IDC: Trh s tablety ve střední a východní Evropě je nasycen
Prodej tabletů ve střední a východní Evropě podle společnosti IDC ve druhém čtvrtletí roku 2015 meziročně klesl o více než 21 %. Celkem se prodalo 2,8 milionu zařízení s tím, že největší pokles prodeje utrpěly přístroje 2 v 1.
Ačkoli se přístroje 2 v 1 na celkových prodejích podílejí jen zhruba dvěma až třemi procenty, předpovídá IDC těmto přístrojům v nejbližších měsících a letech příznivou budoucnost s tím, že dokonce začnou kanibalizovat prodeje některých typů notebooků.
Kromě počtu prodaných kusů v regionu klesla také průměrná prodejní cena tabletů, meziročně o 21,9 %, což je však v souladu s vývojem v posledních letech, kdy průměrný meziroční pokles býval okolo 25 %.
„Trh s tablety ve střední a východní Evropě vykazuje jasné známky nasycení, k čemuž navíc přispěly sezónní trendy,“ uvedl Jiří Teršel, analytik společnosti IDC.
Jak se dařilo výrobcům
Lenovu se po ne zrovna úspěšném prvním čtvrtletí letošního roku podařilo získat zpět první pozici s 16,8% tržním podílem. Oproti předchozímu čtvrtletí si Lenovo ve velikosti tržního podílu polepšilo o 2,8 % a celkem v regionu prodalo 480 000 zařízení.
Samsung skončil se 450 000 prodanými přístroji těsně druhý za Lenovem. Oproti předchozímu čtvrtletí si ve velikosti tržního podílu Samsung polepšil o 3,2 procenta a celkem mu patřil 15,9% souhrnný tržní podíl na prodeji tabletů a zařízení 2v1.
Tržní podíl společnosti Apple na prodaných tabletech a přístrojích 2 v 1 se ve sledovaném regionu zmenšil na pět procent. Za nepříliš lichotivými výsledky Applu stojí zejména nepříznivá situace v Rusku, kde se prodala ani ne polovina toho, co v ČR. Česká republika byla pro Apple vůbec velmi příznivým odbytištěm – ve sledovaném období se zde totiž prodala přibližně čtvrtina přístrojů tohoto výrobce.
Na čtvrté příčce se umístil Asus, který prodal 110 000 přístrojů a celkově si zajistil 3,9% tržní podíl. Na pátou příčku vyskočil nováček – společnost Digma – které se podařilo prodat 100 000 přístrojů a získat tržní podíl na úrovni 3,5 %. Za zmínku u tohoto výrobce stojí skutečnost, že se zaměřuje zejména na levné přístroje.
„Velká konkurence mezi výrobci, prudký pokles cen i efektivní hromadná výroba přispěly k deflaci trhu. Spotřebitelé mají prospěch z nových technologií, které využívají při práci, zábavě i učení. Zatímco některé společnosti však těchto technologií využívají k maximalizaci svého zisku, některé všech možností prozatím využít nedokázaly,“ doplnil Teršel.