Češi loni nakupovali na e-shopech méně než v roce 2016

26. 2. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPDgroup )
Podle nejnovějšího celoevropského průzkumu společnosti DPDgroup Češi nakupovali v roce 2017 na e-shopech méně, než v předešlém roce. Na celkovém trhu se podíl online obchodu zmenšil o 1,3 % na 8,6 %. Evropský průměr přitom meziročně klesl jen o 0,2% na 11,3 %.

Stejně jako v minulých letech tak Česko v online nakupování zůstává pod evropským průměrem. Nejvíce u nás online nakupují mladí od 18 do 34 let (9,7 %) a oproti loňsku k tomu mnohem častěji používají mobilní telefon.

Nejvíce jsme na e-shopech loni nakupovali módu (40 %), zboží pro volný čas (38 %) a produkty z kategorie krása a zdraví (35 %). Následují knihy (33 %), elektronika (30 %), hračky (28 %) a boty (28 %). V porovnání s evropským průměrem Češi na e-shopech pořizují volnočasové zboží neobvykle často. To je v evropském žebříčku se svými 26 % až na 6. místě. První je móda (46 %), druhým nejprodávanějším artiklem jsou knihy (39 %) a třetím pak obuv (37 %).

Nově výzkum také zjišťoval, jak často Češi na internetu nakupují potraviny. Ukázalo se, že aspoň jednou do měsíce nákup online uskuteční polovina respondentů, 45 % z nich si pak jednou do měsíce přes internet kupuje hotové jídlo. V tomto odvětví Češi zapadají do evropského průměru.

Zboží jsme na e-shopech častěji kupovali pomocí mobilních telefonů. Využívala je k tomu 37 % respondentů. Mezi mladými (18-34 let) se číslo zvyšuje až na 53 %. Oproti roku 2016 tak jde o nárůst o 9 a 14 %. Většina Čechů k nákupům využívá notebooky (72 %) a necelá polovina stolní počítače (49 %). Nejméně pak tablety (16 %).

Když si loni Češi chtěli něco koupit online, více než polovina zamířila rovnou na e-shop obchodníka (52 %) a 23 % z nich se obrátilo na internetový vyhledávač. Popularitu ztratily cenové srovnávače. Při nakupování online je v roce 2017 používalo jen 15 % respondentů. Ještě v předešlém roce jich přitom bylo 21 %. Nejméně lidí pak hledalo zboží na sociálních sítích (4 %).

„Nákupní zvyklosti zákazníků napříč Evropou už sledujeme dlouhodobě. Přeprava zboží totiž k e-shopům neodmyslitelně patří. Česko je sice v online obchodu pod evropským průměrem, v budoucnu ho ale bude určitě dohánět. V DPD se snažíme tento potenciál plně využít,” vysvětlil Miloš Malaník, generální ředitel DPD CZ.

V Evropě se nejvíce nakupuje online ve Velké Británii (13,7 %) a v Německu (13,5 %). Z východoevropských států se e-shopy využívají nejvíce v Polsku (více než 12 %) a v Rumunsku (10-12 %). Z celé Evropy je pak nejméně online zákazníků v Chorvatsku, Lotyšsku a Estonsku (méně než 8 %).

Štítky: 

Podobné články

E-commerce v roce 2020: Umělá inteligence, personalizace, mobilní platby i nové způsoby doručování

17. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Reshoper)
Česko je e-shopovou velmocí s nejvyšším podílem on-line obchodů na počet obyvatel v Evropě. Některé zdroje předpokládají, že do dvou let jich bude přes 50 000 a Česko se tak stane nejrychleji rostoucím trhem v celé Evropě. Signalizují tato data přibližující se nástup marketplace ekonomiky a konsolidace e-shopové scény? Čtěte více

Česká e-commerce byla opět rekordní, obraty přesáhly 155 miliard korun

6. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Velmi úspěšné druhé pololetí roku 2019 a především podařené Vánoce podpořily další růst prodejů českých internetových obchodů. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly obraty e-shopů více než 155 miliard korun, což znamená meziroční růst 15 %. Na celém českém maloobchodu už se e-commerce podílí téměř z 13 %. Čtěte více

Zákazníci při nákupech spoléhají na uživatelské recenze. Pomůže jim nová aplikace

23. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cyrrus Advisory)
Reputace produktů, které si spotřebitel chystá zakoupit, se do značné míry odvíjí od online recenzí. Podle portálu Powerreviews.com se na recenze spoléhá až devadesát sedm procent zákazníků a osmdesát pět procent nakupujících nejdříve vyhledá negativní recenze, než potvrdí svou objednávku. S výběrem produktů nově pomáhá aplikace „Opinio – hodnocení produktů“. Čtěte více

Rekordní obraty – e-shopy dosáhly na 1,2 miliardy za den

23. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V pondělí 16. prosince vyvrcholily prodeje internetových obchodů, když obraty dosáhly přibližně 1,2 miliardy korun. Zákazníci mohou v e-shopech objednávat vánoční dárky prakticky až do Štědrého dne, garance doručení mimo prodejny či výdejny ale budou pomalu končit. Čtěte více