Češi a jejich nákupy na e-shopech během léta

7. 8. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shoptet.cz)
Přestože se během letních měsíců většina lidí snaží vyrazit mimo domov a vydat se vstříc novým zážitkům, neznamená to, že by polevili v nakupování. Ačkoli se skladba nákupů od zbytku roku přeci jen poněkud liší.
Foto: Freeimages.com

I dovolenou totiž mnoho Čechů tráví zvelebováním bytu, zahrady či chalupy, právě proto zboží z této kategorie patří v létě mezi nejprodávanější a tvoří více než čtvrtinu (26,5 %) objednávek z e-shopů. Další skupinou produktů, které během prázdnin zákazníci nejvíce kupují, je sportovní vybavení (11 %).

Prakticky každé léto se e-shopy nabízející vybavení na zahradu a do domácnosti dočkají nejvyššího náporu zákazníků. Není tomu jinak ani letos, jen za červenec tvořilo zboží z této kategorie 26,5 % všech nákupů přes internet. Nejpopulárnějšími produkty se staly pily (11,5 %), vodní čerpadla (10 %) a zahradní grily (9,5 %). I ostatní vrchní příčky žebříčku obsadilo vybavení určené k práci či odpočinku pod širým nebem – sekačky, křovinořezy, lehátka, altány nebo třeba houpačky. Má to i své logické opodstatnění.

Letní měsíce jsou obdobím, kdy lidé tráví nejvíce času venku, ať už na zahradě kolem domu či na chalupě, proto také nejvíce nakupují zboží z této kategorie. Pořizovat si například novou sekačku či pilu v zimě není moc rozumné, nemáte totiž možnost si je vyzkoušet a v případě nespokojenosti vrátit. Zároveň vám také zbytečně běží záruka,“uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, a dodal: „Přestože je tato kategorie poměrně široká, s příchodem zimy zaznamenává poměrně citelný propad. Do popředí se také dostává jiný sortiment, jde především o interiérové vybavení – nábytek, doplňky do kuchyně či koupelny a podobně.

Sportovní kategorie, jež obsadila druhé místo s 11 %, se takto vysoko drží konstantně v průběhu celého roku, jen se v jeho průběhu také mění poměry prodejů jednotlivých typů produktů. Zatímco v zimě se lidé shánějí nejvíce po vybavení na hory, v létě se prodává především cyklistická výbava – sportovní kategorii vévodila v červenci horská kola (18 %), do pomyslné TOP 10 se probojovala ale také elektrokola (9 %), dětská kola (6 %) či krosová a trekkingová kola (5 %). Druhým nejprodávanějším zbožím pak byly stany (16,5 %).

Zajímavý „letní“ trend lze vysledovat také v kategorii domácích spotřebičů. Jak vyplývá z výsledků statistiky prodejů za měsíc červenec, kterou poskytnul pro Shoptet server Zboží.cz, nejvíce prodávaným spotřebičem byly lednice, které tvořily téměř třetinu (29 %) objednávek. S pouhými 10 % se na druhém místě umístily pračky a vysavače s 9 % obsadily třetí příčku. „Rozbitá lednice je problém, který může domácnost postihnout kdykoli během roku, právě v letním období se však může vyjevit opravdu naplno, to je možná jeden z důvodů, proč lednice takto výrazně ovládly svou kategorii. Menším spotřebičům se více ‚daří‘ naopak v zimním období, jsou totiž ideálním dárkem pod vánoční stromeček,“ uzavřel Milan Šmíd, manažer cenového srovnávače Zboží.cz.

Uváděné výsledky pocházejí z dat cenového srovnávače Zboží.cz a společnosti Shoptet.

Podobné články

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více