Infografika: E-shopy nejsou připraveny na nakupování přes mobil

21. 9. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Twisto)
Jak se nakupuje na českých e-shopech, zkoumala studie Český košík roku. Dvouměsíční hodnocení 120 e-shopů, které představují asi 70 % obratu českého e-commerce trhu, probíhalo se zaměřením na nakupování přes mobilní telefony. Ačkoli podle průzkumu vzrostlo oproti loňskému roku nakupování přes mobilní telefony dvojnásobně, zdaleka ne všichni jsou na tento trend připraveni.

„V loňském roce měla pouhá čtvrtina e-shopů mobilní verzi webových stránek. Nynější studie ukázala, že mezi top 120 e-shopy má mobilní verzi 43 % obchodů, což je značný posun k budoucnosti, protože dle odborníků i celosvětového vývoje bude mobilní nakupování důležitou součástí celého e-commerce,“ vysvětlil Lukáš Hurych, organizátor studie a product director platební služby Twisto.cz. Studie kromě mobilního nakupování zkoumala také pohodlí a procesy nákupního procesu. Stejně jako v loňském roce, pouze sedm procent e-shopů nabízí expresní dodání zboží v den objednání. A pouhá čtvrtina e-shopů informuje v košíku o přesném datu doručení.

Studie Český košík roku se skládala z uživatelských testování a vyhodnocení nákupního procesu podle strukturované metodologie, kterou vytvořili specialisté na internetové nakupování. Data ukázala, že stejně jako před rokem třetina e-shopů automaticky nutí zákazníky zařadit se do newsletterové databáze. Zlepšila se přehlednost košíku, kdy má nyní pouhých 14 % e-shopů nepřehlednou nabídku možnosti platby a dopravy.

V testování, které se skládalo ze 480 uživatelských testů a zhodnocení více než 200 parametrů, zvítězil e-shop Alza.cz. Na druhém místě se umístil e-shop Insportline.cz a na třetím skončil Sportobchod.cz. „Studie ukázala, že nákupní proces prostřednictvím webu a telefonu jde ruku v ruce. E-shopy, které mají maximálně optimalizované procesy v nákupním košíku, mají zároveň jedny z nejlepších mobilních nákupních procesů,“ doplnil Hurych.

„Česká republika v posledních letech zažívá boom mobilního nakupování. Především uživatelé smartphonů využívají nabídek e-shopů, ale nákupy následně finalizují na počítačích, protože nákup přes mobily je - stručně řečeno - nyní velmi nepohodlný. Světový trend ale ukazuje, že se zákazníci postupně učí dokončovat nákupy v mobilních zařízeních, což přichází i na český trh,“ uzavřel Hurych.

Výběr e-shopů proběhl na základě dat internetového srovnávače Heureka. Nově pořadatelé také vybírali z e-shopů, které se umístily na na horních pozicích v reportu Socialbakers. Nominováno bylo celkem 120 e-shopů, které v posledních dvanácti měsících obdržely nejvíce zákaznických hodnocení společně s výběrem těch, které mají nejvíce fanoušků na Facebooku a zároveň jsou dle dostupných dat významnými i počtem zákazníků a obratem.

Podobné články

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více