Kasa.cz: Trendy v internetovém obchodování v roce 2014

28. 1. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Kasa.cz)
Internetové obchody letos začnou více využívat analýzu dat za účelem personalizovaných nabídek, rozšíří možnosti odborné asistence při nákupech a zavádět budou i uživatelsky přívětivý multikanálový web. Český internetový prodej lehce ovlivní i nový občanský zákoník, který posiluje práva nakupujících.
Foto: SXC.hu

„Firmy sbírají data o svých zákaznících už dlouho, avšak ne nutně je umí dostatečně analyzovat a využít ku prospěchu svému i nakupujících. Letos očekáváme výrazný nárůst snahy o využití těchto informací k personalizaci nabídek a predikování nákupních trendů,“ řekla Andrea Čižmářová, marketingová ředitelka Kasa.cz. Moderní e-shopy tak budou moci svoji nákupní strategii přizpůsobovat budoucí poptávce namísto toho, aby se snažili zákazníkům prodat produkty, o které ve skutečnosti nemají zájem, za co nejnižší cenu.

Nový občanský zákoník od letošního roku drobně pozměňuje pravidla nakupování na internetu. „Nejde o žádnou revoluci, spíše evoluci a redefinování některých pravidel a formulací,“ řekla Čižmářová. U velkých a zavedených internetových obchodů se v zásadě nic nemění, u části malých a středních prodejců mají být zákazníci více informovaní a jsou drobně posílena jejich práva a možnosti jejich omezování ze strany nesolidních prodejců.

Multikanálový web a kvalitní obsah pomohou prodávat bez ohledu na zařízení, ze kterého zákazník přistupuje. Dle Čižmářové se nakupování z chytrého telefonu či tabletu se letos rozšíří mezi větší část zákazníků než vloni, čemuž se musí přizpůsobit jak vzhled webu, tak jeho ovládání. Trendem bude větší důraz na uživatelskou přívětivost, a to nejen co se týká designu, ale také například u popisek a fotografií produktů. Buď e-shopy lidi zaujmou, udrží na svých stránkách a uskuteční prodej, nebo je odradí a pošlou ke konkurenci.

Výdejní místa a kamenné pobočky

Letošní rok prokáže, zda se nejrůznější výdejní místa a husté sítě poboček a „výdejen“ internetových obchodů dokáží uživit či ne. „Už v minulosti začali někteří prodejci vybírat poplatek za vyzvednutí na pobočce, čímž si odradili dost zákazníků,“ uvedla Andrea Čižmářová a dodala: „Provoz kamenné prodejny není levný, ovšem obchodníci by měli hledat jiné způsoby, jak na náklady vydělat, například nabídkou služeb. V případě zpoplatnění osobního odběru totiž zákazníci raději využijí nabídky dopravy zdarma, a vlastní pobočka pak ztratí smysl.“ Vlastním výdejnám či kamenným pobočkám e-shopů navíc budou konkurovat i nezávislé sítě výdejních míst, které poskytují služby více internetovým obchodům.

Asistence při nákupu, která je možná v kamenných obchodech, především v těch specializovaných, kde se můžete obrátit na prodavače, diskutovat s ním o výběru a nechat si poradit, v e-shopech často citelně schází. Na internetu se často musíte spolehnout na nekvalitní popisy a fotografie, popřípadě na recenze jiných zákazníků, o kterých nic nevíte – mohou tomu rozumět ještě méně než vy, či mohou být úplně falešní. Možnost spojit se s e-shopem přes instant messaging či telefonicky a poradit se s erudovaným produktovým manažerem by mohla přitáhnout ty nakupující, kteří nejdou pouze po nejnižší ceně.

Návrat ke kořenům bude dalším významným tématem roku 2014. Česko je považováno v internetovém nakupování za vyspělou zemi. Neustále se u nás tato oblast rozvíjí a vyvíjí, dokonce i dnes, kdy je trh výrazně saturován. Ne všechny změny jsou však pro zákazníky nutně pozitivní, proto bude letos čas zamyslet se nad jejich smysluplností a přínosem pro nakupující. To bezpochyby povede k návratu k co nejjednoduššímu způsobu nakupování bez všemožných kudrlinek, nutností registrace apod.

Štítky: 

Podobné články

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více