Analýzy

Prodej monitorů zaznamenal první pokles od začátku pandemie covidu-19

Po pěti čtvrtletích meziročního růstu prodeje monitorů v řadě byl ve třetím kvartálu 2021 podle IDC zaznamenán první propad prodeje.

Prodej monitorů zaznamenal první pokles od začátku pandemie covidu-19

Ačkoli v mnoha zemích, zejména těch z ekonomického hlediska „rozvojových“, trh s monitory i nadále roste, na klíčových trzích, kam řadíme např. severní Ameriku a západní Evropu, byl ve 3. čtvrtletí 2021 zaznamenán znatelný pokles prodeje, který zapříčinila zejména slábnoucí spotřebitelská poptávka. Výsledkem byl 7,2% meziroční pokles prodeje a celkem 34,8 milionu dodaných monitorů.

Potíže i přes určité zlepšení i nadále způsobují také problémy s logistikou a výrobou, které dále zhoršují situaci na některých trzích a mohou způsobovat také zdražování.

Díky postupnému částečnému navracení se pracovníků do kanceláří propad poptávky částečně kompenzovali firemní zákazníci. Z toho těžili zejména výrobci orientovaní na komerční instituce jako Dell nebo Lenovo, kterým se dařilo lépe než zbytku trhu a kteří dokázali dosáhnout ne meziroční růst prodeje. Celkově však prodej monitorů firemním zákazníkům meziročně klesl o dvě procenta. Propad u spotřebitelsky orientovaných značek byl však ještě razantnější a dosáhl více než 12 %.

Celosvětový prodej monitorů ve 3. čtvrtletí 2021 (v milionech kusů)
Výrobce Prodej 3Q21 Tržní podíl (%) Prodej 3Q20 Tržní podíl (%) Meziroční změna (%)
Dell 7,666 22 6,359 17 20,6
Lenovo 4,238 12,2 3,966 10,6 6,9
TPV 3,971 11,4 5,679 15,1 -30,1
HP Inc. 3,723 10,7 4,711 12,6 -21
Samsung 2,875 8,3 3,37 9 -14,7
Ostatní 12,328 35,4 13,417 35,8 -8,1
Celkem 34,801 100 37,502 100 -7,2

IDC podle dosavadních odhadů předpokládá, že za celý rok 2021 se prodalo přes 143 milionů monitorů, což je nejlepší výsledek od roku 2012. V letošním roce se pak počítá se stabilizací trhu a mírným meziročním poklesem (lehce přes dvě procenta).