IDC: Ve 4. čtvrtletí 2016 trh s tablety klesl o 20,1 %
Výdaje spotřebitelů v závěrečném čtvrtletí roku 2016 očividně nemířily směrem k trhu s tablety, který právě z tohoto důvodu i nadále klesal. Čtvrté čtvrtletí se stalo již devátým po sobě jdoucím čtvrtletím klesajícího prodeje tabletů. Výrobci ve čtvrtletí prodali 52,9 milionu tabletů, což značí meziroční pokles o 20,1 % oproti stejnému období roku 2015.
V podobném duchu se vyvíjel i prodej za celý rok 2016, který činil 174,8 milionu prodaných tabletů, s meziročním poklesem o 15,6 %. To znamená již druhý rok klesajícího prodeje v řadě. „Nálada na trhu s tablety se stále horší, i přestože se většina výrobců snaží zaměřit na zařízení s odnímatelnou klávesnicí,“ uvedl programový viceprezident IDC Ryan Reith. „Klasické tablety bez připojitelné klávesnice i nadále ztrácejí na významu napříč všemi regiony. Výsledkem toho je globální pokles. Na rozvojových trzích na Dálném východě a v Africe a ve střední a východní Evropě v budoucnu uvidíme růst zapříčiněný jednoduchostí a nízkými cenami. Bohužel pro odvětví tabletů nejde o zařízení, u kterých by se daly očekávat vysoké tržby.“
| Celosvětový prodej tabletů ve 4. čtvrtletí 2016 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 4Q16 | Podíl trhu | Prodej 4Q15 | Podíl trhu | Meziroční změna |
| Apple | 13,1 | 24,7 % | 16,1 | 24,3 % | -18,8 % |
| Samsung | 8 | 15,1 % | 9 | 13,6 % | -11,4 % |
| Amazon | 5,2 | 9,7 % | 5,2 | 7,8 % | -0,6 % |
| Lenovo | 3,7 | 7 % | 3,2 | 4,9 % | 14,8 % |
| Huawei | 3,2 | 6 % | 2,2 | 3,4 % | 43,5 % |
| Ostatní | 19,8 | 37,4 % | 30,5 | 46 % | -35,1 % |
| Celkem | 52,9 | 100 % | 66,2 | 100 % | -20,1 % |
Výrobci, kteří historicky vedli trh s notebooky, hodlají rozšířit svá produktová portfolia o tablety s odnímatelnou klávesnicí. Nicméně více mluví, než činí. Microsoft s Applem pak jednoznačně dominují tomuto segmentu trhu. IDC věří, že druhá polovina roku 2017 přinese na trh široké spektrum nových zařízení s odnímatelnou klávesnicí, a to jak od OEM výrobců notebooků, tak i od výrobců primárně zaměřených na trh se smartphony.
Zatímco vlajkové lodě klíčových hráčů na trhu Microsoftu a Applu začínaly stárnout, tablety s odnímatelnou klávesnicí ve čtvrtém čtvrtletí usilovaly o udržení pokroku. „Segment trhu se zařízeními dva v jednom se rozrůstá, ale nyní se dostává do bodu, kde se výrazně zmenšují rozdíly mezi zařízení s odpojitelnou klávesnicí a konvertibly, což přineslo soutěž, která ztlumila růst segmentu tabletů s odnímatelnou klávesnicí,“ řekl výzkumný analytik IDC Jitesh Ubrani. „Nicméně očekáváme, že půjde pouze o dočasný jev, kdy se dva nebo tři hlavní výrobci významněji podílí na trhu s tablety s odnímatelnou klávesnicí, který se bude dále zdokonalovat budoucími updaty a vývojářskou podporou.“
| Celosvětový prodej tabletů za rok 2016 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2016 | Podíl trhu | Prodej 2015 | Podíl trhu | Meziroční změna |
| Apple | 42,6 | 24,4 % | 49,6 | 23,9 % | -14,2 % |
| Samsung | 26,6 | 15,2 % | 33,4 | 16,1 % | -20,5 % |
| Amazon | 12,1 | 6,9 % | 6,1 | 2,9 % | 98,9 % |
| Lenovo | 11,1 | 6,3 % | 11,2 | 5,4 % | -1,2 % |
| Huawei | 9,7 | 5,6 % | 6,5 | 3,1 % | 49,9 % |
| Ostatní | 72,7 | 41,6 % | 100,3 | 48,4 % | -27,5 % |
| Celkem | 174,8 | 100 % | 207,2 | 100 % | -15,6 % |
Hlavní výrobci tabletů
Apple se dlouhodobě drží na pozici lídra trhu, ale ukázal také, že není imunní vůči celkovým změnám na trhu, když jeho prodej v posledním čtvrtletí roku 2016 meziročně klesl o 18,8 %. iPad Pro dohromady zajistil pouze malou část celkového prodeje, zatímco tablety iPad Air 2 a Mini jsou zodpovědné za většinu prodeje Applu. Na každých deset prodaných klasických tabletů připadl pouze jeden iPad Pro.
Samsung i nadále zůstal na druhé pozici za svým největším konkurentem. Tablety Tab S2 a Tab A zůstaly nejsilnějšími modely výrobce. Největší odbytiště pro prodej tabletů od Samsungu byla v USA, Evropě, Asii a Pacifiku mimo Japonska.
Tablety řady Fire od Amazonu byly stále úspěšné, což jejich výrobci přineslo třetí nejvyšší prodej v závěrečném čtvrtletí roku 2016. Už tak levné tablety se zlevňovaly během Black Friday, což ale nestačilo k odvrácení meziročního poklesu. Nicméně je důležité, že se Amazon nachází na pozici, kdy podíl na trhu nemá tak velký význam jako fakt, že se společnost bez ohledu na používané zařízení i nadále soustředí na získání dalších předplatitelů služby Amazon Prime.
Lenovo bylo ve čtvrtém čtvrtletí 2016 jedním ze dvou rostoucích výrobců a podle odhadů IDC bude zajímavé tuto značku sledovat v roce 2017 kvůli širokému portfoliu a inovativnímu designu.
Mimo ceny produktů se Huawei soustředil na komunikační možnosti svých zařízení, což dokazuje portfolio, ve kterém většina tabletů nabízí vestavěné připojení přes 3G nebo 4G. Čínská společnost působivě rozšířila svůj vliv na asijské a evropské trhy a na trh Dálného východu, nicméně přítomnost tabletů Huawei v USA je mizivá.