Prodej monitorů v prvním čtvrtletí stagnoval
Celosvětový prodej monitorů vykázal podle agentury IDC v prvním čtvrtletí roku 2022 meziroční nárůst o 0,3 % (v počtu prodaných kusů). Ačkoli výsledky byly lepší, než se původně předpokládalo, přesto potvrzují trend jasného zpomalování prodeje monitorů, který je patrný od druhé poloviny roku 2021.
- 28. 6. 2022
- 1 min
- HP Inc. Philips monitory Samsung Lenovo Dell Technologies AOC
Díky 36,5 milionu prodaných monitorů letošní první kvartál překonal, s výjimkou posledního čtvrtletí, většinu roku 2021. Takřka ve všech regionech bylo možné sledovat relativně silnou poptávku ze strany firemních zákazníků, ale zároveň také pokles zájmu domácností (a běžných koncových spotřebitelů obecně). Zatímco tedy komerční trh o pět procent vzrostl, spotřebitelský segment o pět procent meziročně klesl.
IDC předpokládá, že trh bude i nadále klesat, z části také kvůli tomu, že roky 2020 a 2021 byly prodejně nad očekávání výjimečné. Analytici aktuálně předpokládají, že rok 2022 vykáže pokles prodeje (v objemu) asi o 2,5 %. V roce 2023 se očekává další mírný pokles (tentokrát o 1,5 %) s tím, že v roce 2024 by se mohl trh snad stabilizovat.
„V současné chvíli můžeme sledovat pokles zájmu spotřebitelů, kteří pod tlakem ekonomicky nejisté situace přehodnocují své výdaje,“ uvedl analytik IDC Jay Chou. „Ačkoli někteří koncoví zákazníci stále pořizují novou techniku, často i proto, že až doposud nebyla kvůli problémům výrobou a logistikou dlouhodobě dostupná, a o část poptávky se postarají např. nároční hráči, trh se postupně vrací do před-pandemické situace, kdy se monitory prodávaly primárně do firem.“
Jak se dařilo výrobcům
I přes velmi nejistou a komplikovanou situaci si prvenství mezi největšími dodavateli monitorů udržela společnost Dell. Svého 22,4% tržního podílu dosáhla z části díky dobře zvládnuté logistice a také kvůli prodejům komerčním zákazníkům. Tržní podíl Dellu na trhu s monitory je vůbec nejvyšší od začátku měření v roce 2008. Pozice dalších čtyř výrobců byla velmi podobná, všichni se vešli do rozmezí tržních podílů mezi 10,1 % a 10,8 %.
| Celosvětový prodej monitorů v prvním čtvrtletí 2022 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 1Q22 | Tržní podíl (%) | Prodej 1Q21 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| Dell | 8,184 | 22,4 | 6,816 | 18,7 | 20,1 |
| TPV | 3,955 | 10,8 | 5,138 | 14,1 | -23 |
| Samsung | 3,888 | 10,6 | 3,765 | 10,3 | 3,3 |
| HP | 3,814 | 10,4 | 3,808 | 10,5 | 0,2 |
| Lenovo | 3,709 | 10,1 | 3,831 | 10,5 | -3,2 |
| Ostatní | 12,999 | 35,6 | 13,075 | 35,9 | -0,6 |
| Celkem | 36,549 | 100 | 36,434 | 100 | 0,3 |