Budoucnost českých e-shopů – více legislativy, ale i nové příležitosti

16. 8. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: ADMEZ)
E-commerce se stala neopomenutelnou součástí globální ekonomiky. I v Česku si již vydobyla neotřesitelnou pozici, přesto náš internetový trh není zcela zaplněn a z odborného hlediska existuje málo prognóz, kam se bude v následujících letech vyvíjet. Svůj pohled nyní přináší průzkum společnosti ADMEZ, který vznikl ve spolupráci se Zásilkovnou a DPD.
Foto: Freeimages.com

Do dotazníkového výzkumu uspořádaného asociací ADMEZ (Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu) ve spolupráci se společnostmi Zásilkovna a DPD se zapojilo přes 400 českých e-shopů.

Menší obrat, ale větší množství

Z výzkumu vyplynulo několik závěrů – 92 % e-shopů, které se do výzkumu zapojilo, například uvedlo, že jejich roční obrat nepřesahuje částku 50 milionů korun. Pouze 7,4 % e-shopů přesáhlo tuto hranici. „Český e-commerce je složen spíše z řady menších subjektů než z několika obřích e-shopů, které ovládají trh. Konkurenceschopnost nově vzniklých subjektů je tak velmi dobrá, na rozdíl od západoevropských zemí (Francie, Anglie, Německo), kde je saturace trhu obrovská, je zde stále velký prostor pro růst a expanzi,“ řekla Simona Kijonková, zakladatelka logistické společnosti Zásilkovna.cz.

Kamenné obchody? Nepotřebujeme

„Téměř polovina e-shopů (41 %) také uvedla, že nemají a rozhodně ani neplánují mít v budoucnu svoji kamennou pobočku. Dalších 50 % kamennou pobočku má, ale už nehodlá otevírat další. A jen 8,2 % plánuje otevírat kamenný obchod. Co z toho vyplývá? Internet je natolik dobrým prostředkem k podnikání, že peníze vynaložené za pronájem a provoz kamenné prodejny jsou pro mnoho podnikatelů pouze zbytečným výdajem navíc, který se navíc nemusí vyplatit. Naprostého konce klasických kamenných obchodů se bát rozhodně nemusíme, ale internet bude bezpochyby čím dál tím důležitější médium pro pohyb zboží i služeb,“ uvedla Zuzana Lhotáková ze SAS Institute,společnosti jež se podílela na analýze výsledků výzkumu.

Co se týče nabízeného sortimentu, tak nejčastějším zbožím, které e-shopy uvádějí jako předmět jejich podnikání, jsou: Dětské zboží (23 %) a Dům, byt, zahrada (21,3 %).

Jasnou vizi mají e-shopy i u dopravy svého zboží. Nejoblíbenější jsou outsourcovaná místa zavedených přepravních společností (60% většina). Dalších 10 % má tento způsob v plánu a pouze 20 % tento krok nechystá. Výrazně se v poslední době zlepšila i rychlost přepravy zboží – 60 % doručuje zboží do druhého dne, 20 % do 48 hodin a 20 % e-shopů zvládá doručení ještě v den přijetí objednávky. Rychlost přepravy je jedním z nejsledovanějších faktorů a podnikatelé se mu velmi intenzivně věnují – ve statistikách zákaznické spokojenosti totiž rychlost hraje výraznou roli.

Růst nejvíce brzdí legislativa

Nevyhovujícího legislativního rámce a byrokracie se obává polovina českých e-shopů, třetina se pak obává silné konkurence.

E-shopy jsou ke své budoucnosti většinou optimistické – 40 % z nich má v plánu vstup na zahraniční trhy. Nejčastěji jde o Slovensko a jiné země východním směrem (Bulharsko, Ukrajina, Rumunsko apod.), kde není tak vysoká konkurence jako na západě.

Příležitost provozovatelé e-shopů vidí zejména v nových komunikačních kanálech, optimalizaci těch stávajících a spouštění nových produktových segmentů. Důležité místo ve strategii firem i podnikatelů jsou pak věrnostní programy, přibližně polovina z dotázaných věrnostní program buď již má, nebo se jej chystá zavádět. Většinou jde o různé formy slev či zvýhodnění, které udělají z nárazového zákazníka trvalého. Dá se tedy předpokládat, že věrnostní programy budou čím dál tím obvyklejší částí e-commerce. A s tímto souvisí i preference užitých komunikačních kanálů směrem k zákazníkům – e-shopy stále více komunikují přes sociální média, které vnímají jako nejlepší příležitost k oslovení potenciálního zákazníka.

Podobné články

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více

Podnikatelé se bojí ztráty dat i krádeže identity, zabezpečení však podceňují

6. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Povědomí o významu kybernetické bezpečnosti mezi českými podnikateli roste, často jí však nepřisuzují dostatečnou prioritu. Jen 39 % dotázaných mikro- a malých podnikatelů uvádí, že jsou ochotní do zabezpečení své firmy investovat více než 500 korun měsíčně. Pětina dokonce na bezpečnost nedá měsíčně ani korunu. Čtěte více

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více