Analýzy

Prodej tabletů a chromebooků se vloni propadal

Během čtvrtého čtvrtletí loňského roku podle IDC klesl celosvětový prodej tabletů o 0,3 % na 45,7 milionu kusů. Za celý rok pokles dosáhl 3,3 %. Situace je to sice pro výrobce nekomfortní, ale v případě chromebooků je ještě podstatně horší – ty totiž vykázaly propad o 24,3 % za poslední kvartál a o 48 % za celý rok.

František Doupal
Zdroj: IDC
  • 10. 2. 2023
  • 3 min
Prodej tabletů a chromebooků se vloni propadal

Trhu s tablety i nadále vévodily firmy Apple a Samsung. Apple je jasným lídrem, kterému se dokonce v posledním kvartále podařilo zvýšit svůj tržní podíl o dalších deset procentních bodů. Apple před koncem roku uvedl na trh několik novinek včetně nových iPadů Pro (11" a 12,9") i nového základního iPadu (10,9"), které se dočkaly kladného přijetí.

Samsung těžil z pokračujícího úsilí o efektivnější řízení zdrojů a dokončil několik významných projektů v Asii a Tichomoří i v západní Evropě. Výrobce se také více zaměřil na svou prémiovou řadu tabletů, což se na prodejích rovněž projevilo.

Celosvětový prodej tabletů ve 4. čtvrtletí 2022 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 4Q22Tržní podíl (%)Prodej 4Q21Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Apple22,549,217,538,328,8
Samsung7,716,87,215,87,1
Amazon2,55,43,67,9-31,1
Huawei2,35,12,55,5-8,6
Lenovo2,35,14,610,1-49,9
Ostatní8,418,410,222,4-17,3
Celkem45,710045,61000,3

Amazonu se příliš nedařilo, a to navzdory faktu, že čtvrté čtvrtletí bývá obvykle pro výrobce tím nejúspěšnějším. Firmy Lenovo a Huawei pak skončily na téměř totožných číslech.

Tablety, které se dříve používaly hlavně pro zábavu, se v předchozích měsících začaly opět výrazněji prosazovat také ve firemním segmentu. Tváří v tvář hrozícímu hospodářskému poklesu a nasycení trhu se tak výrobci budou muset v nadcházejících letech znovu více zaměřit právě na tuto část trhu.

Celosvětový prodej tabletů v roce 2022 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2022Tržní podíl (%)Prodej 2021Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Apple61,83857,834,37
Samsung30,318,630,618,2-0,8
Amazon169,816,19,6-0,7
Lenovo11,67,117,710,5-34,6
Huawei9,15,69,85,8-7
Ostatní3420,936,421,6-6,6
Celkem162,8100168,3100-3,3

„Trh s tablety v současné chvíli prochází změnami. Přestože cenová dostupnost a jednoduchost používání budou i nadále hrát při výběru nových zařízení důležitou roli, berou spotřebitelé stále častěji v potaz i výbavu zařízení. Výrobci by se proto měli zaměřit na rozvoj svých portfolií, aby byli schopni pokrývat požadavky svých zákazníků z různých prostředí. Vzdělávací instituce, korporátní odběratelé i běžní, domácí spotřebitelé totiž mívají zcela jiné nároky a potřeby,“ uvedl Anuroopa Nataraj z IDC.

Prodej chromebooků v loňském roce

Výrobci chromebooků se potýkali s nejrůznějšími potížemi několik čtvrtletí v řadě. Nadbytečné zásoby, které se nahromadily ve skladech, se však daří pomalu rozpouštět, což by mohlo potenciálně vést k normálnějšímu růstu v nadcházejícím období, obzvláště s výhledem na druhou polovinu roku a začátek dalšího školního roku,“ uvedl řekl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v oddělení Mobility and Consumer Device Trackers v IDC.

Celosvětový prodej chromebooků ve 4. čtvrtletí 2022 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 4Q22Tržní podíl (%)Prodej 4Q21Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
HP Inc.128,50,59,9116,7
Acer0,719,91,326,6-43,4
Lenovo0,515,10,715,1-24,6
Dell0,513,4120,5-50,7
Samsung0,39,30,714,7-52,4
Ostatní0,5140,613,2-19,9
Celkem3,61004,7100-24,3

„Nicméně jakákoli podpora, kterou by mohly chromebooky získat mimo sektor vzdělávání, bude nadále velmi slabá, protože ekonomika stagnuje a tablety a běžní zákazníci budou raději preferovat klasické osobní počítače nebo tablety,“ dodal Ubrani.

Celosvětový prodej chromebooků v roce 2022 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2022Tržní podíl (%)Prodej 2021Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Acer4,2226,417,3-33,8
Dell4,121,35,414,6-24,3
Lenovo3,719,58,222,3-54,4
HP Inc.3,518,410,227,8-65,6
ASUS1,36,81,64,2-20,9
Ostatní2,312513,5-53,8
Celkem19,210036,9100-48