Trh s elektrem v ČR a SR v 1. čtvrtletí 2016
Trh technického spotřebního zboží v České republice zaznamenal za první čtvrtletí roku 2016 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku přírůstek mírně přesahující 3 %. Na Slovensku trh spotřebního zboží vykázal nárůst o víc než 8 %.
V případě českého i slovenského trhu byl růst primárně tažen sektory velkých a malých domácích spotřebičů a také telekomunikacemi.
Malé domácí spotřebiče
V prvním čtvrtletí 2016 vzrostl trh malých domácích spotřebičů v České republice o více než 14 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Dařilo se všem produktovým kategoriím, kromě odšťavňovačů (vč. lisů na citrusy) a žehliček. IPL produkty zaznamenaly dynamický růst o více než 60 % a zároveň se jejich průměrná cena zvedla o šest procent. Poměrně výrazný přírůstek v hodnotě vygeneroval za první tři měsíce roku 2016 prodej stolních mixérů a skleněných rychlovarných konvic.
V prvom štvrťroku 2016 došlo na Slovensku k nárastu hodnoty v sektore malých domácich spotrebičov takmer o 11 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Rast bol zaznamenaný u väčšiny kategórií (okrem odšťavovačov a lisov na citrusy), najväčší bol v starostlivosti o zuby. Táto narástla medziročne o necelých 50 %. Predaj stolných mixérov v hodnote vzrástol o viac ako 60 %, pričom spotrebitelia preferovali drahšie výrobky, čo sa prejavilo aj na zvýšení priemernej ceny. V kategórii kávovarov sa darilo plne automatickým espressám, ktoré získali najväčší podiel v tejto kategórii.
Velké domácí spotřebiče
V ČR trh s velkými domácími spotřebiči zaznamenal v prvním čtvrtletí růst přes 3 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Očekává se, že růst bude pokračovat i po další období roku 2016. Sušičkám se v prvním kvartálu dařilo nejlépe i přes mírný pokles průměrných cen. Obratově vzrostly v meziročním srovnání zhruba o pětinu. Na trhu praček si vedly úspěšně modely se sušickou, které dokázaly v hodnotě narůst téměř o 50 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku.
Slovenský trh veľkých domácich spotrebičov zaznamenal v hodnote za prvé tri mesiace 2016 rast na úrovni takmer päť percent v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka. Očakáva sa, že tento trend bude pokračovať aj v nasledujúcom období roka 2016. Najlepšie sa darilo sušičkám, dobre si viedli aj práčky, ktoré dokázali rásť takmer o štyri percentá a zostali naďalej kategóriou s najväčším podielom v sektore. Pri viacerých produktových skupinách medziročne vzrástla priemerná cena. V súhrne sa priemerná cena sektora zdvihla za prvý kvartál 2016 o tri percentá.
Spotřební elektronika
V prvním čtvrtletí 2016 zaznamenal sektor spotřební elektroniky na českém trhu ve srovnání se stejným obdobím loňského roku pokles téměř o 7 %, a to díky některým klíčovým produktovým skupinám. U televizorů došlo k nárůstu prodeje modelů s UHD rozlišením, které dosáhly téměř 30 % celkové hodnoty prodeje skupiny (z původních 9 % v prvním čtvrtletí 2015). Ve skupině videokamer meziročně lehce posílily svůj podíl akční kamery při pokrytí již 70 % celkové hodnoty skupiny.
Na Slovensku v prvom kvartáli 2016 zaznamenal sektor spotrebnej elektroniky pokles na úrovni 6,5 % v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2015. Kategória televízorov (ktorá je z hľadiska hodnoty najväčšia), vykázala rast priemernej ceny o 7 % vďaka väčšiemu zájmu o UHD televízory (ktorých podiel sa takmer strojnásobil) a o televízory s väčšou uhlopriečkou.
Informační technologie
Sektor IT v ČR vykázal v hodnotě pokles o čtyři procenta ve srovnání se stejným obdobím roku 2015. Ztráty generovaly přenosné počítače a tablety. Na druhou stranu se poměrně dařilo monitorům, které dokázaly růst o více než 10 %, zejména díky modelům s úhlopříčkou o velikosti 24“ a více. Trh stolních počítačů zůstal meziročně stabilní.
Sektor informačných technológií na Slovensku zostal pri porovnaní prvého štvrťroku 2016 a rovnakého obdobia roku 2015 stabilný. Pokles v kategórii stolových počítačov a tabletov kompenzoval nárast pri prenosných počítačoch. Predaj monitorov zostal takisto medziročne zhruba na rovnakej hodnote (pokles o 0,8 %), na začiatku roka sa však zdvihol u monitorov s uhlopriečkou 22“ a väčších ako 24“.
Fototrh
V ČR sektor fota zaznamenal pokles zhruba o 8 % v prvním čtvrtletí roku 2016 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. K poklesu došlo u všech tří podkategorií (kompakty, kompakty s výměnným objektivem a zrcadlovky). Velmi dobře se naopak dařilo segmentu objektivů, který rostl téměř dvojnásobně. Uvedené podkategorie digitálních fotoaparátů zaznamenaly meziroční zvýšení průměrné ceny.
Slovenský fototrh klesol v prvom kvartáli 2016 o 13 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku. Ľahko sa zdvihol podiel digitálnych zrkadloviek, ktoré v hodnote tvoria zhruba polovicu trhu. Naprieč sektorom rástli v medziročnom porovnaní priemernej ceny – v súhrne o viac ako 15 %.
Telekomunikace
V prvním čtvrtletí 2016 vykázal sektor telekomunikací v České republice ve srovnání se stejným období předchozího roku navýšení o více než 20 %. Růst byl tažen hlavně chytrými telefony, naopak klasické mobilní telefony zaznamenaly dvouciferný pokles. K nejprodávanějším patřily v segmentu chytrých telefonů modely s velikostí displeje mezi 5“ až 5,6“, které zajistily téměř 60 % hodnoty trhu.
Sektor telekomunikácií na Slovensku sa za január až marec 2016 vyvíjal v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka pozitívne. Nárast dosiahol takmer 40 %. Rast bol ťahaný hlave predajom smartfónov. Najväčší záujem je o prístroje s veľkosťou displeja 5 až 5,6 palcov, ktoré pokryli už takmer dve tretiny hodnoty trhu. Zákazníci tiež prejavili väčší záujem o telefóny s dvoma slotmi na SIM karty.
Kancelářská technika
V České republice sektor kancelářské techniky vykázal za první čtvrtletí roku 2016 více než 6% pokles ve srovnání se stejným obdobím 2015. Pozitivní vývoj byl zaznamenán u průměrné ceny segmentu inkoustového tisku, avšak celý trh byl tažen do záporných čísel díky nižším prodejům laserových zařízení.
Sektor kancelárskej techniky na slovenskom trhu klesol o šesť percent v porovnaní s prvým štvrťrokom 2016 s rovnakým obdobím minulého roka. Pokles bol spôsobený hlavne laserovým segmentom. V atramentovom segmente predaj mierne vzrástol.
