Češi loni nakupovali na e-shopech méně než v roce 2016

26. 2. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPDgroup )
Podle nejnovějšího celoevropského průzkumu společnosti DPDgroup Češi nakupovali v roce 2017 na e-shopech méně, než v předešlém roce. Na celkovém trhu se podíl online obchodu zmenšil o 1,3 % na 8,6 %. Evropský průměr přitom meziročně klesl jen o 0,2% na 11,3 %.

Stejně jako v minulých letech tak Česko v online nakupování zůstává pod evropským průměrem. Nejvíce u nás online nakupují mladí od 18 do 34 let (9,7 %) a oproti loňsku k tomu mnohem častěji používají mobilní telefon.

Nejvíce jsme na e-shopech loni nakupovali módu (40 %), zboží pro volný čas (38 %) a produkty z kategorie krása a zdraví (35 %). Následují knihy (33 %), elektronika (30 %), hračky (28 %) a boty (28 %). V porovnání s evropským průměrem Češi na e-shopech pořizují volnočasové zboží neobvykle často. To je v evropském žebříčku se svými 26 % až na 6. místě. První je móda (46 %), druhým nejprodávanějším artiklem jsou knihy (39 %) a třetím pak obuv (37 %).

Nově výzkum také zjišťoval, jak často Češi na internetu nakupují potraviny. Ukázalo se, že aspoň jednou do měsíce nákup online uskuteční polovina respondentů, 45 % z nich si pak jednou do měsíce přes internet kupuje hotové jídlo. V tomto odvětví Češi zapadají do evropského průměru.

Zboží jsme na e-shopech častěji kupovali pomocí mobilních telefonů. Využívala je k tomu 37 % respondentů. Mezi mladými (18-34 let) se číslo zvyšuje až na 53 %. Oproti roku 2016 tak jde o nárůst o 9 a 14 %. Většina Čechů k nákupům využívá notebooky (72 %) a necelá polovina stolní počítače (49 %). Nejméně pak tablety (16 %).

Když si loni Češi chtěli něco koupit online, více než polovina zamířila rovnou na e-shop obchodníka (52 %) a 23 % z nich se obrátilo na internetový vyhledávač. Popularitu ztratily cenové srovnávače. Při nakupování online je v roce 2017 používalo jen 15 % respondentů. Ještě v předešlém roce jich přitom bylo 21 %. Nejméně lidí pak hledalo zboží na sociálních sítích (4 %).

„Nákupní zvyklosti zákazníků napříč Evropou už sledujeme dlouhodobě. Přeprava zboží totiž k e-shopům neodmyslitelně patří. Česko je sice v online obchodu pod evropským průměrem, v budoucnu ho ale bude určitě dohánět. V DPD se snažíme tento potenciál plně využít,” vysvětlil Miloš Malaník, generální ředitel DPD CZ.

V Evropě se nejvíce nakupuje online ve Velké Británii (13,7 %) a v Německu (13,5 %). Z východoevropských států se e-shopy využívají nejvíce v Polsku (více než 12 %) a v Rumunsku (10-12 %). Z celé Evropy je pak nejméně online zákazníků v Chorvatsku, Lotyšsku a Estonsku (méně než 8 %).

Štítky: 

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více