IDC: Prodeje tabletů ve 3. čtvrtletí 2013 vzrostly o 36,7 %
Během třetího čtvrtletí letošního roku se celosvětově prodalo 47,6 milionu tabletů. Největší porci z nich tvořily přístroje se systémem Windows, růst zařízení s Apple iOS se zastavil a tablety se systémem Windows i nadále bojovaly o každého zákazníka.
„Díky rozmanitější nabídce Apple udělal krok k oslovení širší skupiny zákazníků,“ řekl Jitesh Ubrani, výzkumník společnosti IDC. „Ačkoli někteří doufali v agresivnější cenovou politiku, Apple dává najevo, že chce zůstat prémiovou značkou. Navíc je nutné dodat, že Apple nebyl jediným výrobcem, který se rozhodl přikročit ke zvýšení cen menších tabletů – podobně se zachovaly i společnosti Amazon a Apple, které zvýšily ceny, aby pokryly náklady spojené s nasazením lepších displejů a výkonnějších procesorů.“
Protože se během druhého a třetího čtvrtletí letošního roku nedostaly do prodeje žádné nové iPADy, zaznamenal Apple propad ze 14,6 milionů kusů ve druhém čtvrtletí na 14,1 milionu kusů ve třetím čtvrtletí (meziroční růst pak vykázala společnost menší než jedno procento). Tržní podíl společnosti Apple činil na konci třetího čtvrtletí 29,6 %. Díky uvedení nového iPADu Air a inovovaného iPADu mini s displejem Retina se však dá očekávat výrazné zvýšení prodejů během čtvrtého čtvrtletí.
| Prodeje tabletů ve třetím čtvrtletí 2013 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodeje 3Q13 | Trž. p. 3Q13 | Prodeje 3Q12 | Trž. p. 3Q12 | Meziroční změna |
| Apple | 14,1 | 29,6 % | 14 | 40,2 % | 0,6 % |
| Samsung | 9,7 | 20,4 % | 4,3 | 12,4 % | 123 % |
| Asus | 3,5 | 7,4 % | 2,3 | 6,6 % | 53,9 % |
| Lenovo | 2,3 | 4,8 % | 0,4 | 1,1 % | 420,7 % |
| Acer | 1,2 | 2,5 % | 0,3 | 0,9 % | 346,3 % |
| Ostatní | 16,8 | 35,3 % | 13,5 | 38,8 % | 25 % |
| Celkem | 47,6 | 100 % | 34,8 | 100 % | 36,7 % |
Samsung si s necelými deseti miliony prodaných tabletů upevnil svou druhou pozici. Společnost, která začíná těžit z možnosti prodávat své přístroje dohromady např. s chytrými televizory či smartphony, držela ve třetím čtvrtletí 20,4% tržní podíl. Na třetím místě se umístil Asus, který mimo jiné pro Google vyrábí tablety Nexus 7. Asus prodal 3,5 milionu zařízení a patřil mu 7,4% tržní podíl. Na čtvrté místo se mezi výrobci tabletů vyhouplo Lenovo, které prodalo 2,3 milionu tabletů a patřil mu 4,8% tržní podíl. Pátý skončil s 2,5% tržním podílem a 1,2 miliony prodaných tabletů Acer.
Na ostatní výrobce, kteří se nedokázali umístit mezi prvními pěti, připadalo ve třetím čtvrtletí letošního roku více než jedna třetina prodaných zařízení. Do této skupiny spadá jak řada známých výrobců (např. Amazon, Microsoft, HP či Dell), tak i řada méně známých výrobců, kteří se orientují především na cenu a často prodávají s neudržitelně nízkými maržemi.
„Neznačkoví výrobci i nadále na trh dodávají poměrně velkou část zařízení se systémem Android,“ uvedl Tom Mainelli, vedoucí výzkumu tabletů ve společnosti IDC. „Díky těmto levným přístrojům jsou tablety dostupné širší skupině zájemců, což je dobře. Na druhou stranu řada z nich používá levné komponenty a neschválené verze Androidu, které mohou mít za následek špatné zkušenosti uživatelů, omezené využití a velmi špatné napojení na celkový ekosystém. Růst prodejů zařízení s Androidem je úžasné sledovat, na druhou stranu pouze čísla nemohou zaručit dlouhodobý úspěch. K tomu je potřeba přispět udržitelným ekonomickým modelem, zdravým vývojářským ekosystémem a zejména spokojenými uživateli.“