Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu
Průzkum zároveň potvrdil, že obliba QR plateb není jen teoretická. Více než 89 % těch, kteří už QR kódy při online nákupu použili, uvedlo, že by je využili znovu – buď pokaždé, když by to bylo možné, nebo alespoň příležitostně.
Na QR kódech lidé oceňují jednoduchost, rychlost a bezpečnost
„QR kódy zákazníkům přináší přesně to, co od plateb očekávají – bezpečnost, jistotu a pohodlí při nákupech přes mobil,“ vysvětlil Martin Prunner, country manager PayU pro Českou republiku a Slovensko. „Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci bylo v roce 2024 v Česku téměř 42 % online nákupů uskutečněno přes chytré telefony, což znamená, že obchodníci budou pod stále větším tlakem, aby zaváděli platební metody přívětivé pro mobilní zařízení.“
Oproti většině ostatních platebních metod poskytují převody pomocí QR kódu zákazníkům pohodlí a jistotu díky známému rozhraní jejich mobilního bankovnictví – přímo v něm vidí částku, příjemce i způsob autorizace. To je obzvlášť důležité pro ty, kteří si nechtějí ukládat údaje o platební kartě do prohlížeče nebo e-shopu. Podle průzkumu je právě tento aspekt klíčovým rozhodovacím faktorem až pro 40 % nakupujících.
Mobil jako primární nákupní nástroj
QR platby odpovídají aktuálním návykům spotřebitelů: většina nákupů se dnes děje na mobilních zařízeních a 70 % preferuje platby mobilem právě kvůli jejich rychlosti. QR kódy tento požadavek nejen splňují, ale navíc jej propojují s důvěrou, kterou lidé vkládají do svého mobilního bankovnictví.
Průzkum rovněž ukázal, že až 18 % zákazníků někdy nedokončilo nákup právě kvůli chybějící platební metodě. Výsledky tedy potvrzují jednoznačný trend – nabídka více způsobů platby přispívá k vyšší míře dokončených nákupů.
„Lidé sice chtějí platit mobilem, ale velká část z nich má zároveň ráda vše pod kontrolou. Obchodníci, kteří nenabízejí QR platbu, v podstatě nereflektují to, jak zákazníci dnes chtějí platit. Tato metoda jim není cizí – jen zatím není dostatečně dostupná. To je dnes největší bariéra jejího využití,“ uzavřel Martin Prunner z PayU.
Informace vyplývají z průzkumu „Online platy v Česku 2025“ pro PayU GPO Česko od agentury Perfect Crowd z března 2025 na reprezentativním vzorku 1 005 respondentů.