Češi loni nakupovali na e-shopech méně než v roce 2016

26. 2. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPDgroup )
Podle nejnovějšího celoevropského průzkumu společnosti DPDgroup Češi nakupovali v roce 2017 na e-shopech méně, než v předešlém roce. Na celkovém trhu se podíl online obchodu zmenšil o 1,3 % na 8,6 %. Evropský průměr přitom meziročně klesl jen o 0,2% na 11,3 %.

Stejně jako v minulých letech tak Česko v online nakupování zůstává pod evropským průměrem. Nejvíce u nás online nakupují mladí od 18 do 34 let (9,7 %) a oproti loňsku k tomu mnohem častěji používají mobilní telefon.

Nejvíce jsme na e-shopech loni nakupovali módu (40 %), zboží pro volný čas (38 %) a produkty z kategorie krása a zdraví (35 %). Následují knihy (33 %), elektronika (30 %), hračky (28 %) a boty (28 %). V porovnání s evropským průměrem Češi na e-shopech pořizují volnočasové zboží neobvykle často. To je v evropském žebříčku se svými 26 % až na 6. místě. První je móda (46 %), druhým nejprodávanějším artiklem jsou knihy (39 %) a třetím pak obuv (37 %).

Nově výzkum také zjišťoval, jak často Češi na internetu nakupují potraviny. Ukázalo se, že aspoň jednou do měsíce nákup online uskuteční polovina respondentů, 45 % z nich si pak jednou do měsíce přes internet kupuje hotové jídlo. V tomto odvětví Češi zapadají do evropského průměru.

Zboží jsme na e-shopech častěji kupovali pomocí mobilních telefonů. Využívala je k tomu 37 % respondentů. Mezi mladými (18-34 let) se číslo zvyšuje až na 53 %. Oproti roku 2016 tak jde o nárůst o 9 a 14 %. Většina Čechů k nákupům využívá notebooky (72 %) a necelá polovina stolní počítače (49 %). Nejméně pak tablety (16 %).

Když si loni Češi chtěli něco koupit online, více než polovina zamířila rovnou na e-shop obchodníka (52 %) a 23 % z nich se obrátilo na internetový vyhledávač. Popularitu ztratily cenové srovnávače. Při nakupování online je v roce 2017 používalo jen 15 % respondentů. Ještě v předešlém roce jich přitom bylo 21 %. Nejméně lidí pak hledalo zboží na sociálních sítích (4 %).

„Nákupní zvyklosti zákazníků napříč Evropou už sledujeme dlouhodobě. Přeprava zboží totiž k e-shopům neodmyslitelně patří. Česko je sice v online obchodu pod evropským průměrem, v budoucnu ho ale bude určitě dohánět. V DPD se snažíme tento potenciál plně využít,” vysvětlil Miloš Malaník, generální ředitel DPD CZ.

V Evropě se nejvíce nakupuje online ve Velké Británii (13,7 %) a v Německu (13,5 %). Z východoevropských států se e-shopy využívají nejvíce v Polsku (více než 12 %) a v Rumunsku (10-12 %). Z celé Evropy je pak nejméně online zákazníků v Chorvatsku, Lotyšsku a Estonsku (méně než 8 %).

Štítky: 

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více