IDC: Trhu s tiskárnami v regionu CEE ve 4. čtvrtletí 2017 dominoval „inkoust“
Prodej tiskáren a multifunkcí v regionu středí a východní Evropy podle IDC v posledním čtvrtletí loňského roku meziročně vzroslt o 1,4 % na 1,7 milionu zařízení. V hodnotě trh povyskočil o 3,9 % na 493 milionů USD.
Dařilo se zejména zařízením s inkoustovou tiskovou technologií. Ta meziročně ve sledovaném období v prodeji vzrostla o 12,6 % v objemu a o 14,3 % v hodnotě. Obzvláště dobře se prodávaly tiskárny s tzv. inkoustovými tankovými systémy, jejichž prodej meziročně v objemu vzrostl o 26,5 %. Z celkového pohledu se zařízení s inkoustovými tankovými systémy na prodeji podílela 30 % z hlediska prodaných kusů a 48 % z hlediska hodnoty.
„Nízké náklady na vytištěnou stranu a velké zásoby inkoustu v základním balení nejsou atraktivní jen pro spotřebitele, ale stále častěji se prosazují také ve firmách,“ uvedla Ilona Stankeova, ředitelka výzkumu v IDC.
Prodej laserových zařízení meziročně klesl o 5,7 % v objemu, ale vzrostl o 2,2 % v hodnotě. Zatímco prodej monochromatických zařízení klesal, v případě barevných tiskáren a multifunkcí byl zaznamenán růst (o 13,4 %, zejména ve střední a vyšší cenové kategorii jako součást smluvně dodávaných tiskových služeb).
Mezi výrobci dominovalo HP Inc, které si navzdory meziročnímu poklesu prodeje o 13,4 % uzmulo 37% tržní podíl. Výsledků HP přitom již byly započítány i produkty značky Samsung, které firma získala akvizicí z loňského roku. Zatímco přístroje s logem HP vykázaly meziroční nárůst o necelých 40 %, zařízení původem od Samsungu se propadla o výrazných 40 %.
Druhou příčku mezi výrobci obsadil Canon s tržním podílem 19,9 % následovaný firmami Epson (tržní podíl 17 %) a Brother (12 %).
V České republice byl po několika čtvrtletích mírného růstu zaznamenán pokles. V případě inkoustových zařízení byl zaznamenán 3,6% nárůst v počtu prodaných kusů, u laseru byl zaznamenán 13% pokles. Za zmínku jistě stojí dvouciferní nárůst prodeje inkoustových tankových systémů – ty se na celkových prodejích podílely 17 % na počtu prodaných kusů a 30 % na hodnotě.