Češi netuší jakou hodnotu mají data poskytovaná technologickým společnostem

20. 7. 2021. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Vodafone)
Žádost o poskytnutí alespoň nějakých údajů na nás dnes vyskočí téměř na každé internetové stránce. Lidé nad sdílením svých dat přemýšlejí a naprostá většina z nás odmítá sdílet své osobní údaje, přístup k médiím, kontaktům či chování na stránkách.

Ochotnější jsou lidé při sdílení GPS polohy a nákupní historie, i v tomto případě ale nejde ani o polovinu Čechů. Data mají přitom pro společnosti hodnotu několika málo stovek korun měsíčně, to ovšem ví jen 20 % z nás. Vyplývá to z průzkumu, který pro Vodafone Nápad roku provedla agentura STEM/MARK.

Když přijde na sdílení dat, většina z nás si dobře rozmyslí, které údaje jsme technologickým společnostem ochotni poskytnout. A mezi těmi, které jsou nakonec lidé ochotní sdílet často nejsou ani ty základní. Devět z deseti Čechů odmítá sdílet osobní údaje jako je rodné číslo nebo osobní doklad, obsah e-mailu a zpráv nebo údaje o platební kartě. Osobní údaje a údaje o platební kartě si přitom více střeží ženy. Podíl mužů, kteří jsou tato data ochotni sdílet, je i více než dvojnásobný v porovnání s ženami. 

Méně striktní jsou Češi ohledně sdílení fotografií a videí v telefonu nebo cloudu, kontaktů a zvuků z okolí přístroje. I tato data ovšem poskytne jen čtvrtina z nás. Chování v aplikaci nebo na webové stránce nechce sdílet polovina lidí. Také zde je očividná větší zdrženlivost žen, které jsou se sdílením těchto dat opatrnější. Odlišnost je patrná i u mladých ve věku 18 - 29 let, mezi kterými je na rozdíl od obecné populace více těch, kteří tato data ochotni sdílet jsou (50,5 %), než těch, kteří se o ně dělit nechtějí (42,6 %). Ochota sdílet chování v aplikaci nebo na webové stránce pak s rostoucím věkem klesá. Obecně jsou osobní údaje jako je rodné číslo, osobní doklady, jméno, příjmení, věk a bydliště ochotni více sdílet mladí Češi a muži.  

Ve všech zdarma nabízených službách je uživatel produkt, informace o něm slouží k vytváření profilů pro cílení reklamy a společnosti jako Facebook, Google, Microsoft, Twitter, TikTok a další tímto způsobem vydělávají na uživatelích peníze,” řekl Daniel Dočekal, expert na sociální sítě a soukromí uživatelů. „Miliardy či stovky milionů uživatelů těchto služeb se pak proměňuje snadno v miliardové zisky.“ dodal. 

GPS polohu, polohu na bázi vysílačů Wi-fi nebo mobilního signálu či nákupní historii je ochotna sdílet necelá polovina lidí. Podíl těch, kteří tato data sdílet nechtějí je jen o pár procent méně. 

 O tom, že jsou pro technologické společnosti sdílená data uživatelů cenná, není pochyb. Většina z nás ale netuší, že hodnota dat, která si o naši online aktivitě ukládají internetové společnosti jako Facebook, Google nebo Twitter dosahuje stovek korun měsíčně. Facebook a Google patří k těm, kdo na datech uživatelů vydělávají nejvíce, běžně i 300 až 400 korun měsíčně. Vše se navíc odvíjí od země a stavu ekonomiky a v ročním měřítku pak uživatel Facebooku či Google může znamenat výdělek i čtyři až pět tisíc korun. Z průzkumu vyšlo najevo, že o reálné hodnotě má správné ponětí jen 20 % Čechů, třetina (34,8 %) pak nemá o hodnotě vůbec odhad a další třetina (32,2 %) věří, že se částka pohybuje od desítky tisíc korun výš. Nejčastěji takto tipovali mladí ve věku mezi 18–29 lety (43,6 %), kteří jsou právě ke sdílení dat nejméně zdrženliví.

Průzkumu se zúčastnilo celkem 509 respondentů, kteří socio-demografickým rozložením reprezentovali celou českou populaci.

Štítky: 

Podobné články

Prodej serverů raketově roste

4. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle IDC dosáhl trh se servery v prvním čtvrtletí letošního roku rekordních tržeb 95,2 miliardy USD a vykázal tak vůbec nejvyšší meziroční kvartální tempo růstu v historii (134,1%). V souladu s dosavadním vývojem IDC odhaduje, že za celý rok se hodnota trhu vyšplhá až na 366 miliard USD (meziroční nárůst o 44,6%). Hlavním tahounem růstu jsou GPU servery. Čtěte více

Trh s rozšířenou a virtuální realitou v 1. čtvrtletí vzrostl o 18 %

26. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový trh s náhlavními soupravami pro rozšířenou a virtuální realitu zaznamenal podle společnosti IDC v prvním čtvrtletí letošního roku výrazné oživení a meziročně vzrostl o 18,1 %. V čele tohoto oživení stála společnost Meta, která získala 50,8 % trhu. Čtěte více

Prodej bezdrátových síťových prvků v prvním čtvrtletí 2025 vzrostl o 10,6 %

23. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový trh s bezdrátovými sítěmi (WLAN) pro podniky podle IDC v prvním čtvrtletí roku 2025 meziročně vzrostl o 10,6 % a dosáhl hodnoty 2,3 miliardy dolarů. Čtěte více

Prodej tiskáren a multifunkcí v prvním čtvrtletí vzrostl o 2,7 %

18. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej tiskáren a multifunkcí během prvního letošního kvartálu podle údajů společnosti IDC meziročně vzrostl o 2,7 % na 19,4 milionu zařízení. V tržbách na druhou stranu trh ve stejném období klesl o 3,2 % na devět miliard dolarů. Čtěte více