Během pandemie byla uzavřena pětina výdejních míst

21. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Pandemie koronaviru na dlouhé měsíce utlumila společenský i ekonomický život po celé zemi a výrazně zasáhla také kamenné prodejny, které zároveň slouží jako výdejní místa pro logistické firmy. Pětina z nich měla úplně zavřeno. I přesto provozovatelé vidí situaci poměrně optimisticky a další propady tržeb v souvislosti s možnou druhou vlnou neočekávají.

Kamenné prodejny i přes propady tržeb v prvním pololetí vidí situaci poměrně optimisticky. Dva ze tří provozovatelů výdejních míst v České republice očekávají stabilizaci v druhé polovině roku a 17 % dokonce předpokládá nárůst tržeb. I přes výrazná vládní opatření během koronavirové pandemie mohla více než polovina provozoven (55 %) pokračovat ve své hlavní činnosti, i když 28 % s jistým omezením, např. zboží prodávali pouze přes okénko a ve zkrácené době. Zcela zavřeno měla necelá pětina provozoven (18 %), jednou z nich byla prodejna s postelemi a matracemi NO+BL v Plzni, která provozuje výdejní místo GLS ParcelShop. „Během mimořádného stavu jsme měli zavřeno, což se zásadně projevilo na našich tržbách. I přes zhoršující se situaci s počtem nakažených se podzimu neobáváme a věříme, že k dalšímu uzavření nedojde a budeme se moci spolehnout i na podporu za provozování výdejního místa balíků u přepravce GLS, se kterým spolupracujeme již čtvrtým rokem,“ uvedla Pavlína Krýslová, majitelka NO+BL Plzeň.

Jako nejčastější záchranné opatření uváděly provozovny jednání o odpuštění nájmu (29 %), 14 % pak využilo kurzarbeitu a 11 % muselo sáhnout ke snižování platů. Pouze tři procenta respondentů bylo nuceno propouštět. Téměř třetina provozovatelů však uvádí, že nemusela žádná záchranná opatření přijímat, protože jim tržby výrazně neklesaly.

Přilákat lidi do prodejny je největším benefitem

Výdejní místa balíkových přepravců profitují především ze zvýšeného počtu příchozích zákazníků do prodejny, uvádí to čtyři z pěti kamenných prodejen (77 %). Dvě pětiny (40 %) provozoven považují za výhodný dostatečný příjem z provozu výdejního místa pro konkrétního přepravce a pětina vnímá jako výhodu možnost výdělku za balíky přijímané k odeslání. Možnost odesílat vlastní zboží se slevou uvádí jako hlavní výhodu 21 % dotázaných. Provozovatelé výdejních míst naopak neradi komunikují s nespokojenými příjemci balíků (30 %). Necelá pětina pak za velkou nevýhodu považuje časovou zátěž na úkor vlastního prodeje, respektive vysokou zátěž před Vánoci. Podobný počet uvádí problémy se skladováním a nutnost pracovat s nadrozměrnými a těžkými balíky.

Většina provozoven u všech balíkových přepravců počítá s činností výdejního místa i do budoucna (73 %), další za předpokladu zvýšení odměny (24 %). „Velice nás potěšilo, že hodnocení od výdejních míst GLS je u těchto otázek nadprůměrné a naši partneři jsou se spoluprací s GLS i stávajícími podmínkami spokojeni,“ uvedl Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

Informace vyplývají ze sociologického průzkumu balíkového přepravce GLS, do kterého se zapojilo na 150 kamenných prodejen, které provozují výdejní místa pro různé přepravce napříč Českou republikou.

Podobné články

Jak COVID promění e-commerce a on-line prodej

20. 10. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Lídři odpovědní za aplikace a IT musí chápat dopady fenoménů jako je bezkontaktní prodej, vizuální konfigurování, živý prodej B2B, konzumerizace a podniková tržiště, aby odpovídajícím způsobem nastavili digitální investiční priority. Čtěte více

E-shopy se radují: Vánoce budou internetové

19. 10. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I za současné náročné situace e-shopy očekávají, že během vánoční sezony opět v porovnání s loňským rokem jejich obraty porostou. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) to může být o více než 20 % v porovnání s Vánoci 2019. E-commerce tak výrazně zvýší svůj podíl na celém českém maloobchodu. Čtěte více

Češi nakoupí online v průměru až 36× krát ročně

18. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPDgroup)
Obliba nákupů na internetu v Česku rok od roku roste, pořád ale nedosahuje průměrných evropských čísel. Míra spokojenosti zákazníků je však vysoká a vysoké jsou i nároky na přepravce. Češi si rádi nechají poradit na sociálních sítích, od rodiny anebo přátel, nejskeptičtější naopak bývají vůči doporučením od youtuberů. Čtěte více
Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa pro Česko a Slovensko

Online platby se mohou od roku 2021 změnit

7. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Visa)
Ve většině evropských zemí vstoupí 31. prosince 2020 v platnost nařízení, podle kterého mohou banky v některých případech provádět při placení na internetu kontrolní kroky navíc. Jde o nařízení známé jako silné ověření zákazníka neboli SCA (Strong Customer Authentication), které vytvořil Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) k ochraně e-shopů a jejich zákazníků před podvody. Čtěte více