Analýzy

IDC: Prodej tabletů zaznamenal poprvé propad

Celosvětový prodej tabletů zaznamenal podle společnosti IDC svůj vůbec první propad. Ve 4. čtvrtletí 2014 se celosvětově prodalo 76,1 milionu tabletů a 2 v 1 zařízení, což v meziročním srovnání znamenalo 3,2% pokles. Celoročně prodej tabletů vzrostl o 4,4 % na 230 milionů kusů.

František Doupal
Zdroj: IDC
IDC: Prodej tabletů zaznamenal poprvé propad

„Situace na trhu s tablety je složitá i kvůli tomu, že se hodně spoléhá pouze na Apple a Samsung,“ uvedl Jitesh Ubrani, analytik společnosti IDC. „Ačkoli Apple rozšířil své portfolio, ponechal v nabídce starší modely a snížil základní ceny, nedokázal vyvolat takové nadšení, jako v případě nových iPhonů. Samsung mezitím bojoval s cenově levnější konkurencí a přesvědčil se, že Android tablety střední a vyšší cenové kategorie nejsou dnes ideálním produktem.“

Celosvětový prodej tabletů ve 4. čtvrtletí 2014 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 4Q14Tržní podílProdej 4Q13Tržní podílMeziroční změna
Apple21,428,1 %2633,1 %-17,8 %
Samsung1114,5 %13,517,2 %-18,4 %
Lenovo3,74,8 %3,44,3 %9,1 %
Asus34 %45,1 %-24,9 %
Amazon1,72,3 %5,87,4 %-69,9 %
Ostatní35,246,2 %25,832,8 %36,2 %
Celkem76,1100 %78,6100 %-3,2 %

Nadvláda Applu nad ostatními výrobci byla skutečně výrazná – společnosti patřil díky více než 20 milionům prodaných tabletů téměř 30% tržním podílem. I přes značné problémy se druhou příčku podařilo udržet firmě Samsung. První pětici pak uzavřely společnosti Lenovo, Asus a Amazon.

Celosvětový prodej tabletů v roce 2014 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2014Tržní podílProdej 2013Tržní podílMeziroční změna
Apple63,427,6 %74,333,8 %-14,6 %
Samsung40,217,5 %39,718,1 %1,1 %
Asus11,55 %12,25,6 %-5,5 %
Lenovo11,24,9 %7,83,5 %43,5 %
Amazon3,31,4 %9,84,4 %-66,4 %
Ostatní10043,6 %76,134,6 %31,4 %
Celkem229,6100 %219,9100 %4,4 %