IDC: Trh zařízení pro chytrou domácnost si navzdory COVIDu nevede špatně
Podle odhadů IDC se letos prodá přes 850 milionů zařízení ze segmentu chytrých domácností, což činí meziroční nárůst přibližně o čtyři procenta. A výrobci mohou zůstat dobře naladěni i nadále – podle prognózy analytiků prodeje porostou do roku 2024 průměrně o 14 % ročně (na konci sledované období by měl prodej činit až 1,4 miliardy zařízení).
„Na straně poptávky nebyl zájem o chytrou domácnost kvůli vlivům covidové pandemie nijak zvlášť poznamenán,“ uvedl Adam Wright z IDC. „Růst sice v porovnání s předchozím obdobím trochu zpomalil, celkově však i letos trh vykáže pozitivní bilanci, a to napříč všemi produktovými kategoriemi. Zde budou vidět i dopady skutečnosti, že zákazníci omezují aktivity jako dovolené, cestování nebo stravování se venku a své peníze utrácejí za jiné populární záležitosti.“
Očekává se, že největší kategorií i nadále zůstanou zábavní video- přístroje, jejichž podíl na celkových prodejích by měl v roce 2024 činit lehce přes 30 %. Vděčit za to tato kategorie bude jak klesajícím cenám, tak i stále se zlepšující výbavě zahrnující 8K video, rychlejší obnovovací frekvence obrazu, HDR, růst úhlopříček nebo integrace chytrých digitálních asistentů a streamovacích platforem. Důležitou roli bude hrát také nástup herních streamovacích technologií. Kategorie, která zahrnuje chytré televizory, nejrůznější mediální a digitální přehrávače i další produkty, by měla růst v dalších letech průměrným tempem 6,3 %. Největší podíl, až 60%, by měly mít v této kategorii v roce 2024 televizory.
Dalším důležitým segmentem je zabezpečení a monitorování domácností, kam spadají kamery, zámky, zvonky a další podobné produkty. I tento segment se dnes těší značné popularitě a pravděpodobně se na tom v blízké budoucnosti nic nezmění. Patrný je však jeden trend na straně výrobců – ti jsou totiž kvůli klesajícím cenám kamer (např. díky tomu, že se obchází nutnost osazovat interní úložiště a vše se streamuje do cloudu) nuceni hledat nové oblasti příjmu, a tak často od výroby a prodeje hardwaru soustředí spíše na služby, které k nim mohou za měsíční poplatek přidávat. Klesající ceny jsou však současně i velkým lákadlem pro nové zákazníky.
| Prognóza prodeje zařízení pro chytrou domácnost (v milionech kusů) | |||||
| Kategorie | Prodej 2020 | Tržní podíl (%) | Prodej 2024 | Tržní podíl (%) | Průměrné tempo růstu (%) |
| Video zábava | 353,9 | 41,4 | 451,2 | 31,3 | 6,3 |
| Domácí zabezpečení a monitoring | 166,3 | 19,5 | 303,5 | 21,1 | 16,2 |
| Chytré reproduktory | 133,7 | 15,6 | 203,9 | 14,1 | 11,1 |
| Ostatní | 200,2 | 23,4 | 483,1 | 33,5 | 24,6 |
| Celkem | 854,1 | 100 | 1 441,7 | 100 | 14 |
Chytré reproduktory, které si při vyslovení termínu chytrá domácnost možná vybaví nejvíce běžných uživatelů, by měly v dalších letech růst 11,1% tempem, a to i díky tomu, že se budou stále intenzivněji prosazovat i na ekonomicky méně rozvinutých trzích. Zatímco v minulosti byl tahounem růstu v tomto segmentu zejména poslech hudby, v budoucnu bude kvůli osazování stále větších a větších displejů a poklesu cen audio spíše sekundárním argumentem pro pořízení podobného zařízení. Na druhou stranu však IDC očekává, že právě chytré reproduktory budou pod tlakem dalších zařízení, které budou do větší a větší míry přejímat jejich funkce, a že se zároveň bude prodlužovat dobu, po kterou jsou tyto přístroje v domácnostech používány před nahrazením svými nástupci.