Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty.

Celkový meziroční růst české e-commerce ve výši čtyř procent v prvním čtvrtletí doprovázejí i další pozitivní ukazatele. Míra spokojenosti zákazníků se službami e-shopů dosáhla 96,77 %, což představuje mírné zlepšení oproti čtvrtému čtvrtletí roku 2024 (96,33 %). Tradičně vyšší zátěž spojená s vánoční sezónou se tak projevila pouze minimálně, což svědčí o kvalitním zvládnutí provozního náporu.

Zaznamenán byl rovněž nárůst průměrné hodnoty objednávky, která v prvním kvartálu dosáhla 1 600 Kč oproti 1 333 Kč ve čtvrtém kvartálu loňského roku.

„Velikonoce letos připadají na duben, což se mimo jiné také promítlo do březnových pozitivních výsledků. Vliv má i počasí, kdy pozorujeme zvýšený zájem o sezónní, často nákladnější zboží určené k venkovním aktivitám, ať už jde o zahradní sortiment nebo volnočasové potřeby. Meziroční mírný růst tak vnímáme jako pozitivní signál pro celý trh,“ řekl David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Vývoj jednotlivých kategorií

Nejvýraznější meziroční růst zaznamenaly zejména sezónní a specializované segmenty:

  • Dětské zahradní nářadí: Nárůst o 552 % potvrzuje pokračující zájem o venkovní aktivity a vybavení pro trávení času na zahradě.
  • Elektrické airsoftové zbraně: Růst o 227 % odráží rostoucí popularitu adrenalinových a zážitkových volnočasových aktivit.
  • Nabíječky pro elektromobily: Zvýšení o 263 % souvisí s rozvojem elektromobility.
  • Diamantové malování: Nárůst o 263 % potvrzuje oblibu kreativních a relaxačních hobby aktivit.
  • Čokolády: Meziroční růst o 230 % ukazuje na rostoucí poptávku po dárkovém i každodenním sortimentu sladkostí.

Naopak největší meziroční pokles zaznamenaly tyto kategorie:

  • Domácí kina: Pokles o 62 % ukazuje na nasycení trhu a nižší zájem o vybavení domácností v této oblasti.
  • Motorky: Propad o 59 % může souviset s posunem poptávky i ekonomickými faktory ovlivňujícími větší investice.
  • Trampolíny: Meziroční pokles o 59 % může souviset s výrazným nárůstem prodejů trampolín v předchozích letech. Lze tedy předpokládat, že většina domácností si ji již v minulosti pořídila a opakovaný nákup tohoto typu zboží není v krátkém časovém horizontu běžný.
  • Sedačky na kolo: Pokles o 53 % může souviset se slabší porodností v uplynulých letech.
  • Tepelná čerpadla: Snížení o 43 % naznačuje opatrnost zákazníků v oblasti energetických investic.

První čtvrtletí roku 2025 potvrdilo stabilizaci české e-commerce a její schopnost reagovat na sezónní impulzy i měnící se preference zákazníků. Meziroční růst o čtyři procenta naznačuje návrat k pozvolnému, ale udržitelnému tempu rozvoje. Pozitivní trendy lze sledovat nejen v nárůstu průměrné hodnoty objednávky, ale také ve stále vysoké míře zákaznické spokojenosti. Růst specifických a sezónních kategorií ukazuje, že spotřebitelé i nadále aktivně hledají produkty, které odpovídají jejich aktuálním potřebám, ať už jde o vybavení na zahradu, hobby sortiment nebo volnočasové aktivity.

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více