Analýzy

Prodej tabletů ve 3. čtvrtletí vzrostl téměř o 25 %

Trh s tablety vykázal podle IDC ve třetím čtvrtletí letošního roku velmi dobré výsledky – díky nárůstu o 24,9 % se prodalo necelých 48 milionů zařízení. Za růstem poptávky stála zejména snaha zákazníků sehnat cenově dostupná zařízení pro vzdálenou práci a vzdělávání i pro zábavu v dobách restrikcí vynucených covidem.

František Doupal
Zdroj: IDC
Prodej tabletů ve 3. čtvrtletí vzrostl téměř o 25 %

Dalším důležitým faktorem byla skutečnost, že lidé tolik neutráceli za jiné produkty či služby, jako jsou venkovní stravování, zábava s přáteli či cestování, a tak jim zbývalo více volných prostředků, které mohli vložit např. do elektroniky.

Apple ve čtvrtletí vyexpedoval 13,9 milionu iPADů a globálně se tak stal nejprodávanějším výrobcem. Meziroční nárůst činil 17,4 %. Podle očekávání se Applu dařilo zejména ve školství, ale také ve spotřebitelském segmentu, kde vykázal růst po dvou kvartálech poklesu. Ačkoli si největší podíl na prodejích prozatím udržel loňský iPAD (2019), výrazně se na prodejních úspěších podílel také nový iPAD (2020), a to i navzdory jeho pozdnímu uvedení.

Druhou pozici si znovu vydobyl Samsung, který prodal 9,4 milionu tabletů a dosáhl tak meziročního nárůstu o nevídaných 89,2 %. Díky poptávce po mobilních, avšak pohodlně použitelných výpočetních zařízeních u zákazníků bodovaly tablety Samsung i díky možnosti připojení klávesnice. Samsung zaujal také modelem Galaxy Tab S7+, který se stal prvním tabletem s podporou mobilních datových přenosů páté generace (5G).

Amazon ve sledovaném období prodal 5,4 milionu tabletů a zaznamenal tak meziroční pokles o 1,2 %. Kvůli tomu klesl na globálním žebříčků „až“ na třetí místo. Díky nově uvedeným tabletům s úhlopříčkou obrazovky 8" a 10,1" však výrobce očekává úspěšnější výsledky v období do konce roku. Pomoci by mu měly také speciální dětské tablety.

Globální prodej tabletů ve 3. čtvrtletí 2020 (v milionech)
VýrobceProdej 3Q20Tržní podíl (%)Prodej 3Q19Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Apple13,929,211,831,117,4
Samsung9,419,851389,2
Amazon5,411,45,514,4-1,2
Huawei4,910,23,79,632,9
Lenovo4,18,62,56,662,4
Ostatní9,920,99,625,33,1
Celkem47,610038,110024,9

Huawei zákazníkům dodal 4,9 milionu tabletů (meziroční nárůst o 32,9 %). Navzdory sankcím uvaleným americkou vládou dokázal Huawei regiony. Do budoucna však bude pro čínskou společnost stále složitější kompenzovat nejenom absenci služeb Googlu, ale i potřebných hardwarových komponent.

Pětici největších globálních dodavatelů tabletů uzavřeno ve 3. čtvrtletí letošního roku Lenovo, které udalo 4,1 milionu zařízení (růst o 62,4 %). Dobře si z nabídky výrobce vedly zejména klasické cenově dostupné tablety s většímu úhlopříčkami obrazovky, které si zákazníci pořizovali zejména kvůli práci nebo studiu na dálku a pro konzumaci digitálního obsahu.