Při nákupu PC Češi více preferují univerzální využití a mobilitu

8. 10. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: Karsa Technologies)
Vetší prodejci ICT a elektroniky v poslední době registrují zvýšený zájem o konvertibilní notebooky a zařízení kombinující tablet s notebookem proto aspirují na prodejní hit letošních Vánoc. Podle výsledků ankety mezi obchodníky s výpočetní technikou stouply prodeje těchto přístrojů od počátku roku do konce září až o 20 %.

Za posledních šest měsíců se rozšířila i nabídka dostupných modelů, která cílí na širokou škálu zákazníků od studentů po vrcholové manažery.

Podle analýzy obchodní strategie tuzemských prodejců zůstávají ceny konvertibilních notebooků pro tuto chvíli stabilní a zařízení střední třídy tak lze pořídit v rozmezí 15 až 20 tisíc korun. „Hybridní notebooky se velmi rychle probojovaly do běžné nabídky obchodů a jejich cenová hladina dosud spíše stagnovala. I přes vysokou poptávku a širokou dostupnost produktu na trhu dojde k mírnému zvýšení ceny, a to kvůli tradičnímu předvánočnímu zvyšování marží obchodníků,“ upozornil Michal Ježek, ředitel společnosti Karsa Technologies, která nabízí nástroj pro analýzu cen produktů v e-shopech. Zvýšený zájem o multifunkční zařízení potvrzují i samotní prodejci. „Konvertibilním notebookům přichází na chuť stále větší počet zákazníků. Aktuálně tvoří zařízení typu 2 v 1 až 10 % celkových prodejů notebooků. Očekáváme proto, že by se tato kategorie počítačů mohla stát hitem letošních Vánoc,“ dodal Tomáš Pilský, obchodní ředitel internetového obchodu CZC.cz.

Zcela nová kategorie počítačů přitom dosud nemá ani jednotný název. Notebooky s oddělitelnou dotykovou obrazovkou, kterou lze plnohodnotně využít i jako tablet, prodejci označují jako tabletobooky, hybridní či konvertibilní notebooky nebo je kategorizují jako zařízení typu 2 v 1. Mezi nejčastější zájemce o tento druh zařízení patří studenti, obchodní cestující a vrcholoví manažeři. „Studenti nakupují konvertibilní notebooky kvůli vysoké mobilitě a dlouhé výdrži baterky,“ upřesnil Jan Vrožina, marketingový manažer e-shopu s výpočetní technikou ExaSoft. Významnou zákaznickou skupinu tvoří i manažeři a obchodní cestující, kteří přístroj využívají nejen k občasné kancelářské práci, ale také ke čtení a k prezentacím na schůzkách. Podle vyjádření prodejce počítačů Mironet zákazníci při nákupech tabletu „kříženého“ s notebookem nejčastěji preferují zařízení s operačním systémem Windows 8.

Velký prodejní potenciál vidí v případě hybridních notebooků obchodníci také u rodin s malými dětmi. V rodinách mohou totiž „tabletobooky“ zastat roli domácího počítače i přenosného herního přístroje pro menší děti v období dovolených. Nejmenší zájem o konvertibilní zařízení v tuto chvíli projevují soukromé firmy a státní sektor. Pro tyto subjekty představuje kategorie 2 v 1 relativní novinku, která není vhodná pro každodenní firemní provoz. „Hybridní notebooky s dotykovým displejem a oddělitelnou klávesnicí prozatím zaměstnanci ve firmách využívají minimálně. Podstatou většiny kancelářských činností je vytváření a editace textových dokumentů, práce s čísly či formuláři a textová komunikace. Z pohledu ergonomie je pro tyto činnosti stále nejvhodnější klávesnice a myš,“ doplnila Lenka Uzun ze společnosti Servodata, jež poskytuje komplexní služby v oblasti podnikové informační infrastruktury.

Nárůst zájmu o multifunkční notebooky výrazně podporují i výrobci, kteří vyrábějí desítky konfigurací a dávají zákazníkům možnost vybírat v různých cenových hladinách. Na trhu jsou tak dostupné modely v cenových relacích od sedmi tisíc korun, které cílí především na studenty a jejich touhu mít dvě zařízení za cenu jednoho. Pro manažery jsou naopak k dispozici tabletobooky v hodnotě desítek tisíc korun, jež lákají na vysoký výkon a nadstandardní výbavu. Prodejci i specialisté na výpočetní techniku přitom shodně konstatují, že zařízení typu 2 v 1 nejvíce konkurují tabletům s nižším výkonem a ultrabookům vyšší třídy. Prodeje těchto přístrojů by proto dle předpovědí analytiků měly v dohledné době klesat.

Podobné články

Podnikatelé se bojí ztráty dat i krádeže identity, zabezpečení však podceňují

6. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Povědomí o významu kybernetické bezpečnosti mezi českými podnikateli roste, často jí však nepřisuzují dostatečnou prioritu. Jen 39 % dotázaných mikro- a malých podnikatelů uvádí, že jsou ochotní do zabezpečení své firmy investovat více než 500 korun měsíčně. Pětina dokonce na bezpečnost nedá měsíčně ani korunu. Čtěte více

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více