IDC: Trh s nositelnou elektronikou ovládnou hodinky
Trh s nositelnou elektronikou (wearables) bude pokračovat v růstu, který bude sílit s nástupem druhé a třetí generace zařízení. Nová zařízení nabídnou ověřený hardware a software, přičemž budou eliminovány nedostatky, které doprovází současnou nabídku. Podle IDC se již v roce 2016 očekává prodej 111,1 milionů kusů, což by představovalo 44,4% meziroční růst. V roce 2015 se prodalo 80 milionů kusů nositelné elektroniky. V roce 2019 by mělo být podle odhadu prodáno 214,6 milionů kusů.
V současné době jsou nejčastějším typem nositelné elektroniky základní zařízení, jako fitness trackery, ale v průběhu příštích několika let čekáme větší rozmanitost,“ řekl Jitesh Ubrani, analytik IDC. „Chytré oblečení, brýle a dokonce i hearables už pomalu nastupují a lidé je začínají přijímat. I když v současné době nemusí být výrazně „chytřejší“ než jejich analogové protějšky, další generace wearables nabídnou mnohem lepší využití a budou možná schopny rozšířit naše schopnosti.“
Jedním z nejpopulárnějších typů wearables budou chytré hodinky, předpokládá se, že se v roce 2016 prodá 34,3 milionů kusů, přičemž podle odhadů se v roce 2015 prodalo 21,3 milionů chytrých hodinek. Do roku 2019, poslední rok prognózy, dosáhne prodej 88,3 milionů kusů.
„Chytré hodinky se rychle vyvíjejí, už to není jen podpůrné zařízení pro mobil, ale jsou to nositelné počítačů schopné komunikace, notifikací, provozu aplikací a řady dalších funkcí,“ poznamenal Ramon Llamas, vedoucí výzkumu pro IDC. „Chytré hodinky, které máme dnes, jsou jen začátek. Čeká nás mobilní připojení, zdravotní senzory a obrovská očekávání jsou také v aplikacích třetích stran.“
Největší hráči
Apple hodinky s watchOS budou podle IDC lídrem trhu, pomůžou tomu nepochybně skalní uživatelé Apple produktů, rychle rostoucí výběr aplikací, a to jak nativních, tak i aplikací třetích stran. Velmi rychle se watchOS staly jakýmsi prototypem, se kterým jsou porovnána další zařízení. Přestože je na watchOS stále co zlepšovat, předpokládá se, že se Applu podaří udržet vůdčí pozici.
Android / Android Wear zařízení budou dvojkou, a to i přes to, že k výrobcům, kteří platformu Android využívají, patří významné technologické firmy jako Asus, Huawei, LG, Motorola a Sony nebo tradiční hodináři Fossil nebo Tag Heuer. Ovládání Android Wear je prakticky neměnné a výrobci ovlivňují pouze cenu a design hodinek.
Průkopník Pebble ztratí na úkor zařízení s Android Wear a watchOS podíl na trhu, ale nezmizí. Jeho jednoduché uživatelské rozhraní a zařízení zajistí značce pozici „startovních“ chytrých hodinek. Rovněž cena bude ve srovnání s jinými platformami činit z Pebble jedny z nejdostupnějších chytrých hodinek na trhu.
Zařízení Samsung Tizen jsou považovány za černého koně trhu chytrých hodinek a představuje reálnou hrozbu pro Android Wear, přičemž Samsungu nahrává kompatibilita s většinou stěžejních Android smartphonů a nabídkou aplikací může soupeřit s Android Wear. Samsung Tizen nabízí také prvky, jako je QWERTY klávesnici na obrazovce hodinek, mobilní konektivitu a nové uživatelské rozhraní. Jde o kombinaci, která pomáhá Tizen vyniknout, ale zatím ne natolik, aby udržel krok s Android Wear a watchOS.
Malý, přesto významný trh vzniká také pro inteligentní náramky běžící na RTOS (Real-Time Operating System), který je schopen spouštět aplikace třetích stran (kromě těch pro výše uvedené platformy). Zde budou figurovat výrobci, kteří se rozhodnou vybavit svá zařízení proprietárními operačními systémy. Nepředpokládá se, že by se tato zařízení stala pro trh s nositelnou elektronikou zásadními.