Jakou strategii volí při výběru e-shopu nakupující?

13. 5. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: APEK)
Cena je stále klíčový faktor a čtvrtina nakupujících volí přednostně své oblíbené a vyzkoušené obchody – to vychází ze studie chování internetových zákazníků Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Foto: Freeimages.com

Jaká je tedy strategie, kterou volí nakupující při výběru konkrétního e-shopu? Jejich první kroky vedou nejčastěji na některý z vyhledávačů, nebo lépe řečeno srovnávačů, nabídky zboží. Podle typu vyhledávaného zboží se na internetový srovnávač obrátí mezi 50 a 65 % zákazníků. Ti se pak dále dělí podle toho, zda volí pouze podle nejnižší ceny (19 – 24 % všech nakupujících), anebo po prvním třídění od nejlevnějšího ještě zkoumají další atributy jednotlivých obchodů (31 – 46 % všech nakupujících).

Přestože se orientace zákazníků na cenu zdá být drtivá, mezi 15 a 23 % nakupujících si v závislosti na hledaném zboží najde cestu rovnou na své oblíbené a vyzkoušené e-shopy. Po ceně jdou zákazníci, kteří si chtějí pořídit mobilní telefon, černou elektroniku, ale také třeba hračky. Naopak svému oblíbenému internetovému obchodu zachovává přízeň skoro čtvrtina spokojených nakupujících.

A jak se chovají spotřebitelé při výběru konkrétního zboží? Téměř 60 % nakupujících připouští, že si alespoň občas prohlédne či vyzkouší zboží v kamenném obchodě. Pro samotný nákup pak volí e-shopy, které nabízí nižší ceny než běžné prodejny. Naopak 37 % dotazovaných takovou strategii volí zcela výjimečně nebo nikdy.

Výzkum tak potvrdil, že převážnou většinu nakupujících nadále zajímá v první řadě cena zboží, která je díky internetovým srovnávačům snadno porovnatelná. Na druhou stranu oproti předchozím rokům nadále stoupá počet nakupujících, kteří důvěřují vyzkoušeným e-shopům a vrací se do nich i přes vyšší cenu zakoupeného zboží. Tento stoupající trend potvrzuje, že kvalita služeb a renomé konkrétních internetových obchodů hraje stále větší a větší roli.

Štítky: 

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více