Analýzy

Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 vzrostl o 13,1 %

Podle údajů IDC vzrostly celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,1 % na celkových 38,3 milionu kusů. Trh tak navázal na pozitivní vývoj prodeje z prvního čtvrtletí. Hlavními tahouny růstu byly výměna starších zařízení za nová způsobená dobíhajícími produktovými cykly, zvětšování skladových zásob před zavedením cel nebo podpora vzdělávacích projektů v Číně.

František Doupal
Zdroj: IDC
Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 vzrostl o 13,1 %

Aktivity distributorů a prodejců ve snaze o předzásobení se v očekávání zavedení cel vedly k lepším než očekávaným výsledkům zejména v USA. Růst na rozvíjejících se trzích byl do značné míry poháněn poptávkou v oblasti vzdělávání a rozšířenou nabídkou produktů za přijatelné ceny.

Inovace, zejména funkce založené na umělé inteligenci, které zlepšují uživatelský komfort, produktivitu a optimalizaci výkonu, a rozšiřující schopnosti tabletů, naopak vyvolaly zájem zákazníků v prémiovém segmentu.

„Z výkonnosti trhu s tablety ve 2. čtvrtletí roku 2025 je zřejmé, že značná část spotřebitelů se do značné míry řídí hodnotou zařízení a že pokles cen může výrazně ovlivnit jejich nákupní chování. Tablety často fungují jako sekundární zařízení, takže spotřebitelé jsou ochotni déle čekat na slevy a různé další podobné akce, než aby za zařízení zaplatili plnou cenu. I u předních výrobců, jako je Samsung, vedly agresivní propagační akce k vysokému objemu prodeje v mnoha regionech. Také u společnosti Apple je objem prodeje stále tažen primárně nižšími modely iPadů,“ uvedla Anuroopa Nataraj, senior analytička společnosti IDC. „Kupující ochotní si připlatit však rozhodně existují, ale jsou vybíraví, pokud jde o značku. Spolu s inovacemi jsou pro ospravedlnění ceny zásadní ekosystém výrobce i reputace a důvěra uživatelů, což dokáže splnit jen několik nejlepších výrobců.“

Jak se dařilo výrobcům

  • Trhu dominoval Apple, který ve sledovaném čtvrtletí prodal 12,7 milionu tabletů, což představuje meziroční nárůst o 2,4 %. Základní model iPadu , který byl po třech letech inovován, výrazně podpořil růst prodeje amerického výrobce. Modely iPad Air, které byly aktualizovány po necelém roce, rovněž přispěly k nárůstu prodeje.
  • Samsung si nadále udržel druhé místo mezi největšími výrobci. Značka vykázala meziroční růst o 4,2 % a na trh dodala 7,2 milionu kusů. Společně s projekty v Latinské Americe společnost agresivně tlačila prodej na Středním východě a v Evropě, aby mohla konkurovat ostatním výrobcům.
  • Lenovo si na trhu udrželo třetí pozici. Jeho tržby meziročně vzrostly o 25 % na 3,1 milionu prodaných kusů. Došlo k nárůstu odbytu v distribučních kanálech, protože Lenovo také pokračovalo v agresivní propagaci svých modelů řady Tab M.
  • Amazon se v tomto čtvrtletí vrátil do první pětky a zajistil si čtvrtou pozici. Výrobce zaznamenal meziroční růst o 205 % a dodal 3,1 milionu kusů.
  • Xiaomi se umístilo na pátém místě s dodávkami 2,8 milionu kusů a meziročním růstem o 42 %. Prodeje táhly modely Pad 7 a Redmi Pad SE, výrazně však přispěly i novinky Pad 7 Ultra, Pad 7S Pro a Redmi K Pad.
Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2Q25Tržní podíl (%)Prodej 2Q24Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Apple12,733,112,436,62,4
Samsung7,218,76,920,34,2
Lenovo3,18,22,57,425
Amazon3,1813205
Xiaomi2,87,425,942
Ostatní9,424,69,126,83,6
Celkem38,310033,810013,1