Češi netuší jakou hodnotu mají data poskytovaná technologickým společnostem

20. 7. 2021. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Vodafone)
Žádost o poskytnutí alespoň nějakých údajů na nás dnes vyskočí téměř na každé internetové stránce. Lidé nad sdílením svých dat přemýšlejí a naprostá většina z nás odmítá sdílet své osobní údaje, přístup k médiím, kontaktům či chování na stránkách.

Ochotnější jsou lidé při sdílení GPS polohy a nákupní historie, i v tomto případě ale nejde ani o polovinu Čechů. Data mají přitom pro společnosti hodnotu několika málo stovek korun měsíčně, to ovšem ví jen 20 % z nás. Vyplývá to z průzkumu, který pro Vodafone Nápad roku provedla agentura STEM/MARK.

Když přijde na sdílení dat, většina z nás si dobře rozmyslí, které údaje jsme technologickým společnostem ochotni poskytnout. A mezi těmi, které jsou nakonec lidé ochotní sdílet často nejsou ani ty základní. Devět z deseti Čechů odmítá sdílet osobní údaje jako je rodné číslo nebo osobní doklad, obsah e-mailu a zpráv nebo údaje o platební kartě. Osobní údaje a údaje o platební kartě si přitom více střeží ženy. Podíl mužů, kteří jsou tato data ochotni sdílet, je i více než dvojnásobný v porovnání s ženami. 

Méně striktní jsou Češi ohledně sdílení fotografií a videí v telefonu nebo cloudu, kontaktů a zvuků z okolí přístroje. I tato data ovšem poskytne jen čtvrtina z nás. Chování v aplikaci nebo na webové stránce nechce sdílet polovina lidí. Také zde je očividná větší zdrženlivost žen, které jsou se sdílením těchto dat opatrnější. Odlišnost je patrná i u mladých ve věku 18 - 29 let, mezi kterými je na rozdíl od obecné populace více těch, kteří tato data ochotni sdílet jsou (50,5 %), než těch, kteří se o ně dělit nechtějí (42,6 %). Ochota sdílet chování v aplikaci nebo na webové stránce pak s rostoucím věkem klesá. Obecně jsou osobní údaje jako je rodné číslo, osobní doklady, jméno, příjmení, věk a bydliště ochotni více sdílet mladí Češi a muži.  

Ve všech zdarma nabízených službách je uživatel produkt, informace o něm slouží k vytváření profilů pro cílení reklamy a společnosti jako Facebook, Google, Microsoft, Twitter, TikTok a další tímto způsobem vydělávají na uživatelích peníze,” řekl Daniel Dočekal, expert na sociální sítě a soukromí uživatelů. „Miliardy či stovky milionů uživatelů těchto služeb se pak proměňuje snadno v miliardové zisky.“ dodal. 

GPS polohu, polohu na bázi vysílačů Wi-fi nebo mobilního signálu či nákupní historii je ochotna sdílet necelá polovina lidí. Podíl těch, kteří tato data sdílet nechtějí je jen o pár procent méně. 

 O tom, že jsou pro technologické společnosti sdílená data uživatelů cenná, není pochyb. Většina z nás ale netuší, že hodnota dat, která si o naši online aktivitě ukládají internetové společnosti jako Facebook, Google nebo Twitter dosahuje stovek korun měsíčně. Facebook a Google patří k těm, kdo na datech uživatelů vydělávají nejvíce, běžně i 300 až 400 korun měsíčně. Vše se navíc odvíjí od země a stavu ekonomiky a v ročním měřítku pak uživatel Facebooku či Google může znamenat výdělek i čtyři až pět tisíc korun. Z průzkumu vyšlo najevo, že o reálné hodnotě má správné ponětí jen 20 % Čechů, třetina (34,8 %) pak nemá o hodnotě vůbec odhad a další třetina (32,2 %) věří, že se částka pohybuje od desítky tisíc korun výš. Nejčastěji takto tipovali mladí ve věku mezi 18–29 lety (43,6 %), kteří jsou právě ke sdílení dat nejméně zdrženliví.

Průzkumu se zúčastnilo celkem 509 respondentů, kteří socio-demografickým rozložením reprezentovali celou českou populaci.

Štítky: 

Podobné články

Prodej počítačů ve třetím čtvrtletí 2025 vzrost téměř o 10 %

13. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
V souladu s prognózou IDC výsledky prodeje PC za třetí čtvrtletí letošního roku potvrdily pokračující dynamiku a pokračující stabilní obnovu starších PC. Podle předběžných výsledků se ve sledovaném období prodalo 75,8 milionu PC, což představuje meziroční nárůst o 9,4 %. Z globálního hlediska tak trh vykázal stabilní poptávku, a to navzdory stagnaci v Severní Americe. Čtěte více

Za herní periférie a příslušenství se letos utratí 20 miliard USD

8. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Omdia)
Celkové výdaje na herní periférie a příslušenství v roce 2025 podle výzkumu společnosti Omdia celosvětově překročí 20 miliard dolarů. Do roku 2030 se pak tato částka přiblíží dokonce 25 miliardám USD. Čtěte více
AI brýle HTC VIVE Eagle

AR a VR headsety a chytré brýle se stávají mainstreamem

23. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle informací společnosti IDC celosvětové dodávky AR/VR headsetů v kombinaci s chytrými brýlemi bez displeje vzrostou v roce 2025 o 39,2 % a jejich prodej dosáhne 14,3 milionu kusů. Prodeji budou dominovat chytré brýle typu Ray-Ban od Meta, přičemž tato kategorie během tohoto roku díky novým produktům vzroste o 247,5 %. Čtěte více

Trh podnikových WLAN sítí vzrostl ve druhém čtvrtletí roku 2025 o 13,2 %

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle výsledků průzkumu společnosti IDC vzrostl celosvětový prodej komponentů bezdrátových lokálních sítí (WLAN) pro podniky ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,2 % a dosáhl hodnoty 2,6 miliardy USD, čímž navázal na růstový trend trhu z předchozího kvartálu. Čtěte více