Prodej tabletů do firem díky ustupujícím restrikcím poroste
Podle průzkumu společnosti IDC prodej tabletů v regionu EMEA meziročně klesl o 1,7 % na 11,8 milionu kusů. Šlo tak o vůbec první kvartál, kdy byl na tomto trhu zaznamenán od začátku pandemie pokles prodeje.
Za poklesem trhu stálo zejména ochlazení zájmu spotřebitelů. Na druhou stranu se prodej stále drží ve vyšších hladinách, než kde se pohyboval před vypuknutím pandemie. Ve srovnání se druhým čtvrtletím 2019 se prodalo téměř o čtvrtinu víc produkce (22,4 %).
„Konečné kvartální výsledky byly výrazně ovlivněny porovnáním s bezprecedentně silným druhým kvartálem loňského roku, které byly skutečně neobvykle vysoké z důvodu shánění zařízení pro domácí výuku nebo zábavu,“ uvedla Nikolina Jurisic z IDC. „Zájem o klasické tablety postupně klesá, na druhou stranu se však na zajímavé vlně zájmu i nadále drží tablety s možností připojení klávesnice, které jsou pro mnoho uživatelů velmi zajímavou a všestrannou alternativou k notebookům.“
| Prodej tabletů v regionu EMEA ve 2. čtvrtletí 2021 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2Q21 | Tržní podíl (%) | Prodej 2Q20 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| Samsung | 3,6 | 30,1 | 3,4 | 28,6 | 3,6 |
| Apple | 3 | 25,4 | 2,6 | 21,3 | 17,2 |
| Lenovo | 2,3 | 19,7 | 1,5 | 12,2 | 58,1 |
| TCL | 0,5 | 3,9 | 0,3 | 2,3 | 69,5 |
| Amazon | 0,4 | 3,5 | 0,5 | 3,8 | -9,9 |
| Ostatní | 2 | 17,4 | 3,8 | 31,8 | -46,3 |
| Celkem | 11,8 | 100 | 12 | 100 | -1,7 |
Výhled pro druhou polovinu roku 2021 je podle IDC (alespoň tedy v meziročním porovnání) negativní. Agentura předpokládá prodej 24,3 milionů zařízení, což by představovalo pokles o téměř 11 %.
Za celý rok 2021 pak trh vykáže pravděpodobně ztrátu okolo jednoho procenta (IDC aktuálně uvádí přesně 1,1 %). Dařit by se však mělo alespoň prodeji tabletů v komerčním segmentu, pro který IDC předpovídá do roku 2025 průměrně nárůst o 6,3 %.
| Prognóza prodeje tabletů v regionu EMEA (v milionech kusů) | |||||
| Platforma | Prodej 2021 | Tržní podíl (%) | Prodej 2025 | Tržní podíl (%) | Změna (CAGR) 2021-2025 (%) |
| Android | 33,4 | 70,1 | 27,3 | 66,2 | -4,89 |
| iOS | 11,8 | 24,7 | 10,8 | 26,2 | -2,11 |
| Windows | 2,3 | 4,8 | 3 | 7,2 | 7,11 |
| Ostatní | 0,2 | 0,4 | 0,16 | 0,4 | -6,17 |
| Celkem | 47,6 | 100 | 41,2 | 100 | -3,52 |
„Spolu s postupným návratem života do normálu, který byl obvyklý před pandemií, lze očekávat, že že se opět začnou vracet i některé předchozí trendy, jako je např. nasazování tabletů v podnicích,“ uvedl Daniel Goncalves z IDC. „O ultra mobilní zařízení bude ze strany firem zájem, protože pro některé typy nasazení a využití jsou zkrátka nejvhodnější.“