Češi si zboží před objednávkou z e-shopu důkladně prověřují

11. 12. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mail Step)
Hitem českých e-shopů zůstává elektro a oblečení. Po internetu je nakupuje 70, respektive 44 % nakupujících. Nepřekvapí, že módu a kosmetiku nakupují nejčastěji ženy, zatímco elektro muži. Vybrané zboží si většinou nekoupí v prvním e-shopu, ale zboží si nejprve prověří ve srovnávači cen a vyrazí si jej prohlédnout či vyzkoušet do kamenné prodejny.

Trendy ukazují, že Češi na internetu nejvíce nakupují elektroniku (70 %) a oblečení (44 %). Právě po oblečení sahají především mladší lidé do 34 let věku. Starší generace preferuje nákupy oděvu v kamenných obchodech, kde si může oblečení rovnou vyzkoušet a lépe zkontrolovat kvalitu. Přes internet si však lidé starší 65 let s oblibou kupují potřeby pro dům a zahradu. Více než 35 % všech respondentů nakupuje online také knihy, hudbu nebo počítačový software, jízdenky či letenky, vstupenky na kulturní akce nebo sportovní potřeby.

I přes oblibu nákupů z pohodlí domova zůstávají Češi nadále konzervativní a moc neriskují – 83 % si běžně vybírá e-shop podle internetových srovnávačů cen a téměř 73 % zákazníků si některé druhy výrobků raději vyzkouší předem v kamenném obchodě, než aby kupovali tzv. zajíce v pytli. To se týká především elektroniky, oblečení a kosmetiky.

„U některého zboží jde o naprosto logický postup – popis vůně na internetu nestačí k rozhodnutí, zda vám bude parfém skutečně příjemný. Dává tedy smysl napřed si ho jít do drogerie vyzkoušet. Na druhou stranu jsou Češi někdy trošku vychytralí – v kamenné prodejně si vše otestují, nechají si poradit od ochotných prodejců a pak si zboží objednají levněji přes internet,“ uvedl Jan Rozlivka, ředitel společnosti Mail Step.

Lidi rozčiluje špatně zabalené zboží, hrozí u něj poškození

To, jakým způsobem a jak kvalitně je zboží zabaleno, hodnotí jako důležité necelých 70 % respondentů. Ti, kteří mají špatnou zkušenost s dodaným zbožím, které jim přišlo poškozené, se domnívají, že škoda vznikla při přepravě – uvádí to více než 68 % lidí, což je alarmující. „Poškození zboží během přepravy může provozovatel e‑shopu snadno předejít. Stačí, aby už i fázi balení svěřil do rukou profesionální logistické společnosti, která zboží pečlivě zabalí a odveze konečnému zákazníkovi. Celý proces od skladování přes kvalitní balení až po zajištění bezpečné a spolehlivé dopravy je relativně složitý dokonce i pro malé e-shopy. Vyžaduje zkušenosti,“ doplnil Jan Rozlivka.

Ekologie? Když to nebude dražší…

Z průzkumu také vyplynulo, že ekologické balení by zákazníci příliš neocenili, pokud by si za něj museli připlatit. Byť by šlo jen o drobný příplatek, neupřednostnila by takový e-shop ani třetina dotázaných. „Znovu se ukazuje, jak důležitým faktorem je pro české klienty cena. Velmi rádi by totiž dostali co nejvíce služeb za co nejnižší částku, nicméně někdy je třeba za vyšší kvalitu zaplatit. Na druhou stranu mohou online obchody ceny snížit tím, že se soustředí jen na marketing a veškeré starosti o skladování, balení a dopravu delegují na specialisty. Tím ušetří a mohou si dovolit získat v českém prostředí to nejdůležitější odlišení od konkurence – nižší cenu,“ podotkl Jan Rozlivka.

Ačkoliv Češi příliš nehledí na ekologii, ohledně výběru e-shopu jsou patrioti. Více než polovina (51 %) jich totiž preferuje tuzemské obchody. Pokud už hledají zboží v zahraničních e-shopech, je to proto, že požadovanou věc nenašli v Česku (14 %), nebo právě kvůli nižší ceně (23 %).

Údaje vyplývají z průzkumu, který si společnost Mail Step nechala zpracovat agenturou Data Collect.

Štítky: 

Podobné články

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více