Analýzy

Prodej tabletů spadl na předpandemickou úroveň

Celosvětový prodej tabletů podle IDC v první čtvrtletí roku 2023 klesl o 19,1 % na 30,7 milionu prodaných kusů. Jde tak o výsledky srovnatelné se stavem před vypuknutím covidové pandemie – v roce 2019 se ve stejném období prodalo 30,1 milionu tabletů a v roce 2018 to bylo 31,6 milionu. Současně padaly i prodeje chromebooků.

Prodej tabletů spadl na předpandemickou úroveň

Slabší prodeje tabletů během prvního čtvrtletí 2023 se očekávaly, většina výrobců se totiž soustředí na vyprodávání skladových zásob před představením nových modelů.

Výrazně klesl i prodej chromebooků – konkrétně o 31 % na 3,8 milionu zařízení. Čtvrtletní pokles byl však v tomto případě nakonec menší, než se původně odhadovalo. Dodávky se totiž ke konci kvartálu zvedly díky tomu, že někteří prodejci tlačily objednávky kvůli očekávanému zvýšení licenčních nákladů na Chrome OS v druhé polovině roku 2023.

Všichni hlavní výrobci tabletů zaznamenali ve sledovaném období pokles prodeje. Současný pokles vychází z velmi zdravého základu ve srovnání s roky před pandemií. S tím, jak se zaměstnanci vrací téměř všude ve světě do kanceláří a spotřebitelé si více hlídají své výdaje, obchodníkům nepřichází tolik objednávek. Spolu se známkami postupného ekonomického oživení a klesající inflace by však mohla druhá polovina roku přinést určité zlepšení situace.

Globální prodej tabletů v 1. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 1Q23Tržní podíl (%)Prodej 1Q22Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Apple10,835,212,131,8-10,2
Samsung7,123,18,321,8-14,3
Huawei26,62,25,9-9,7
Lenovo1,96,237,9-37,1
Amazon1,44,63,79,8-62
Celkem30,710038100-19,1

Trh ve sledovaném období ovládl Apple následovaný Samsungem. Dohromady tito dva výrobci ovládali téměř 58 % procent trhu. Třetí příčku si zajistila společnost Huawei. Další dvě místa si pro sebe uzmuly firmy Lenovo a Amazon.

Globální prodej chromebooků v 1. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 1Q23Tržní podíl (%)Prodej 1Q22Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
HP Inc.1,127,80,814,235,5
Lenovo0,821,31,425,1-41,6
Acer0,821,21,120,1-27,1
Dell0,512,91,221,2-57,9
Samsung0,37,80,36-11,4
Ostatní0,390,713,4-53,8
Celkem3,81005,5100-31

„Navzdory poklesu dodávek tabletů existuje důvod k optimismu, protože pozornost tomuto segmentu věnuje stále více výrobců,“ uvedl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v IDC. „Nedávný start OnePlus a nadcházející Pixel Tablet od Googlu jsou jasným signálem, že na straně nabídky je zájem. Další pokus v oblasti tabletů firmy Google by navíc měl značit, že americký výrobce začne znovu více rozvíjet i možnosti platformy Android na zařízeních s velkým displejem, z čehož by mohl benefitovat i celý trh jako takový. Zároveň by si měly androidové tablety polepšit i v možnostech začlenění do chytré domácnosti.“