Analýzy

Prodej tabletů vykazoval v prvním čtvrtletí 2024 známky oživení

Celosvětové dodávky tabletů podle IDC vykázaly v prvním čtvrtletí roku 2024 po více než dvou letech poklesu mírný meziroční nárůst (o 0,5 %) na celkových 30,8 milionu kusů.

František Doupal
Zdroj: IDC
Prodej tabletů vykazoval v prvním čtvrtletí 2024 známky oživení

Naposledy trh zaznamenal růst ve druhém čtvrtletí roku 2021, poté se již dodávky začaly zpomalovat v důsledku nasycení. Oživení dodávek v tomto čtvrtletí bylo způsobeno začátkem cyklu obnovy stávajících zařízení, a to navzdory přetrvávajícím makroekonomickým problémům. Nárůstu zaznamenaného během pandemie však již dlouhodobé objemy prodeje pravděpodobně nedosáhnou. Pozitivní zprávou je však růst zájmu o prémiový segment zařízení, protože poptávka se přesouvá od zábavy směrem k produktivitě.

Informace o výrobcích

Společnost Apple se v loňském roce potýkala s určitým útlumem v důsledku špatné ekonomické situace a absence nových modelů a meziročně poklesla o 8,5 %. Firma se proto zaměřila na vyprodání zásob starších modelů před očekávaným uvedením nových modelů na trh ve druhém čtvrtletí letošního roku. Applu se tak podařilo v prvním letošním udržet první místo s 9,9 miliony dodaných tabletů.

Na druhém místě se umístila společnost Samsung, která ve sledovaném období prodala 6,7 milionu kusů, což představuje meziroční pokles o 5,8 %. Růst prodeje brzdily propagační akce konkurenčních značek v Evropě a Asii/Tichomoří a současně i nedostatek nových produktů. Společnost se však soustředí na zlepšení uživatelské zkušenosti tím, že do svých nejnovějších produktů zahrne funkce umělé inteligence a zaměří se na prémiové produkty, aby využila letošní cyklus obměny.

Celosvětový prodej tabletů v prvním čtvrtletí 2024 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 1Q24Tržní podíl (%)Prodej 1Q23Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Apple9,93210,835,2-8,5
Samsung6,721,77,123,2-5,8
Huawei2,99,426,643,6
Lenovo2,171,96,213,2
Xiaomi1,85,90,93,192,6
Ostatní7,4247,925,8-6,6
Celkem30,810030,61000,5

Společnost Huawei si v tomto čtvrtletí udržela celosvětovou třetí pozici s meziročním růstem 43,6 % a dodávkami ve výši 2,9 milionu kusů.

Čtvrtou příčku obsadilo Lenovo s meziročním růstem 13,2 %. Stejně jako mnoha dalším výrobcům se i společnosti Lenovo podařilo od pandemie rozšířit své portfolio oddělitelných zařízení, přičemž hybnou silou dodávek byly modely řady Tab P. Standardní tablety (bez oddělitelné klávesnice) však stále představují téměř 80 % veškerých dodávek této značky.

Společnost Xiaomi si udržela své místo v první pětice dodavatelů zejména díky působivému meziročnímu růstu o 92,6 %. Dodávky dosáhly na 1,8 milionu kusů. Mimo Čínu, která je jejím největším trhem, rostla společnost Xiaomi trojciferným tempem téměř ve všech regionech, kam dodává své produkty.