Analýzy

IDC: Zatímco obliba klasických tabletů klesá, modely s klávesnicí bodují

Celosvětový prodej klasických tabletů (bez klávesnice) podle společnosti IDC během posledního čtvrtletí loňského roku meziročně klesl o téměř 14 % na 65,9 milionů kusů. Ačkoli trh jako takový klesá, na popularitě rychle nabírají modely s možností připojení klávesnice.

František Doupal
Zdroj: IDC
IDC: Zatímco obliba klasických tabletů klesá, modely s klávesnicí bodují

Během roku 2015 se celkem prodalo 206,8 milionu zařízení, což představuje o 10,8 % méně, než v roce 2014. Pokud bychom od celkových výsledků odečetli prodeje zařízení s odpojitelnou klávesnicí, činil by pokles dokonce více než 21 %.

„Čtvrté čtvrtletí loňského roku bylo unikátní díky výrazně se rozšiřující nabídce tabletů s připojitelnou klávesnicí běžících na všech třech hlavních výpočetních platformách,“ uvedl Jitesh Ubrani, analytik společnosti IDC. „Navzdory spíše chladnějšímu přijetí ze strany recenzentů se největším trhákem stal Apple iPad Pro, za kterým s odstupem následovaly modely od Microsoftu a dalších PC výrobců. Výrobci sázející na platformu Android byli v tomto segmentu prozatím poměrně nevýrazní a budou muset vyvinout ještě velké úsilí, aby dosáhly zajímavějších výsledků.“

Zajímavé bude sledovat trh také z hlediska cenové konkurence. Cenově velmi lákavé tablety od Amazonu (v přepočtu se nabízely kolem 1 200 korun) totiž ve čtvrtém čtvrtletí vynesly svého výrobce až na celosvětovou třetí příčku. S levnými tablety se snaží uspět při svém tažení za hranice domovské Číny i firmy jako Huawei nebo Lenovo.

 

Celosvětový prodej tabletů ve 4. čtvrtletí 2015 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 4Q15Tržní podílProdej 4Q14Tržní podílMeziroční změna
Apple16,124,5 %21,428,1 %-24,8 %
Samsung913,7 %1114,4 %-18,1 %
Amazon5,27,9 %1,92,5 %175,7 %
Lenovo3,24,8 %3,74,8 %-13,5 %
Huawei2,23,4 %11,3 %124,6 %
Ostatní30,245,8 %37,449 %-19,2 %
Celkem65,9100 %76,4100 %-13,7 %

„Jedním z důvodů, proč prodeje tabletů s připojitelnou klávesnicí rostou takovým tempem, je i skutečnost, že zákazníci je vnímají jako náhradu stolních počítačů,“ uvedl Jean Philippe Bouchard, ředitel výzkumu v IDC. „Apple v posledním čtvrtletí loňského roku prodal více než dva miliony tabletů iPad Pro a Microsoft přes 1,5 milionu tabletů Surface. Je tedy zřejmé, že nejdůležitější roli při výběru těchto zařízení nehraje cena, ale výkon a další vlastnosti.“

Prvenství mezi výrobci tabletů si i nadále udržela firma Apple, ačkoli zaznamenala téměř 25% propad prodeje. Díky úspěšnému zahájení prodeje iPadu Pro se však výrobci podařilo alespoň částečně kompenzovat pokles zisku.

Také Samsung na druhém místě žebříčku čelil výraznému meziročnímu propadu prodeje, a to o více než 18 %. Samsung je výrobce s nejširší nabídkou tabletů na trhu a nabízí tak přístroje s různými cenami i různými úhlopříčkami obrazovky, což by mu mohlo usnadnit přechod na přístroje s připojitelnou klávesnicí v nejbližší budoucnosti.

 

Celosvětový prodej tabletů v roce 2015 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2015Tržní podílProdej 2014Tržní podílMeziroční změna
Apple49,624 %63,427,6 %-21,8 %
Samsung33,416,2 %39,817,3 %-16,1 %
Lenovo11,25,4 %11,24,9 %0,4 %
Asus7,13,4 %11,85,1 %-39,9 %
Huawei6,53,1 %31,3 %116,6 %
Ostatní99,147,9 %100,943,8 %-1,8 %
Celkem206,8100 %230,1100 %-10,1 %

Poslední generace tabletů Amazon Kindle zaujala zejména díky své skutečně nízké ceně, která se projevila v 175,5% meziročním nárůstu prodeje a celkovém pátém místě pro firmu Amazon mezi největšími výrobci za čtvrté čtvrtletí loňského roku. Úspěch Amazonu na tomto trhu byl jednoznačně dán nízkou cenou a není pravděpodobné, že bude pokračovat i ve zbytku roku.

Celosvětově čtvrté Lenovo si v posledním čtvrtletí loňského roku udrželo svůj tržní podíl, ačkoli zaznamenalo určitý pokles prodeje. Díky široké nabídce přístrojů s brandy jako Yoga, Miix nebo ThinkPad se dá v případě tohoto výrobce v blízké budoucnosti počítat se zlepšením výsledků.

Společnost Huawei se zaměřila zejména na přístroje vybavené mobilním připojením k internetu a také na mezinárodní expanzi. Firma si vybudovala dobré postavení na trhu se smartphony a je tak možné, že si své postavení přenese i na blízký trh s tablety.