E-shopy jako například Alza.cz nevrací poštovné

24. 3. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Nový občanský zákoník ukládá e-shopům, aby vracely poštovné v případě, že zákazník v prvních 14 dnech odstoupí od kupní smlouvy. Některé e-shopy si povinnosti vykládají svérázně a peníze za poštovné si nechávají.

Spotřebitelská organizace dTest prověřovala obchodní podmínky českých e-shopů a ve dvou případech zjistila, že provozovatelé internetových obchodů obcházejí zákon.

Koupíte-li si zboží ve svém oblíbeném e-shopu a poté zjistíte, že vám nevyhovuje, můžete jej do 14 dnů vrátit a požadovat zpět vše, co jste zaplatili, tedy i poštovné. „Nová právní úprava říká, že náklady na dodání musejí být zákazníkovi vráceny jen do výše nejlevnějšího způsobu dopravy, který provozovatel e-shopu nabízí. Nejčastěji to bude obyčejné poštovné při platbě předem,“ vysvětlil Miloš Borovička, právní poradce dTestu. Například výdaje za dopravu dražším kurýrem tedy prodávající nemusí vrátit v plné výši. Vrátí pouze cenu obyčejného poštovného.

Nová právní úprava svádí ke svérázným výkladům. Zákoník hovoří o nákladech na dodání - a některé e-shopy za nejlevnější způsob považují vyzvednutí na pobočce. Takový výklad je obcházením zákona. „Dodat znamená dopravit a odevzdat, nikoliv nechat ležet a čekat, stačí otevřít slovník,“ řekl Miloš Borovička a dodal: „Zákazník má vždy právo na vrácení nejlevnějšího poštovného, které prodejci zaplatil. Princip nakupování na internetu spočívá v dopravování zboží, zákazník ze severní Moravy by asi příliš neocenil, že si zboží může vyzvednout zdarma na centrále v Praze.“ Takovéto obcházení zákona objevil dTest v obchodních podmínkách známého internetového obchodu Alza.cz a e-shopu Obchody24.cz.

Dalším trikem, jak nevrátit zákazníkovi všechny peníze, mohou být i různé servisní poplatky, které si obchod účtuje za uvedení zboží do původního stavu. Zákazník však odpovídá za snížení hodnoty zboží pouze v případě, že jej během 14 denní lhůty používá jinak než je nutné k jeho vyzkoušení. Účtovat paušální servisní poplatky je tedy nezákonné a zákazník je platit nemusí.

Časopis dTest během průzkumu obchodních podmínek e-shopů zaznamenal i vstřícné kroky nad rámec zákonných povinností: „Mile nás překvapilo několik internetových obchodů, které lhůtu na odstoupení od smlouvy prodlužují na 30 dní,“ uzavřel Miloš Borovička.

Štítky: 

Podobné články

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více