Analýzy

Prodej skládacích smartphonů příští rok vzroste o 30 %

Celosvětový trh se skládacími smartphony v roce 2026 podle IDC meziročně poroste o 30 %. Očekává se, poptávku spotřebitelů po této kategorii zařízení nejvíce podnítí nový skládací iPhone od společnosti Apple spolu s modelem Samsung Galaxy Z Trifold, který bude k dispozici od 1. čtvrtletí 2026. V následujících letech budou ohebná zařízení svými prodeji pravidelně překonávat dodávky standardních smartphonů.

František Doupal
Zdroj: IDC
Prodej skládacích smartphonů příští rok vzroste o 30 %

Podle zprávy společnosti IDC se v roce 2025 očekává meziroční nárůst dodávek skládacích smartphonů o 10 % na 20,6 milionu kusů. Do roku 2029 však budou skládací smartphony představovat více než 10 % celkové hodnoty trhu chytrých telefonů.

„Příští rok bude pro kategorii skládacích telefonů velmi zajímavý, protože díky několika novým modelům na trhu dojde k meziročnímu růstu o 30 % oproti původnímu odhadu, který hovořil o pouhých šesti procentech,“ uvedla Nabila Popal, vedoucí výzkumu v oddělení Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker ve společnosti IDC. „Samsung zahájí rok 2026 modelem Galaxy Z Trifold, který přinese na trh inovativní trojitý skládací displej a naváže tak na model Galaxy Fold7 z roku 2025. Silný růst se očekává také v případě skládacích telefonů Huawei s operačním systémem HarmonyOS Next. Jejich dodávky se v roce 2026 podle očekávání téměř zdvojnásobí. Skutečnou změnu v této kategorii však přinese konec roku, kdy Apple vstoupí na trh se skládacími iPhony. Apple podle prognóz získá více než 22% podíl na počtu prodaných kusů a ohromujících 34 % tržní hodnoty skládacích telefonů v prvním roce. Průměrná prodejní cena skládacího iPhonu se očekává na úrovni 2 400 USD.“

„Uvedení prvního skládacího iPhonu od Apple bude pro segment skládacích zařízení zlomovým momentem,“ řekl Francisco Jeronimo, viceprezident pro klientská zařízení ve společnosti IDC. „Tato událost pravděpodobně zvýší povědomí o této kategorii a podnítí zájem spotřebitelů. Apple bývá katalyzátorem pro přijetí nových kategorií mainstreamem. Ačkoli skládací telefony z hlediska objemu prodeje zůstanou niche segmentem, stanou se významným faktorem hodnoty pro většinu prodejců skládacích telefonů, protože jejich průměrná prodejní cena bude třikrát vyšší než u standardních smartphonů.“

Vzhledem k tomu, že spotřebitelé používají své smartphony po delší dobu než dříve, je pro výrobce stále obtížnější urychlovat cykly výměny. Skládací a dokonce i trojnásobně skládací telefony se stávají klíčovým impulsem, protože odvětví mobilních telefonů se dočkalo lehké stagnace. Čeká se tedy na smysluplné inovace, které by zákazníky motivovaly k upgradeům a zvyšovaly prodejní hodnotu zařízení. Očekává se, že kategorie skládacích telefonů poroste do roku 2029 tempem 17 % ročně, zatímco segment tradičních smartphonů poroste méně než 1% tempem ročně.