to nebude dražší…

Z průzkumu také vyplynulo, že ekologické balení by zákazníci příliš neocenili, pokud by si za něj museli připlatit. Byť by šlo jen o drobný příplatek, neupřednostnila by takový e-shop ani třetina dotázaných. „Znovu se ukazuje, jak důležitým faktorem je pro české klienty cena. Velmi rádi by totiž dostali co nejvíce služeb za co nejnižší částku, nicméně někdy je třeba za vyšší kvalitu zaplatit. Na druhou stranu mohou online obchody ceny snížit tím, že se soustředí jen na marketing a veškeré starosti o skladování, balení a dopravu delegují na specialisty. Tím ušetří a mohou si dovolit získat v českém prostředí to nejdůležitější odlišení od konkurence – nižší cenu,“ podotkl Jan Rozlivka.

Ačkoliv Češi příliš nehledí na ekologii, ohledně výběru e-shopu jsou patrioti. Více než polovina (51 %) jich totiž preferuje tuzemské obchody. Pokud už hledají zboží v zahraničních e-shopech, je to proto, že požadovanou věc nenašli v Česku (14 %), nebo právě kvůli nižší ceně (23 %).

Údaje vyplývají z průzkumu, který si společnost Mail Step nechala zpracovat agenturou Data Collect.

Štítky: 

Podobné články

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více