Češi netuší jakou hodnotu mají data poskytovaná technologickým společnostem

20. 7. 2021. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Vodafone)
Žádost o poskytnutí alespoň nějakých údajů na nás dnes vyskočí téměř na každé internetové stránce. Lidé nad sdílením svých dat přemýšlejí a naprostá většina z nás odmítá sdílet své osobní údaje, přístup k médiím, kontaktům či chování na stránkách.

Ochotnější jsou lidé při sdílení GPS polohy a nákupní historie, i v tomto případě ale nejde ani o polovinu Čechů. Data mají přitom pro společnosti hodnotu několika málo stovek korun měsíčně, to ovšem ví jen 20 % z nás. Vyplývá to z průzkumu, který pro Vodafone Nápad roku provedla agentura STEM/MARK.

Když přijde na sdílení dat, většina z nás si dobře rozmyslí, které údaje jsme technologickým společnostem ochotni poskytnout. A mezi těmi, které jsou nakonec lidé ochotní sdílet často nejsou ani ty základní. Devět z deseti Čechů odmítá sdílet osobní údaje jako je rodné číslo nebo osobní doklad, obsah e-mailu a zpráv nebo údaje o platební kartě. Osobní údaje a údaje o platební kartě si přitom více střeží ženy. Podíl mužů, kteří jsou tato data ochotni sdílet, je i více než dvojnásobný v porovnání s ženami. 

Méně striktní jsou Češi ohledně sdílení fotografií a videí v telefonu nebo cloudu, kontaktů a zvuků z okolí přístroje. I tato data ovšem poskytne jen čtvrtina z nás. Chování v aplikaci nebo na webové stránce nechce sdílet polovina lidí. Také zde je očividná větší zdrženlivost žen, které jsou se sdílením těchto dat opatrnější. Odlišnost je patrná i u mladých ve věku 18 - 29 let, mezi kterými je na rozdíl od obecné populace více těch, kteří tato data ochotni sdílet jsou (50,5 %), než těch, kteří se o ně dělit nechtějí (42,6 %). Ochota sdílet chování v aplikaci nebo na webové stránce pak s rostoucím věkem klesá. Obecně jsou osobní údaje jako je rodné číslo, osobní doklady, jméno, příjmení, věk a bydliště ochotni více sdílet mladí Češi a muži.  

Ve všech zdarma nabízených službách je uživatel produkt, informace o něm slouží k vytváření profilů pro cílení reklamy a společnosti jako Facebook, Google, Microsoft, Twitter, TikTok a další tímto způsobem vydělávají na uživatelích peníze,” řekl Daniel Dočekal, expert na sociální sítě a soukromí uživatelů. „Miliardy či stovky milionů uživatelů těchto služeb se pak proměňuje snadno v miliardové zisky.“ dodal. 

GPS polohu, polohu na bázi vysílačů Wi-fi nebo mobilního signálu či nákupní historii je ochotna sdílet necelá polovina lidí. Podíl těch, kteří tato data sdílet nechtějí je jen o pár procent méně. 

 O tom, že jsou pro technologické společnosti sdílená data uživatelů cenná, není pochyb. Většina z nás ale netuší, že hodnota dat, která si o naši online aktivitě ukládají internetové společnosti jako Facebook, Google nebo Twitter dosahuje stovek korun měsíčně. Facebook a Google patří k těm, kdo na datech uživatelů vydělávají nejvíce, běžně i 300 až 400 korun měsíčně. Vše se navíc odvíjí od země a stavu ekonomiky a v ročním měřítku pak uživatel Facebooku či Google může znamenat výdělek i čtyři až pět tisíc korun. Z průzkumu vyšlo najevo, že o reálné hodnotě má správné ponětí jen 20 % Čechů, třetina (34,8 %) pak nemá o hodnotě vůbec odhad a další třetina (32,2 %) věří, že se částka pohybuje od desítky tisíc korun výš. Nejčastěji takto tipovali mladí ve věku mezi 18–29 lety (43,6 %), kteří jsou právě ke sdílení dat nejméně zdrženliví.

Průzkumu se zúčastnilo celkem 509 respondentů, kteří socio-demografickým rozložením reprezentovali celou českou populaci.

Štítky: 

Podobné články

Globální prodej PC se v prvním čtvrtletí 2024 vrátil na předpandemickou úroveň

10. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů společnosti IDC se celosvětový trh s osobními počítači po dvou letech poklesu vrátil v prvním čtvrtletí roku 2024 k růstu. Celkem se v tomto období prodalo 59,8 milionu PC, což představuje meziroční nárůst o 1,5 %. Čtěte více
Ilustrační foto (Motorola)

Samsung se znovu stal nejprodávanější značkou chytrých telefonů

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej smartphonů v prvním čtvrtletí roku 2024 podle IDC meziročně vzrostl o 7,8 % a Samsung se znovu vyhoupl do pozice nejprodávanějšího výrobce. Čtěte více

Globální trh s monitory se ve 4. čtvrtletí 2023 vrátil k růstu. Mírné oživení by mělo pokračovat

9. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej počítačových monitorů zakončil rok 2023 pozitivně – v posledním loňském kvartále se podle IDC prodalo 31,9 milionu zařízení. Výsledný meziroční růst na úrovni 3,8 % za čtvrtý kvartál tak dokonce mírně překonal původní prognózu, jež předpokládala růst o 3,2 %. Čtěte více

Prodej nositelné elektroniky vloni mírně rostl, do budoucna se očekává růst poptávky

4. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Trh s nositelnými zařízeními ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 podle IDC meziročně klesl o 0,9 %. Navzdory zlepšeným ekonomickým podmínkám zaznamenaly vyspělé trhy, jako jsou Spojené státy, západní Evropa a Japonsko, ve na konci loňského pokles v důsledku utlumené poptávky, náročného srovnání s obchodně úspěšným rokem 2022 nebo převisu nahromaděných zásob. Čtěte více