Prodej tabletů a chromebooků se vloni propadal
Během čtvrtého čtvrtletí loňského roku podle IDC klesl celosvětový prodej tabletů o 0,3 % na 45,7 milionu kusů. Za celý rok pokles dosáhl 3,3 %. Situace je to sice pro výrobce nekomfortní, ale v případě chromebooků je ještě podstatně horší – ty totiž vykázaly propad o 24,3 % za poslední kvartál a o 48 % za celý rok.
Trhu s tablety i nadále vévodily firmy Apple a Samsung. Apple je jasným lídrem, kterému se dokonce v posledním kvartále podařilo zvýšit svůj tržní podíl o dalších deset procentních bodů. Apple před koncem roku uvedl na trh několik novinek včetně nových iPadů Pro (11" a 12,9") i nového základního iPadu (10,9"), které se dočkaly kladného přijetí.
Samsung těžil z pokračujícího úsilí o efektivnější řízení zdrojů a dokončil několik významných projektů v Asii a Tichomoří i v západní Evropě. Výrobce se také více zaměřil na svou prémiovou řadu tabletů, což se na prodejích rovněž projevilo.
| Celosvětový prodej tabletů ve 4. čtvrtletí 2022 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 4Q22 | Tržní podíl (%) | Prodej 4Q21 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| Apple | 22,5 | 49,2 | 17,5 | 38,3 | 28,8 |
| Samsung | 7,7 | 16,8 | 7,2 | 15,8 | 7,1 |
| Amazon | 2,5 | 5,4 | 3,6 | 7,9 | -31,1 |
| Huawei | 2,3 | 5,1 | 2,5 | 5,5 | -8,6 |
| Lenovo | 2,3 | 5,1 | 4,6 | 10,1 | -49,9 |
| Ostatní | 8,4 | 18,4 | 10,2 | 22,4 | -17,3 |
| Celkem | 45,7 | 100 | 45,6 | 100 | 0,3 |
Amazonu se příliš nedařilo, a to navzdory faktu, že čtvrté čtvrtletí bývá obvykle pro výrobce tím nejúspěšnějším. Firmy Lenovo a Huawei pak skončily na téměř totožných číslech.
Tablety, které se dříve používaly hlavně pro zábavu, se v předchozích měsících začaly opět výrazněji prosazovat také ve firemním segmentu. Tváří v tvář hrozícímu hospodářskému poklesu a nasycení trhu se tak výrobci budou muset v nadcházejících letech znovu více zaměřit právě na tuto část trhu.
| Celosvětový prodej tabletů v roce 2022 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2022 | Tržní podíl (%) | Prodej 2021 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| Apple | 61,8 | 38 | 57,8 | 34,3 | 7 |
| Samsung | 30,3 | 18,6 | 30,6 | 18,2 | -0,8 |
| Amazon | 16 | 9,8 | 16,1 | 9,6 | -0,7 |
| Lenovo | 11,6 | 7,1 | 17,7 | 10,5 | -34,6 |
| Huawei | 9,1 | 5,6 | 9,8 | 5,8 | -7 |
| Ostatní | 34 | 20,9 | 36,4 | 21,6 | -6,6 |
| Celkem | 162,8 | 100 | 168,3 | 100 | -3,3 |
„Trh s tablety v současné chvíli prochází změnami. Přestože cenová dostupnost a jednoduchost používání budou i nadále hrát při výběru nových zařízení důležitou roli, berou spotřebitelé stále častěji v potaz i výbavu zařízení. Výrobci by se proto měli zaměřit na rozvoj svých portfolií, aby byli schopni pokrývat požadavky svých zákazníků z různých prostředí. Vzdělávací instituce, korporátní odběratelé i běžní, domácí spotřebitelé totiž mívají zcela jiné nároky a potřeby,“ uvedl Anuroopa Nataraj z IDC.
Prodej chromebooků v loňském roce
„Výrobci chromebooků se potýkali s nejrůznějšími potížemi několik čtvrtletí v řadě. Nadbytečné zásoby, které se nahromadily ve skladech, se však daří pomalu rozpouštět, což by mohlo potenciálně vést k normálnějšímu růstu v nadcházejícím období, obzvláště s výhledem na druhou polovinu roku a začátek dalšího školního roku,“ uvedl řekl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v oddělení Mobility and Consumer Device Trackers v IDC.
| Celosvětový prodej chromebooků ve 4. čtvrtletí 2022 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 4Q22 | Tržní podíl (%) | Prodej 4Q21 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| HP Inc. | 1 | 28,5 | 0,5 | 9,9 | 116,7 |
| Acer | 0,7 | 19,9 | 1,3 | 26,6 | -43,4 |
| Lenovo | 0,5 | 15,1 | 0,7 | 15,1 | -24,6 |
| Dell | 0,5 | 13,4 | 1 | 20,5 | -50,7 |
| Samsung | 0,3 | 9,3 | 0,7 | 14,7 | -52,4 |
| Ostatní | 0,5 | 14 | 0,6 | 13,2 | -19,9 |
| Celkem | 3,6 | 100 | 4,7 | 100 | -24,3 |
„Nicméně jakákoli podpora, kterou by mohly chromebooky získat mimo sektor vzdělávání, bude nadále velmi slabá, protože ekonomika stagnuje a tablety a běžní zákazníci budou raději preferovat klasické osobní počítače nebo tablety,“ dodal Ubrani.
| Celosvětový prodej chromebooků v roce 2022 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2022 | Tržní podíl (%) | Prodej 2021 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| Acer | 4,2 | 22 | 6,4 | 17,3 | -33,8 |
| Dell | 4,1 | 21,3 | 5,4 | 14,6 | -24,3 |
| Lenovo | 3,7 | 19,5 | 8,2 | 22,3 | -54,4 |
| HP Inc. | 3,5 | 18,4 | 10,2 | 27,8 | -65,6 |
| ASUS | 1,3 | 6,8 | 1,6 | 4,2 | -20,9 |
| Ostatní | 2,3 | 12 | 5 | 13,5 | -53,8 |
| Celkem | 19,2 | 100 | 36,9 | 100 | -48 |