Infografika: České e-shopy letos s obratem 58 miliard
Obrat českých e-shopů se letos zvýší téměř o 15 % a dosáhne hranice 58 miliard korun. Vzroste i počet objednávek uskutečněných v internetových obchodech, a to na 30 milionů. Toto odhaduje web Heureka.cz.
Obliba online nákupu každoročně roste. Od roku 2010 vzrostl obrat českých e-shopů téměř o 50 % na současných 58 miliard. I když stále někteří lidé cítí při nákupu na internetu určitá rizika, jeho popularita jednoznačně roste „Češi nakupují na internetu z několika důvodů, chtějí ušetřit především peníze a čas. Online nákupy se staly symbolem pohodlných nákupů bez front, kdy zákazník může nakoupit doslova kdykoliv,“ vysvětlil Jan Jírovec, šéf holdingu Allegro Group CZ, který provozuje Heureka.cz.
Jako v loňském roce, i letos se však sníží průměrná cena objednávky. „Průměrná cena objednávky se snižuje každý rok, letos její průměrná hodnota klesla na 1 872 korun. Za toto snižování může fakt, že se Češi naučili na internetu nakupovat běžně i zboží nižší hodnoty, které dříve nakupovali výhradně v kamenných obchodech,“ řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz a pokračuje.
Stále důležitějším a progresivně rostoucím trendem jsou přístupy a nákupy z mobilních zařízení. „Mobilní přístupy vzrostly od loňska více než dvojnásobně, v současnosti činí 12 %, na Slovensku už je to dokonce 14 %. Mobilní nákupy jsou symbolem dnešní doby. Dnes je pro e-shopy nezbytnost mít kvalitní webovou aplikaci nebo mobilní verzi svého e-shopu. Očekáváme, že velká část vánočních nákupů proběhne právě přes mobily nebo tablety,“ uvedl Tomáš Braverman.
Dlouhodobě nejžádanější sortiment na internetu je elektronika, kterou lidé vyhledávají nejčastěji. Elektronika je na internetu evergreenem, vyhledává ji 35 % zákazníků. Oblíbené v kategorii elektronika jsou mobilní telefony a tablety. Dále se nejčastěji vyhledává móda a oblečení (13 %) či vybavení pro dům a zahradu (12 %).
Kde se situace příliš nezměnila, je podíl dopravců, které Čeští zákazníci nejčastěji využívají. Stále nejoblíbenějším dopravcem českých zákazníků je Česká pošta, jejíž služby volí přes polovinu (52 %) zákazníků. Druhým nejoblíbenějším dopravcem je s 25 % PPL, třetí je přepravní společnost DPD (8 %). Českým specifikem je osobní odběr. Jeho popularita rozhodně neklesá, v letošním roce využije osobní odběr 42 % zákazníků.
„Pro zákazníka je důležitým faktorem výběru e-shopu doba dodání. Zatímco průměrná doba dodání u všech e-shopů je přes 2 dny (2,6 dne), vítězové soutěže ShopRoku mají průměrnou dobu dodání pod dva dny, přesněji 1,9 dne,“ řekl Tomáš Braverman.
Výrazně se liší také opakované nákupy, průměrně v jednom obchodě během jednoho roku opakovaně nakoupí 33 % zákazníků, u letošních vítězů soutěže ShopRoku je to dokonce 62 %.