Budoucnost českých e-shopů – více legislativy, ale i nové příležitosti

16. 8. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: ADMEZ)
E-commerce se stala neopomenutelnou součástí globální ekonomiky. I v Česku si již vydobyla neotřesitelnou pozici, přesto náš internetový trh není zcela zaplněn a z odborného hlediska existuje málo prognóz, kam se bude v následujících letech vyvíjet. Svůj pohled nyní přináší průzkum společnosti ADMEZ, který vznikl ve spolupráci se Zásilkovnou a DPD.
Foto: Freeimages.com

Do dotazníkového výzkumu uspořádaného asociací ADMEZ (Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu) ve spolupráci se společnostmi Zásilkovna a DPD se zapojilo přes 400 českých e-shopů.

Menší obrat, ale větší množství

Z výzkumu vyplynulo několik závěrů – 92 % e-shopů, které se do výzkumu zapojilo, například uvedlo, že jejich roční obrat nepřesahuje částku 50 milionů korun. Pouze 7,4 % e-shopů přesáhlo tuto hranici. „Český e-commerce je složen spíše z řady menších subjektů než z několika obřích e-shopů, které ovládají trh. Konkurenceschopnost nově vzniklých subjektů je tak velmi dobrá, na rozdíl od západoevropských zemí (Francie, Anglie, Německo), kde je saturace trhu obrovská, je zde stále velký prostor pro růst a expanzi,“ řekla Simona Kijonková, zakladatelka logistické společnosti Zásilkovna.cz.

Kamenné obchody? Nepotřebujeme

„Téměř polovina e-shopů (41 %) také uvedla, že nemají a rozhodně ani neplánují mít v budoucnu svoji kamennou pobočku. Dalších 50 % kamennou pobočku má, ale už nehodlá otevírat další. A jen 8,2 % plánuje otevírat kamenný obchod. Co z toho vyplývá? Internet je natolik dobrým prostředkem k podnikání, že peníze vynaložené za pronájem a provoz kamenné prodejny jsou pro mnoho podnikatelů pouze zbytečným výdajem navíc, který se navíc nemusí vyplatit. Naprostého konce klasických kamenných obchodů se bát rozhodně nemusíme, ale internet bude bezpochyby čím dál tím důležitější médium pro pohyb zboží i služeb,“ uvedla Zuzana Lhotáková ze SAS Institute,společnosti jež se podílela na analýze výsledků výzkumu.

Co se týče nabízeného sortimentu, tak nejčastějším zbožím, které e-shopy uvádějí jako předmět jejich podnikání, jsou: Dětské zboží (23 %) a Dům, byt, zahrada (21,3 %).

Jasnou vizi mají e-shopy i u dopravy svého zboží. Nejoblíbenější jsou outsourcovaná místa zavedených přepravních společností (60% většina). Dalších 10 % má tento způsob v plánu a pouze 20 % tento krok nechystá. Výrazně se v poslední době zlepšila i rychlost přepravy zboží – 60 % doručuje zboží do druhého dne, 20 % do 48 hodin a 20 % e-shopů zvládá doručení ještě v den přijetí objednávky. Rychlost přepravy je jedním z nejsledovanějších faktorů a podnikatelé se mu velmi intenzivně věnují – ve statistikách zákaznické spokojenosti totiž rychlost hraje výraznou roli.

Růst nejvíce brzdí legislativa

Nevyhovujícího legislativního rámce a byrokracie se obává polovina českých e-shopů, třetina se pak obává silné konkurence.

E-shopy jsou ke své budoucnosti většinou optimistické – 40 % z nich má v plánu vstup na zahraniční trhy. Nejčastěji jde o Slovensko a jiné země východním směrem (Bulharsko, Ukrajina, Rumunsko apod.), kde není tak vysoká konkurence jako na západě.

Příležitost provozovatelé e-shopů vidí zejména v nových komunikačních kanálech, optimalizaci těch stávajících a spouštění nových produktových segmentů. Důležité místo ve strategii firem i podnikatelů jsou pak věrnostní programy, přibližně polovina z dotázaných věrnostní program buď již má, nebo se jej chystá zavádět. Většinou jde o různé formy slev či zvýhodnění, které udělají z nárazového zákazníka trvalého. Dá se tedy předpokládat, že věrnostní programy budou čím dál tím obvyklejší částí e-commerce. A s tímto souvisí i preference užitých komunikačních kanálů směrem k zákazníkům – e-shopy stále více komunikují přes sociální média, které vnímají jako nejlepší příležitost k oslovení potenciálního zákazníka.

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více