Analýzy

IDC: Prodej tabletů ve třetím čtvrtletí klesal, výrobci o tuto kategorii ztrácejí zájem

Celosvětový prodej tabletů podle společnosti IDC během třetího čtvrtletí 2015 meziročně klesl o 12,6 % na 48,7 milionu zařízení. Mnoho výrobců se tak začíná poohlížet jinam, například po přístrojích 2 v 1 nebo zařízeních s jinými podobnými konvertibilními typy konstrukce.

František Doupal
Zdroj: IDC
IDC: Prodej tabletů ve třetím čtvrtletí klesal, výrobci o tuto kategorii ztrácejí zájem

Na konci roku 2014 bylo ve světě mezi uživateli podle odhadů IDC více než 580 milionů tabletů, což bylo o 36 % více, než na konci roku 2013. Prodej tabletů v té době již ale zpomaloval. Nyní, když je v každém z regionů severní Ameriky, západní Evropy i Asie a Pacifiku přes 100 milionů tabletů, je prostor pro další růst ještě podstatně menší.

„Znovu se potvrdily informace, že řada uživatelů používá jeden a týž přístroje i čtyři roky,“ uvedl Ryan Reith, ředitel výzkumu ve společnosti IDC. „Věříme, že tradiční tablety mají v moderním světě své nezastupitelné místo. Spolu s tím, jak se mezi uživateli zvětšuje počet chytrých telefonů s velkými displeji a stále lepší výbavou, však potřeba tabletů s menšími displeji jednoduše klesá. Je zřejmé, že po čtyřech čtvrtletích poklesu prodeje v řadě se trhu posunuje trochu jinam.“

Jako odpověď na tuto situace se výrobci postupně začínají soustředit na další konstrukční řešení, mnoho z nich například na tzv. zařízení 2 v 1 (tedy zjednodušeně řečeno, zařízení s rozpojitelným displejem a klávesnicí). Ačkoli se doposud tato zařízení na celkových prodejích tabletů podílela pouze několika málo procenty, v příštích 18 měsících IDC očekává výrazné zvýšení jejich tržního podílu.

Prodej tabletů ve 3. čtvrtletí 2015 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 3Q15Tržní podílProdej 3Q14Tržní podílMeziroční změna
Apple9,920,3 %12,322,1 %-19,7 %
Samsung816,5 %9,717,4 %-17,1 %
Lenovo3,16,3 %3,15,5 %0,9 %
Asus1,94 %3,46,1 %-43,4 %
Huawei1,83,7 %0,71,3 %147,9 %
Ostatní23,949,1 %26,447,5 %-9,6 %
Celkem48,7100 %55,7100 %-12,6 %

„První generace takzvaných oddělitelných tabletů si příliš pozornost zákazníků získat nedokázala, protože se většina zařízení vyznačovala značnými kompromisy v oblasti hardwaru i softwaru,“ uvedl Tom Mainelli, viceprezident výzkumu v IDC. „Nová generace zařízení přináší značný pokrok v obou těchto oblastech, a proto předpokládáme, že si mezi běžnými i firemními uživateli získají podstatně větší oblibu.“

Apple si i udržel místo celosvětové jedničky, i když nejlepší dny iPADů už jsou možná také pryč. Výrobce zaznamenal téměř 20% propad prodeje, za což z části určitě může konkurence, ale z části si za to Apple může také sám zvětšováním úhlopříčky u svých chytrých telefonů. Situaci by pro Apple naopak mohl výrazně zlepšit nedávno představený iPAD Pro, který cílí na profesionální uživatele.

Samsungu vyšla sázka na marketing a výrobci se tak podařilo snížit rozestup mezi ním a firmou Apple, tedy hlavním rivalem. Ačkoli Samsung zůstává jedním z mála výrobci (Android) tabletů vyšších tříd, velkou část jeho prodeje tvoří i levnější zařízení. Postupnému přechodu k trochu jinému typu přístrojů se přizpůsobil i Samsung, který naposledy uvedl například model Tab S2, pro který je k dispozici volitelná hardwarová klávesnice.

Po několika čtvrtletích poklesu situace dopadla také na Lenovo, ačkoli to si ve srovnání s ostatními výrobci vedlo ještě relativně velmi dobře. Protože stabilní prodej lze na jinak klesajícím trhu považovat za dobrý výsledek. Ačkoli se Asus již delší dobu profiluje jako výrobce levnějších odpojitelných zařízení, v tomto čtvrtletí selhal. O to bolestnější je skutečnost, že se tomu stalo právě ve chvíli, kdy se do centra pozornosti dostala zařízení, na která se soustředí již poměrně dlouho. Společnosti Huawei se podařilo najít díru na trhu v podobě tabletů s mobilním připojením k internetu, a proto ji lze označit za pomyslnou hvězdu čtvrtletí. Více než dvě třetiny tabletů v portfoliu výrobce toto připojení nabízejí a společnosti se tak podařilo zabodovat mezi uživateli, kteří tablet chtějí využívat i pro telefonování nebo posílání zpráv a také mezi uživateli s horší dostupností klasického připojení k internetu.