Analýzy

Rok 2020 byl pro tablety nadmíru úspěšný

Celosvětový prodej tabletů podle IDC vykázal i díky velmi silnému čtvrtému čtvrtletí nadmíru úspěšný rok. Díky dopadům pandemie viru COVID-19 vykázal trh s těmito přenosnými přístroji nejlepší výsledky od posledního kvartálu 2017.

František Doupal
Zdroj: IDC
Rok 2020 byl pro tablety nadmíru úspěšný

Svou pozici nadále upevňovaly tablety s připojitelnou klávesnicí, které díky vlastnostem, jako jsou produktivita, flexibilita či jednoduchost použití, často přímo konkurovaly notebookům. Prodej tabletů s připojitelnou klávesnicí meziročně vzrostl o téměř 28 %, na čemž se výrazně podílely firmy Apple a Microsoft. Částečně jistě situaci napomohl také celkový skladový nedostatek notebooků. Rostl i prodej klasických tabletů (13,7 %), které nejčastěji sloužily pro domácí zábavu.

Trh ovládl s 36,5% podílem Apple, který díky nedávno uvedeným iPADům 10,2“ a iPADům 10,9“ dokázal meziročně ve čtvrtém kvartálu zvýšit prodeje o 19,5 %. V době pandemie se tabletům tohoto americkému výrobce nebývale dobře dařilo i ve vzdělávacích projektech.

Celosvětový prodej tabletů ve 4. čtvrtletí 2020 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 4Q20Tržní podíl (%)Prodej 4Q19Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Apple1936,515,936,519,5
Samsung10,119,471644,9
Lenovo5,610,72,55,8120,6
Amazon3,66,83,37,67,6
Huawei3,36,34,410,1-25,7
Ostatní10,620,410,524,11,3
Celkem52,510043,610019,5

Samsungu v posledním loňském čtvrtletí připadl tržní podíl 19,4 %. Meziročně si výrobce polepšil o 44,9 %. Výrobce dodal jen za poslední čtvrtletí přes 10 milionů tabletů, za celý rok 2020 pak 31,3 milionu. Stále jde o největšího dodavatele „klasických“ tabletů s Androidem, vidět je však i velká snaha o vylepšování Androidu a rozšiřování jeho schopností i ve spojení s tablety s klávesnicí tak, aby byl Samsung co nejvíce považován i za prémiovou značku.

Celosvětový prodej v roce 2020 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2020Tržní podíl (%)Prodej 2019Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Apple53,232,549,934,66,7
Samsung31,319,121,71544,4
Huawei169,814,810,28,5
Lenovo14,18,68,55,966,4
Amazon148,54397,5
Ostatní35,521,636,725,4-3,2
Celkem164,1100144,510013,6

Lenovo v posledním čtvrtletí 2020 prodalo 5,6 milionu tabletů a meziročně si polepšilo o dechberoucích 120,6 %. Výrobce bodoval zejména s klasickými tablety (bez klávesnice), ale dařilo se mu i v případě zařízení s klávesnicí, kde za pozornost stál např. model Chromebook Duet.

Čtvrtou pozici pak obsadil Amazon se svými tablety Fire, který si meziročně polepšil o necelých osm procent a celkově na trh dodal 3,6 milionu přístrojů. První pětici největších výrobců tabletů uzavřel Huawie se 3,3 miliony prodanými kusy.