Češi se při online nakupování stále obávají reklamací

24. 3. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
Na internetové nákupy si čeští zákazníci zvykli, přesto však mezi nimi stále panuje několik předsudků a obav. Z nedávného průzkumu nákupního portálu Heureka.cz vyplynulo, že více než třetina Čechů se obává vrácení a reklamace zboží a necelá třetina se pak obává, že o své peníze přijde.
Foto: Freeimages.com

Pro více než třetinu internetových uživatelů je jednou z nejčastějších překážek v online nakupování obava z případné reklamace. Přitom při internetových nákupech mají zákazníci téměř stejná práva jako při nákupu v klasickém obchodě. „Zákazníci se nejčastěji mylně domnívají, že je potřeba zboží vracet v původním obalu, a že musí při reklamaci online vždy hradit poštovné,“ řekl Jan Kriegel z nákupního portálu Heureka.cz, a pokračoval: „Obal není, až na výjimky, součástí zboží, a proto není nutné ho při reklamaci mít. Co se týče poštovného, v případě uznané reklamaci ji hradí za zákazníka samozřejmě prodejce.“

Podobné obavy, které přiznalo 29 % dotázaných, ještě stále také panují při online platebních metodách. „Zákazníci se obávají, že pokud jim zboží z e-shopu nedojde a oni za něj zaplatí kartou online, své peníze již nikdy nedostanou zpět. Je to ale naopak, protože banka, která kartu vydala, vrací zákazníkovi peníze zpět,“ řekl Gabriel Kalapoš z platební brány PayU v ČR.

Na internetu se vyplatí jenom slevy

Jedním z dalších častých omylů Čechů je stále představa, že na internetu se vyplatí nakupovat pouze v povánočních výprodejích nebo slevových akcích. Podle Jana Kriegla z Heureky je zboží po Vánocích v některých kategoriích zhruba o čtvrtinu levnější, přesto se však zákazníci naučili nakupovat spíše průběžně a podle aktuální potřeby a zvyků. „Již nějakou dobu pozorujeme, jak se nákupní chování zákazníků přenáší i do online světa. V posledním roce takto sledujeme třeba velký zájem platit na internet kartou, což je ovlivněno i rostoucí oblibou karet v kamenných prodejnách,“ souhlasil Gabriel Kalapoš a dodal, že platby kartou v loni tvořily už 53 % všech online plateb na internetu.

Stále častěji i běžné drobnosti

Elektronika stále hraje na internetu prim, s téměř třiceti procenty jde o nejoblíbenější kategorii zboží. Do popředí zájmu Čechů se však dostávají i jiné kategorie.„Nejdynamičtěji rostoucími kategoriemi jsou například Kosmetika a zdraví (+29 %) nebo oblečení a móda (+15 %). Novinkou je také stále častější nákup potravin na internetu. Běžně se již online nakupuje drobné zboží pro běžnou denní spotřebu,“ řekl Jan Kriegel z Heureky. Jeho slova potvrdil také Gabriel Kalapoš, podle kterého si zákazníci kupují online běžně i drobné služby. Typicky jde třeba o jízdenky nebo vstupenky, které si zákazníci koupí i čtyřikrát do měsíce.

Více nákupů po menších částkách

S tím souvisí také to, že se na internetu nenakupuje jen dražší velké zboží ve vyšších hodnotách. „Díky trendu, kdy se standardně nakupují online věci pro běžnou denní spotřebu, každoročně klesá také průměrná hodnota objednávky, aktuálně meziročně klesla o necelou desetinu. Co se naopak zvyšuje, je četnost nákupů,“ doplnil Jan Kriegel z Heureky.

Pomalu, ale jistě, ustupuje mezi Čechy obliba platby dobírkou. Naopak růst se čeká u odběrných míst a online plateb. „Online platby tvořily loni pětinu na celkových platbách v e-commerce, letos by to mohlo být výrazně více. Prostor je hlavně v nových segmentech e-commerce jako jsou služby, kde se platí online platbami až 60 % nákupů,“ doplnil Gabriel Kalapoš.

Štítky: 

Podobné články

Nová podoba odložených plateb: Skip Pay zavádí balíčky služeb, zvyšuje limity i úroveň zabezpečení

26. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nízká loajalita zákazníků, aktuální odliv zhruba šesti procent obratů od českých zákazníků do zahraničí, ale také rostoucí tlak na bezpečnost a nechuť platit předem za zboží v zabalené krabici. Česká e-commerce se probírá do „nové reality“, v níž by mohla výrazně větší roli hrát i tzv. odložená platba. Čtěte více

Allegro přichází na Slovensko

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Po úspěšném spuštění tržiště allegro.cz přichází největší nákupní platforma evropského původu také na Slovensko. Nabízí přitom i zboží od tisíců českých obchodníků, kteří tak získávají přístup na nový trh s dosahem na téměř 5,5 milionu potenciálních zákazníků. Čtěte více

Češi v únoru nakupovali v e-shopech obdobně jako v lednu, šetřili ale na on-line službách

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V únoru nakoupilo na internetu zboží více než 80 % on-line spotřebitelů, průměrná objednávka činila necelé čtyři tisíce korun. Češi tak nakupovali v e-shopech obdobně jako v předchozím měsíci. Na on-line službách naopak více šetřili, průměrná útrata poklesla z necelých sedmi tisíc na čtyři tisíce korun. Čtěte více

Na internetu nakupuje 69 % Čechů, pravidelně nakupující objedná online více než čtyři balíky měsíčně

13. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD zveřejnila nejnovější e-commerce průzkum E-shopper barometer, který každoročně analyzuje nákupní chování zákazníků napříč Evropou. Průzkum ukázal, že lidé, kteří nakupují na e-shopech pravidelně, jsou zodpovědní za 88 % všech nákupů. Na jednoho nakupujícího pak připadá 4,1 balíku za měsíc. Čtěte více