Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 vzrostl o 13,1 %
Podle údajů IDC vzrostly celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,1 % na celkových 38,3 milionu kusů. Trh tak navázal na pozitivní vývoj prodeje z prvního čtvrtletí. Hlavními tahouny růstu byly výměna starších zařízení za nová způsobená dobíhajícími produktovými cykly, zvětšování skladových zásob před zavedením cel nebo podpora vzdělávacích projektů v Číně.
Aktivity distributorů a prodejců ve snaze o předzásobení se v očekávání zavedení cel vedly k lepším než očekávaným výsledkům zejména v USA. Růst na rozvíjejících se trzích byl do značné míry poháněn poptávkou v oblasti vzdělávání a rozšířenou nabídkou produktů za přijatelné ceny.
Inovace, zejména funkce založené na umělé inteligenci, které zlepšují uživatelský komfort, produktivitu a optimalizaci výkonu, a rozšiřující schopnosti tabletů, naopak vyvolaly zájem zákazníků v prémiovém segmentu.
„Z výkonnosti trhu s tablety ve 2. čtvrtletí roku 2025 je zřejmé, že značná část spotřebitelů se do značné míry řídí hodnotou zařízení a že pokles cen může výrazně ovlivnit jejich nákupní chování. Tablety často fungují jako sekundární zařízení, takže spotřebitelé jsou ochotni déle čekat na slevy a různé další podobné akce, než aby za zařízení zaplatili plnou cenu. I u předních výrobců, jako je Samsung, vedly agresivní propagační akce k vysokému objemu prodeje v mnoha regionech. Také u společnosti Apple je objem prodeje stále tažen primárně nižšími modely iPadů,“ uvedla Anuroopa Nataraj, senior analytička společnosti IDC. „Kupující ochotní si připlatit však rozhodně existují, ale jsou vybíraví, pokud jde o značku. Spolu s inovacemi jsou pro ospravedlnění ceny zásadní ekosystém výrobce i reputace a důvěra uživatelů, což dokáže splnit jen několik nejlepších výrobců.“
Jak se dařilo výrobcům
- Trhu dominoval Apple, který ve sledovaném čtvrtletí prodal 12,7 milionu tabletů, což představuje meziroční nárůst o 2,4 %. Základní model iPadu , který byl po třech letech inovován, výrazně podpořil růst prodeje amerického výrobce. Modely iPad Air, které byly aktualizovány po necelém roce, rovněž přispěly k nárůstu prodeje.
- Samsung si nadále udržel druhé místo mezi největšími výrobci. Značka vykázala meziroční růst o 4,2 % a na trh dodala 7,2 milionu kusů. Společně s projekty v Latinské Americe společnost agresivně tlačila prodej na Středním východě a v Evropě, aby mohla konkurovat ostatním výrobcům.
- Lenovo si na trhu udrželo třetí pozici. Jeho tržby meziročně vzrostly o 25 % na 3,1 milionu prodaných kusů. Došlo k nárůstu odbytu v distribučních kanálech, protože Lenovo také pokračovalo v agresivní propagaci svých modelů řady Tab M.
- Amazon se v tomto čtvrtletí vrátil do první pětky a zajistil si čtvrtou pozici. Výrobce zaznamenal meziroční růst o 205 % a dodal 3,1 milionu kusů.
- Xiaomi se umístilo na pátém místě s dodávkami 2,8 milionu kusů a meziročním růstem o 42 %. Prodeje táhly modely Pad 7 a Redmi Pad SE, výrazně však přispěly i novinky Pad 7 Ultra, Pad 7S Pro a Redmi K Pad.
| Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2Q25 | Tržní podíl (%) | Prodej 2Q24 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| Apple | 12,7 | 33,1 | 12,4 | 36,6 | 2,4 |
| Samsung | 7,2 | 18,7 | 6,9 | 20,3 | 4,2 |
| Lenovo | 3,1 | 8,2 | 2,5 | 7,4 | 25 |
| Amazon | 3,1 | 8 | 1 | 3 | 205 |
| Xiaomi | 2,8 | 7,4 | 2 | 5,9 | 42 |
| Ostatní | 9,4 | 24,6 | 9,1 | 26,8 | 3,6 |
| Celkem | 38,3 | 100 | 33,8 | 100 | 13,1 |