Česká e-commerce znovu láme rekordy – vánoční obraty překročí 65 miliard

4. 12. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Náročný a úspěšný rok českých internetových obchodů se blíží ke svému vrcholu. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) by obraty e-shopů za předvánoční období mohly dosáhnout 65 miliard korun, což znamená meziroční růst o více než 25 %. Konečný výsledek ale v letošním komplikovaném roce ovlivní ještě řada faktorů.

Bez ohledu na COVID-19 jsme očekávali, že on-line prodeje zboží celoročně opět porostou. Bezprecedentní situace, kterou rok 2020 přinesl, ale znamená řadu změn. A tak jsou prodeje přes internet ještě větší, než byla i ta nejoptimističtější očekávání. Jde v podstatě o skokový růst. Zároveň je ale potřeba zdůraznit, že tento úspěch nespadl e-shopům tak docela do klína sám. Připravenost a schopnosti provozovatelů českých internetových obchodů byly a jsou rozhodující. Stojí za nimi spousta práce, a ne všechny e-shopy jsou jen vítězi,“ zhodnotil současný vývoj výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Na přelomu října a listopadu byly meziroční růsty prodejů enormní a pohybovaly se až okolo 30 %. Dalším velmi úspěšným obdobím byl uplynulý týden, který začal v pondělí 23. listopadu a vrcholil pátečním „Black Friday“ pokračujícím v řadě případů až do neděle. Za těchto sedm dnů utržily e-shopy okolo sedmi miliard korun, samotný Černý pátek přinesl přes 1,3 miliardy. Absolutní vrchol prodejů internetové obchody očekávají v týdnech od pondělí 7. prosince. „Předpokládáme, že v podstatě celé dva týdny budou z hlediska obratů ty nejúspěšnější v celém roce. Samozřejmě to může ovlivnit řada faktorů. Uvidíme, nakolik například současná situace nakonec zasáhne útraty za vánoční dárky. Jsme optimisté, ale odhady jsou letos přeci jen složitější než v minulosti. Co je jisté již nyní, tak některé kategorie, v čele s potravinami, dosáhnou za celý rok naprosto rekordních výsledků bez ohledu na další vývoj,“ doplnil Vetyška.

Velká výzva stojí především před dopravci. Zákazníci by neměli s nákupy příliš otálet. „Je zřejmé, že k menším zpožděním oproti celoročním standardům docházet bude. Dodání do druhého dne, které je v běžném roce standardem, se v předvánočním období může lehce prodloužit. Zároveň ale nejsou na místě obavy, že by vánoční dárky nedorazily pod stromek včas, jestliže si zákazníci zboží objednají v první polovině prosince. V každém případě letos doporučujeme udělat objednávky co nejdříve,“ uzavřel Jan Vetyška.

A o jaké kategorie zboží bude letos největší zájem? Jako tradičně to budou hračky, elektronika, mobilní telefony, tablety či notebooky. Zapomínat nesmíme ani na oblečení, knihy, kosmetiku nebo vybavení pro sport a kutilské potřeby.

Štítky: 

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více