Analýzy

Prodej tiskáren a multifunkcí v prvním čtvrtletí vzrostl o 2,7 %

Celosvětový prodej tiskáren a multifunkcí během prvního letošního kvartálu podle údajů společnosti IDC meziročně vzrostl o 2,7 % na 19,4 milionu zařízení. V tržbách na druhou stranu trh ve stejném období klesl o 3,2 % na devět miliard dolarů.

Prodej tiskáren a multifunkcí v prvním čtvrtletí vzrostl o 2,7 %

Mezi regiony s největším růstem patřila západní Evropa, která si meziročně připsala 10,1 %, pokles prodeje byl naopak zaznamenán v USA (o 3,9 %) i v Číně (o 8,9 %).

Za růstem prodejů v regionu západní Evropy stály zejména barevné inkoustové multifunkce s tankovými systémy. Jejich obliba roste u spotřebitelů i firemních zákazníků díky pozitivnímu vlivu na minimalizaci nákladů a potažmo pak ochranu životního prostředí.

Celkově pak zařízení s inkoustovými nádržkami zaznamenala čtvrté po sobě jdoucí čtvrtletí celosvětového meziročního růstu, což poukazuje na trvalou dynamiku tohoto trhu. Tento trend byl konzistentní ve všech regionech s výjimkou Spojených států a Japonska, kde je zavádění této technologie stále omezené v důsledku faktorů, jako jsou silnější preference laserových systémů a systémů založených na kazetách, pomalejší přechod na nové technologie a zakořeněné zvyky spotřebitelů, kteří upřednostňují tradiční tiskové technologie.

Celosvětový prodej tiskáren a multifunkcí v 1. čtvrtletí 2025 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 1Q25Tržní podíl (%)Prodej 1Q24Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
HP Inc.6,6634,46,5734,91,3
Epson4,221,74,121,82,1
Canon3,8820,13,5919,18
Brother1,829,41,769,33,6
Pantum0,613,10,532,814
Ostatní2,1811,32,2712-3,8
Celkem19,3510018,831002,7

Pět největších výrobců tiskáren a multifunkcí vykázalo meziroční nárůst v rozmezí od 1,3 % do 14 %. Velkou měrou se na tomto růstu podílela již zmiňovaná rostoucí obliba zařízení s inkoustovými nádržkami, která nabízejí výhodu nákladové efektivity a udržitelnosti. Výrobci tyto tiskové systémy aktivně propagují tím, že zdůrazňují jejich sníženou potřebu častého doplňování inkoustu. Ačkoli spotřebitelé čelí vyšší počáteční pořizovací ceně, těží z výrazně nižších dlouhodobých nákladů na inkoust.