Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost.

Průzkum zároveň potvrdil, že obliba QR plateb není jen teoretická. Více než 89 % těch, kteří už QR kódy při online nákupu použili, uvedlo, že by je využili znovu – buď pokaždé, když by to bylo možné, nebo alespoň příležitostně.

Na QR kódech lidé oceňují jednoduchost, rychlost a bezpečnost 

„QR kódy zákazníkům přináší přesně to, co od plateb očekávají – bezpečnost, jistotu a pohodlí při nákupech přes mobil,“ vysvětlil Martin Prunner, country manager PayU pro Českou republiku a Slovensko. „Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci bylo v roce 2024 v Česku téměř 42 % online nákupů uskutečněno přes chytré telefony, což znamená, že obchodníci budou pod stále větším tlakem, aby zaváděli platební metody přívětivé pro mobilní zařízení.“

Oproti většině ostatních platebních metod poskytují převody pomocí QR kódu zákazníkům pohodlí a jistotu díky známému rozhraní jejich mobilního bankovnictví – přímo v něm vidí částku, příjemce i způsob autorizace. To je obzvlášť důležité pro ty, kteří si nechtějí ukládat údaje o platební kartě do prohlížeče nebo e-shopu. Podle průzkumu je právě tento aspekt klíčovým rozhodovacím faktorem až pro 40 % nakupujících. 

Mobil jako primární nákupní nástroj 

QR platby odpovídají aktuálním návykům spotřebitelů: většina nákupů se dnes děje na mobilních zařízeních a 70 % preferuje platby mobilem právě kvůli jejich rychlosti. QR kódy tento požadavek nejen splňují, ale navíc jej propojují s důvěrou, kterou lidé vkládají do svého mobilního bankovnictví.

Průzkum rovněž ukázal, že až 18 % zákazníků někdy nedokončilo nákup právě kvůli chybějící platební metodě. Výsledky tedy potvrzují jednoznačný trend – nabídka více způsobů platby přispívá k vyšší míře dokončených nákupů.

„Lidé sice chtějí platit mobilem, ale velká část znich má zároveň ráda vše pod kontrolou. Obchodníci, kteří nenabízejí QR platbu, v podstatě nereflektují to, jak zákazníci dnes chtějí platit. Tato metoda jim není cizí  jen zatím není dostatečně dostupná. To je dnes největší bariéra jejího využití, uzavřel Martin Prunner z PayU.

Informace vyplývají z průzkumu „Online platy v Česku 2025“ pro PayU GPO Česko od agentury Perfect Crowd z března 2025 na reprezentativním vzorku 1 005 respondentů.

Podobné články

PayU zjednodušuje integraci platební brány pro e-shopy na Shopify

26. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
PayU, poskytovatel platebních služeb pro e-commerce v Česku, vyvinul dva nové pluginy pro platformu Shopify, která slouží k vytváření a správě internetových obchodů. Nové aplikace od PayU umožňují e-shopům na Shopify nabízet pohodlnější způsoby platby. Čtěte více

Obliba online plateb meziročně vzrostla o 25 %

24. 4. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Trh s online platbami meziročně posiluje. Podle dat platební brány PayU v ČR dosáhl jejich podíl na celkovém objemu e-commerce 25 %. Nejvíce Češi platili online kartou, kterou si ke své online platbě vybralo 78 % nakupujících. Zákazníci ale neopustili ani typická platební tlačítka – meziročně vzrostl objem nákupů placených tlačítky o 33 %. Čtěte více